Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. J

upphöjd diskmaskin ikea

hej. precis som rubriken lyder så är vi ute efter upphöjd diskmaskin. våra vänner har diskmaskinen ovanför en låda med en täckskiva emellan. detta var ett tidigare kök från ikea som de tydligen inte säljer längre och inte rekommenderar ngn liknande lösning. skicka gärna med beskrivningar, lösningar och bilder. tack på förhand! :)
    juliajuliajulia · 2m · 0 svar · 1 läst · Kök
  2. S

Dagens verktygsinköp!

[citat] Inget dåligt system att hamna i! Otroligt många bra verktyg! Jag använder 12v systemet till nästan allt! Til skruv över 120mm brukar det bli 18v.
    stigen · 6m · 5,0k svar · 753,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  3. useless

Avloppsventilation vakuumventil bakom innertak

Varför vill du gömma ventilen? Dom behöver bytas med jämna mellanrum, så det är bättre att ha den i våtutrymmet så slipper man få en fuktskada för att man inte upptäcker i tid att gummiläppen har torkat och slutat fungera...
    useless · 7m · 1 svar · 28 läst · Vatten & avlopp
  4. yonna

Så blåstes de på bygglovet

Vi får hoppas att den stackars barnfamiljen nu får bygglov utan bekymmer. Men ärendet är troligen inte helt okomplicerat då det finns grannar som protesterat. Har den f.d. politikern fått någon ekonomisk vinning av det hela? Ärendet tycks obegripligt!
    yonna · 11m · 7 svar · 333 läst · Artikelkommentarer
  5. K

Kostander för väg GA

Svaret finns väl i det du inledningsvis skriver, kostnaderna ska fördelas lika mellan fastigheterna.
    klimt · 11m · 1 svar · 23 läst · Grund & markarbeten
  6. JanneJanne123

Sömndepriverad svårt skriva. Titta och tyck

[citat] Ett tips i all välmening är nog att i så fall fokusera på att anmäla grannens handhavande med yxa snarare än att sikta in sig på hens utebelysning. Lagen är mycket tydligare gällande yxmisshandel än ljusterror.
    JanneJanne123 · 15m · 24 svar · 727 läst · Juridik
    ·
  7. E

Placering av tilluft på övervåning

Det är så de termiska drivkrafterna fungerarr. Huset har undertryck på nedervåningen och ett övertryck på övervåningen. Därför funkar det inte att sätta friskluftsventiler ovan fönstren på överplan. Teoretiskt skulle ett undertryck kunna skapas genom att med fläkt flytta luft från övervåningens rum och ner till undervåningen, om bara ö.våningens dörrar är stängda
    exerg · 16m · 1 svar · 86 läst · Ventilation
  8. L

kombo: Vinylklick+elgolvvärme+befintligt betonggolv

Hur ser man på behov av isolering under? Det finns ingen risk att man ”eldar för kråkor”?
    lklakej · 17m · 3 svar · 100 läst · Byggmaterial & byggteknik
  9. A

Attefall med källare

Hej Även jag spanar på ett Atefall ev med källare framöver och vad jag hittat så ska de enligt boverkets reglaer vara helt ok. Länk till boverket: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/komplementbostadshus-eller-komplementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/ Länk till Attefallshus.se https://www.attefallshus.se/kallare/
    Anders.H · 19m · 3 svar · 278 läst · Tillbyggnad
    ·
  10. N

heminredningsljus

Hello, ii have planned to renovate my house, I am currently finished with furniture and wallpaper but I am confused what can dof illuminate to use in the living room and bedroom? Please suggest. Should I use light strips or lamps and lanterns?
    novajones001 · 21m · 0 svar · 12 läst · Belysning
  11. T

Nytt kök + nytt köksgolv - i vilken ordning?

Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite! Står nämligen i ett likande dilemma, ska totalrenovera ett kök i äldre lägenhet med fin stavparkett i köket. Golvet är i behov av slipning och köksskåpen ska byta sida i rummet för att göra planlösningen smartare. Borde jag slipa golvet när det inte står några köksmoduler alls på det eller ska jag vänta med det till det nya köket
    thuresonm · 21m · 10 svar · 1,2k läst · Kök
  12. Nötegårdsgubben

Grannen säger sig äga en byggnad som står på min tomt

Vet inte om tillandning är en finlandism, men jag var i alla fall tvungen att slå upp det: ny torrlagd mark som skapas genom landhöjning, ungefär. Jag vet nu inget om det specifika fallet, eller finländsk rätt, men köper någon loss något från en samfällighet är det kanske inte bara den som köpt loss detta som ska beskyllas för girigheten, utan även de som varit med och sålt bort
    Nötegårdsgubben · 21m · 93 svar · 19,7k läst · Juridik
  13. A

koppla in två lampor och brytare

[citat] Mellan N-PE ska du ha 0v Mellan L-N ska du har 230v Mellan L-PE ska du ha 230v
    AlmostDwarf · 26m · 12 svar · 259 läst · El
    ·
  14. Dan_Johansson

Tips om verktyg till bra pris

[citat] Som sagt, stå på dig ... Har dom tagit emot pengarna kan det antas vara bekräftelse på avtalet ni ingått ...
    Dan_Johansson · 27m · 5,8k svar · 1352,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  15. H

Telia vill ha mer slantar

[citat] Hållbarhet: -Bekanta byggare och andra utomhusarbetaresom har smarttelefon verkar aldrig få någon att hålla mer än allra högst 3-4 år. Många går inte att byta batteri i. Det innebär att när en smarttelefon börja närma sig prisklassen under 300 kronor som jag har råd med då är den redan kaputt. Min gamla Nokia 1110 höll ungefär 10 år. Jag hade den ungefär 5 år i
    heimlaga · 30m · 96 svar · 3,4k läst · Övrigt off topic
  16. C

Tävling: Vinn populära kitet för att styra belysningen med mobilen

Svar: x ZigBee Är på gång att byta ut mina 433Mhz-pluggar mot ett bättre system, men känner att ekonomin sätter gränser. Detta skulle bli en bra start!
    ClasH · 32m · 97 svar · 3,1k läst · Tävling
    ·
  17. S

Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)

Nu såhär nästan exakt ett år efter att mitt frysskåp strulade senast har det nu börjat igen. Electrolux EUF29403W Märkte att det töade i skåpet. Display visar -18'C och ingen varning. Gör norsk reset (drar ut sladden och sätter i den igen direkt) +8 på displayen och varningar om hög temperatur. Sätter på superfreeze och skåpet går ner i temp över natten. Gjorde idag efter jobbet
    StevieGee · 32m · 446 svar · 114,7k läst · Vitvaror
    ·
  18. S

Lars ombyggnad av lastbilsgaraget i SVT Husdrömmar - på riktigt

[citat] Hej Hvad er adressen? Jeg har fulgt Husdrömmar i mange år. Og skal til Genarp i februar. Jeg kommer fra Danmark, og vil gerne køre forbi og se. Det kunne være spændende Venlig hilsen Sussi
    Sussi Skougaard · 33m · 7 svar · 3,2k läst · Artikelkommentarer
  19. D

Måla fasad, olja, grundmåla

Hej, Ska byta sarg/takfot på ett platt tak. Tänkte köra grundmålad liggande panel. På de ställen där panelen kapas har jag läst mig till att träet ska oljas och sen grundas. Det innebär att man måste måtta allt, såga till och sen olja och grunda på backen. Går det verkligen till så? Mvh
    Derbyboy · 33m · 0 svar · 15 läst · Färg, måla & tapetsera
  20. P

Hur reglera självdragsventilation?

