Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. R

Ändra på huvudsäkring, 7 månaders väntetid!

Börja med att anlita en elektriker för jobbet. De skickar in en föranmälan om säkringsbyte och när den är godkänd av nätägaren är det bara att bygga mätarskåpet om och skicka in färdiganmälan.
    Robert-san01 · nu · 7 svar · 111 läst · El
    ·
  2. KnockOnWood

budgivare 2 försökte dumpa huset på oss efter tillträde

[citat] Nu var det tvärt om. De som vann budgivningen, TS, tvekade på målsnöret, och tvåan köpte. Varefter tvåan fick kalla fötter och försökte få budvinnaren, TS, att köpa till tvåans pris.
    KnockOnWood · 2m · 54 svar · 6,6k läst · Köpa & sälja hus
  3. Stefan Bengtsson

Oseriösa hantverkare tillbaka i Sverige

[citat] Yep. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7160743
    Stefan Bengtsson · 5m · 3 svar · 4 läst · Artikelkommentarer
  4. L

Bärande vägg?

Fullständiga ritningen kanske hjälper.
    Linnster · 5m · 2 svar · 35 läst · Tillbyggnad
    ·
  5. Bo.Siltberg

Lagligt att utan behörighet byta från brytare till dimmer och ingen begränsning i antalet ledare

Jag har fått uppfattningen att de lättade på detta i samband med 2014 års behörighetsföreskrifter då de lade till kravet på att elkopplaren skulle vara placerad i en egen kapsling. Jag har själv fått svar från ESV på att "byte till dimmer är tillåtet" samtidigt som det finns äldre svar som säger motsatsen. Jag tror att de svar vi har inte är värt vatten förrän det är
    Bo.Siltberg · 7m · 9 svar · 473 läst · El
  6. J

Nibe F750 ”Känslig menyratt”

Till F750 tror jag det finns en ny firmware som eventuellt kan lindra detta problem. Kolla på NIBE's sajt för uppdateringar.
    Josth · 9m · 4 svar · 13 läst · Värmepumpar
  7. Mikael_L

Elkablarna rykte vid betonghåltagning, vad göra?

Är det säkring till själva energimätaren för fjärrvärmen? I så fall är det nog inte så lyckat att dela den med något annat, den brukar ganska ofta vara plomberad.
    Mikael_L · 12m · 1 svar · 2 läst · El
  8. Bo.Siltberg

Elko Ojordat uttag - kopplingsplint för jord?

Hur är plinten märkt? Jag tycker mig se en allmänt jordsymbol där, inte skyddsjord. Sedan läste jag i nån standard för lite sedan som jag inte kommer ihåg nu vilken det var att jordplintar som är avsedda för överkoppling (skarvning) och som inte används av appararen själv ska märkas med en bokstav, tror det var E. Jag måste ha noterat detta någonstans men hittar det inte nu...
    Bo.Siltberg · 16m · 4 svar · 237 läst · El
    ·
  9. Mikael_L

Ingen försäkring och nu en skada...

Nej, du ska inte behöva någon försäkring. Du har åsamkats en skada genom en annan parts försummelse, så du har rätt till skadestånd. Så är det rent juridiskt, sen kan ju vägen dit bli krånglig om man har en "svår" motpart. Rädda undan materialet som visar att elbolaget är medvetna om sitt eget fel och att de verkar ta på sig ansvaret. Då har du säkrat bevis i själva
    Mikael_L · 18m · 1 svar · 2 läst · Försäkringar
  10. T

Felaktigt behandlad i ansökan om förhandsbesked

Är Nacka kommuns slogan verkligen "Bäst på att vara kommun"? På riktigt??? Det måste ju vara Sveriges sämsta slogan alla kategorier. :rofl: Man får ju inte direkt förtroende för den kommunen. Ja jävlar vad dumt... :crysmile:
    ToRy · 21m · 25 svar · 3,5k läst · Bygglov
  11. Mikael_L

Betongbilen kommer inte fram. Omlasta med traktor?