Hej! Kan inget om ventilation. Ska renovera köket. Som synes på bilden så komm [bild] [bild] er det komma ett 40 cm skåp ovanpå kyl och frys och sedan en 30 cm takanslutning som är perforerad för att säkerställa cirkulation för kyl och frys. Tidigare har det ju, som synes suttit en tallriks (?) ventil i den gamla takanslutningen. Jag är lite frågande till hur jag gör här. Den
    pursch1 · 40m · 0 svar · 31 läst · Ventilation
    ·
  21. Guldstrand

Pelletsskruven orkar inte/står och "tuggar"

Nu fick vi igång skruven till slut. De hade tydligen svetsat lite "fel". Det fattades en metallbit som förmodligen hade åkt in i pannan som hade med drivet att göra, svårt att förklara. Men verkstaden lyckades att tillverka och svetsa dit en liknande "bit" en egen.
    Guldstrand · 40m · 13 svar · 145 läst · Värme allmänt
  22. 13th Marine

Klarna tar kreditupplysning för små köp!

Notera att klarna kallas "buy-now-pay-later service" och inte en betalningslösning
    13th Marine · 41m · 245 svar · 13,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  23. slaskman

Appar till Appl tv 4, tips ?

Har precis uppgraderat mig till en AppleTv 4, och gillar den verkligen. Tänker skaffa en till stugan också, där det finns bredband men ingen fungerande tvsignal. Vilka appar rekomenderas ? Jus nu har jag bland annat VLC för att spela film från nasen, upptäkte till min glädje att den tar mina rippade DVDer men är lite knölig med språk och spårval, det kanske finns nåt bättre? I
    slaskman · 41m · 0 svar · 13 läst · Teknik
  24. H

Vad är nästa steg i min "hemautomation"?

Köpte en Animus home, skulle klara allt! Men den klarar inte mycket, utan måste oftast ha en brygga under sig, ville kunna göra wi-fi brytarna jag har, men var inte så lätt. Men för mig funkar det lika bra med appen till respektive, ska vara Plug’n’play..,
    Husqvarna220Ac · 42m · 134 svar · 7,7k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  25. M

Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger

[citat] Video med en teardown som jag tidigare sett på youtube får någon vecka sen, där den visade sig vara av dålig kvalité, svår att använda då alla instruktioner kommer på kinesiska, samt att mätvärderna inte är särskilt trovärdiga, utan gillar att ändra sig mellan mätningar samt inte ger samma resultat som en riktig isolationstestare. Samma historia på en eBay sida där
    Matten · 44m · 82 svar · 8,0k läst · El
    ·
  26. F

Värmekabel i vattenrör, kan den gått sönder?

Hej, jag ska se om jag kan foto "styrboxen", den sitter lite dumt till bakom tvättmaskinen. Nej tyvärr är det inget nytt element i utrymmet. Men det ska erkännas att jag nyligen lastat in en massa bråte i garaget. Men jag upplever inte att värmen stigit på något vis pga av det. Återkommer med bilder. Mvh Fredrik
    fredand44 · 45m · 6 svar · 152 läst · El
  27. Vavgat

Sköt dovhjort i tätbebyggt område

Kkuriren anger att mannen använde en älgstudsare, inte hagelgevär som det står i artikel här på Byggahus. Kanske är jag petig men har han skjutit med hagelgevär har han gjort sig skyldig till ytterligare jaktbrott. Dovhjort är endast tillåtet att jaga med studsare i klass 1.
    Vavgat · 53m · 2 svar · 216 läst · Artikelkommentarer
  28. S

Färgskiftningar i kakel, nybyggt hus

[citat] Helt ok känns det väl inte men om någon kan ge garantier så behöver egentligen inte vi bekymra oss. Tänker också att det vore bra om någon kunde besikta fuktspärren innan de sätter upp det nya kaklet. Kan man se med blotta ögat om det är intakt?
    Sandrak80 · 56m · 28 svar · 1,0k läst · Badrum
    ·
  29. D

Behållare för elpatron direkt på radiatorledning?

[citat] Japp. Har ringt runt till en del rörmokare men ingen sugen på att hjälpa mig. Antar att jobbet är för litet. En tyckte att jag skulle byta panna. Får försöka själv helt enkelt.
    diy1 · 57m · 19 svar · 787 läst · Värme allmänt
    ·
  30. A

Varning för IKEAs ugnar

För 8-9 år sedan gick det bra...:D
    AndersS · 58m · 20 svar · 37,8k läst · Vitvaror
Laddar...