[citat] Nu brukar man väl gjuta en sula/vot/kantbalk (kärt barn har många namn) med armeringsjärn under LECA-sockeln, så i så fall går det ju ändå åt en hel del betong i en och samma gjutning. Men det går ju att kika på lösningar med färdiga betongbalkar, eller kanske Alba-balk om den går att använda så.
    Mikael_L · 23m · 37 svar · 3,9k läst · Grund & markarbeten
    ·
  12. E

Vadsbo dimmer LD220 dimmrar sig själv

Låter som en solklar felkoppling, ingången på dimmern (S) ligger med konstant spänning från din brytare. Dubbelkolla kopplingen i din brytare och åtgärda.
    etompau · 23m · 1 svar · 2 läst · Belysning
    ·
  13. T

Häva köp eller sänkt köpeskilling av bostadsrätt pga dolda fel

Byt läkare
    twoody · 26m · 29 svar · 1,2k läst · Juridik
  14. garvin

Rabatt på listpris för klinkertillval vid plattsättning i totalentreprenad

Vad fick ni för rabbat av husleverantören?
    garvin · 26m · 6 svar · 348 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  15. Stefan Bengtsson

Humorhörnan ...

Det är därför jag alltid försöker kolla var i butiken det jag ska ha ligger, så jag ska kunna gå in, ta det jag ska ha, och sen ut igen snabbt som bare den. Förra ikea-besöket gick på mindre än 10 minuter.
    Stefan Bengtsson · 33m · 7,6k svar · 1181,3k läst · Övrigt off topic
    ·
  16. H

Lönefråga, byta jobb

Jag har sagt upp mig och sen "löneförhandlat". Det blev minsta möjliga påslag enligt gällande kollektivavtal.
    hammeron · 33m · 36 svar · 2,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  17. T

Tävling: Vinn maxad borrskruvdragare med borstlös motor

Svar 2 Natten till söndagen brann grannbilen på parkeringen upp med 8 andra bilar, min bil totalförstördes inte så det gick och rädda en del verktyg men allt som låg i plast lådor eller hade plast/gummi som en del av verktyget är förstört. Nu kommer en del ersättas från försäkringsbolag men lång ifrån allt. Då min batteriklinga och borrmaskin samt 5 batterier är i en stor
    twoody · 35m · 171 svar · 5,3k läst · Tävling
    ·
  18. Redaktionen

Wingårdh på en sluttning i Huskvarna

Den här veckan tittar vi närmare på ett hus av Husdrömmar-aktuella arkitekten Gert Wingårdh. Huset är optimalt utformat för att ta in utsikten över Vättern. Du kan läsa artikeln här: Wingårdh på en sluttning i Huskvarna
    Redaktionen · 38m · 0 svar · 4 läst · Artikelkommentarer
  19. Cancerman_777

Oredovisad mikrofon i Googles smarta hem-system

[citat] Självklart kan andra aktörer skriva program så att mikrofonen manipuleras. Det du kan göra kan såklart andra också göra, och tvärt om. Säkerhet har aldrig varit, och kan aldrig bli, vattentätt. Det handlar, enligt i alla fall en teori, om att vara som en lök (många olika lager). OK, det är ju minst sagt lite utanför trådstartens scope eftersom artikeln handlar om smarta
    Cancerman_777 · 40m · 32 svar · 2,0k läst · Artikelkommentarer
  20. H

Att välja snöslunga

Jag tittade på massa slungor inför vintern. Bestämde mig för att kosta på lite mer och köpte en Honda hss 1380aetd. Kosta massa, tvivlade lite när jag köpte den. Men efter jag har använt den så ångrar jag inget. Det är som någon skrev över att Honda är en klass för sig.
    Hallerudsbo · 42m · 3 svar · 73 läst · Trädgårdsmaskiner
  21. Joco_

Någon som isolerat taket utifrån med Thermisol?

Jag har för mig att jag har duken utanpå Cellplasten, annars enligt Thermisols anvisningar, med 100mm Jackon-skivor. Väldigt bra RH fuktvärden, inte minst sedan jag begränsat luftflöde (stängt gavelventiler och takfotsventilation)
    Joco_ · 43m · 150 svar · 56,5k läst · Tak & vind
    ·
  22. harry73

Hur räknas preskriptionstiden

Du får förklara lite bättre vad det handlar om. Är det ett förråd som enligt dåvarande regler var för lite, men som numera ryms inom friggebodsreglerna eller attefallsreglerna, då kan jag förstå att rivningen inte verkställdes och kommunen inte gick vidare med det. Så berätta lite mer om ditt ärende
    harry73 · 45m · 5 svar · 112 läst · Bygglov
  23. Krilleman

Ny vägghängd blandare?

Om det är en FMM 4000-serie så kan man byta insats och handtag till 9000-serien. [bild] [bild]
    Krilleman · 46m · 2 svar · 71 läst · Badrum
    ·
  24. GustavN

Tävling: Vinn smart verktyg med multiborste till trädgården

Svar: 1. 3,5kg (utan batteri) Frun i huset är trött på mina stenläggningar och trädäck, då hon är perfektionist och ska ha allt kliniskt rent överallt. Med denna så ökar faktorn till att jag kanske får utöka stenläggnigarna =)
    GustavN · 46m · 7 svar · 96 läst · Tävling
    ·
  25. harry73

Ytor-regler

Sedan säger du områdesbestämmelser, det vill säga att det inte finns detaljplan. Då finns det fler möjligheter att bygga. [citat] Här får man kolla med kommunen att de inte anser att det är sammanhållen bebyggelse och att de inte på annat sätt kräver att åtgärden kräver bygglov. Om inte kan man bygga komplementbyggnad och liten tillbyggnad utan bygganmälan
    harry73 · 50m · 3 svar · 65 läst · Bygglov
  26. magebarf

Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen

[citat] Bahnhof tillhandahåller en Planet XT-705A som standard CPE, så där har du ju en SFP+ till RJ45-converter, bestyckad med rätt SFP+-modul. Så, man har ganska gott om möjligheter; antingen 10GBASE-T/NBASE-T NIC i en mjukvarurouter, och låta mediaconvertern göra sitt jobb, eller ett SFP+ NIC där du stoppar in modulen från convertern, och sen kan du använda en DAC till
    magebarf · 57m · 310 svar · 28,9k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  27. S

Övervakningskameror med mic och högtalare?

Köpte för en tid sedan en Ring Doorbell Pro och tycker den är riktigt bra. I denna ringklocka sitter det en kamera som meddelar via en app när någon rör sig utanför dörren samt att det går att lyssna/prata med personen via appen. Jag har än så länge inga kameror runt om huset men tänkt att jag skulle komplettera med ett gäng. Helst hade jag velat använda samma kameror till både
    spacemoose · 1h · 0 svar · 11 läst · Villalarm & hemautomation
  28. K

Byggt med Eksjöhus

Vilka var dem smärtsamma delarna då?
    katten1234 · 1h · 1 svar · 58 läst · Hustillverkare
  29. H

Dagvatten i brunnen

Se till att du får till en stoooor grop som pumpen står i med en betongplatta i ( ingen sand/skit i den ) den kommer inte att hålla specelt länge med konstant drift och om den står direkt mot mark den ska starta/stoppa efter höjden på nivån, brukar vara ca 10-15 cm min som bäst
    Hjulbent · 1h · 6 svar · 309 läst · Grund & markarbeten
    ·
  30. T

Byte av kontaktor! Hjälp!

[citat] ...hoppas inte det är styrsystemet på Ringhals...
    Thomas_Blekinge · 1h · 6 svar · 105 läst · El
    ·
Laddar...