personstarthumb-up
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. KnockOnWood

FTX i enplansvilla med platt tak anno 1973.

[citat] När det gäller Soliduct har du i alla fall helt rätt! Via dem fick jag en ritning med rördimensioner, placeringar av till- och frånluftventiler mm, samt komplett materiallista. Mycket hjälpsamt i byggprocessen :)
    KnockOnWood · 1m · 35 svar · 827 läst · Ventilation
    ·
  2. 13th Marine

Vad betyder detta i lägenhetsritningen?

Anna_H du låter farligt säker på att det bara är att riva. Jag ser inga tydliga tecken på vilka väggar som är bärande, men de över garderoberna ser helt klart ut att kunna vara bärande då de är något tjockare ritade. Men det är inget man kan säga helt säkert utan att kollat genom underlagen bättre.
    13th Marine · 2m · 4 svar · 101 läst · Planlösningar
    ·
  3. V

Villaprojekt - Hemautomation med KNX

[citat] Dokumentationen på engelska, se "Product Documentation" (klicka på "Info"-knappen): https://www.jung.de/en/online-catalogue/283396965/ Yes, det kan man välja, både för Operation LED (1 st blå) och Status LED (1 röd per knapp). "Operation LED (blue) The application software permits selecting parameters for further functions: - The LED can flash together with all other red status
    Videonisse · 3m · 46 svar · 14,1k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  4. harry73

DAGSLJUSINBROTT! Nu har det hänt. Behöver råd om effektivt och billigt skydd.

[citat] Villaägarna kommer med siffrorna och skriver att utländska stöldligor ligger bakom en stor del av inbrott. Det känns rimligt, Jag ser dock inte en ökning av antal inbrott i siffrorna, snarare en ojämn fördelning över landet. Sedan tror jag att utländska stöldligor oftast handlar om kriminella som är bosatt i andra (närliggande) länder och som kan röra sig fritt genom
    harry73 · 10m · 93 svar · 3,6k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  5. S

Backventil avlopp

[citat] Ja enligt mannen med spolbilen - som kollade allt möjligt annat när han inte hittade något stopp - så sitter backventilen på det avloppet. Och det stämmer nog. Det är vanligt med bajsvatten i källare där vi bor men vi har aldrig råkat ut för det. Förmodligen pga backventilen.
    sofiasofia · 14m · 10 svar · 76 läst · Vatten & avlopp
  6. J

Blött bakom isolering.. normalt eller problem?

Många småhus som byggdes på 1950-talet var byggmästarbyggda i liten skala. Rejäla dimensioner och material av hög kvalitet. Ibland var det lite sämre beställt med det byggnadstekniska kunnandet. Det räcker med att titta på glespanelen, med tydliga inslag av kärnfur, på bilderna ovan, för att förstå det. Att huset står kvar utan allvarliga skador beror säkert på den höga
    justusandersson · 14m · 6 svar · 251 läst · Isolering
    ·
  7. tommib

Framtidens elpriser

Jag tror att de pratar om spotpriset i artikeln. Det är det enda priset som är intressant för producenten av el. Allt det andra som tillkommer är olika avgifter och skatter.
    tommib · 16m · 2 svar · 43 läst · Artikelkommentarer
  8. nino

Kan detta verkligen vara rätt?

Som alla påpekat så är avloppet helt fel även vattnet ser ut att vara fel då fixtur saknas. Det är inget krav på varken osb eller 15mm plywood! Man kan bygga med enkelgips om man vill. Däremot så kan man "framtidssäkra" badrummet och sätta en 15mm plywood bakom då kan man hänga upp vad man vill vara man vill, men det kostar några 1000 lappar men kan helt klart vara värt det
    nino · 16m · 10 svar · 423 läst · Badrum
    ·
  9. B

Jämför din bolåneränta

PeeWee har fyllt i sin ränta: "1,25 % SEB 2 000 000 kr 3 månader (rörlig) ..." Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 23m · 4,1k svar · 120,9k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  10. S

Klinkers

[citat] Precis. Fast annat märke.
    Stalvik · 26m · 15 svar · 112 läst · Golv
  11. B

Vad kan man klassa som förbättringar vid försäljning?

Jag håller med KOW i huvudsak även om jag inte är "mycket" tveksam till en del. Grundtanken när det gäller förbättringsåtgärder, som jag har uppfattat det, är att åtgärderna ska ge ett högre försäljningspris. Det är också orsaken till att renoveringskostnader bara är avdragsgilla i 5 år, folk betalar mer för helt nytapetserat men efter fem år så är tapeterna inte längre
    BirgitS · 26m · 2 svar · 161 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  12. Åsa Lund

Sned tapet efter hantverkare satt upp den

Har TS lodat nån skarv i tapeten än? Vore trevligt med en sådan bild för att minimera spekulationer om golv, tak och säng som lutar åt olika håll
    Åsa Lund · 27m · 72 svar · 10,7k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  13. hsd

Kvalitet IKEA kök - allmän diskussion

Jag har haft folierade luckor i ett tidigare hus men de blev slitna, såg jättetråkiga ut, skulle aldrig köpa sådant
    hsd · 32m · 9 svar · 182 läst · Kök
  14. lars_stefan_axelsson

Ubiquiti Unifi AP AC Pro

[citat] Du kan sätta samma SSID på båda, och det kommer att fungera. Om det kommer att fungera bra eller bättre än det gör idag, det beror dock på. En massa saker... :) Om du vill att det skall fungera bra/bättre/bäst med alla möjliga, och omöjliga, klienter, predikterbart, och gå att ställa in, så måste man ha en lösning från samma tillverkare med stöd för det. Exv. UniFi,
    lars_stefan_axelsson · 34m · 158 svar · 24,1k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  15. Anna_H

Grannen sågar ner träd över vårt hus

Om du vill ha ekonomisk ersättning blir det ju en låg värdering. Det du vill ha är återuppbyggnad av en likvärdig byggnad. Och det är rimligtvis grannens ansvar i första hand, via sin ansvarsförsäkring.
    Anna_H · 36m · 12 svar · 607 läst · Juridik
  16. A

Brandvarnare trådlöst och Ontech???

[citat] Ursäkta, jag läser ju som en kråka. Det stod ju inte "ENDAST". :) Men visst är detta en rökdetektor utan siren? Jag är lite förvillad av terminologin... det jag (och TS som det verkar som?) är ute efter är väl en vanlig "brandvarnare med batteri + siren" som dessutom har en reläutgång?
    Anders243 · 37m · 6 svar · 88 läst · Villalarm & hemautomation
  17. J

Att renovera en "herrgård"..

Är det putsad fasad? har ni kollat så putslagningsarbetet inte blir så dyrt att det är bättre att tillverka nya bågar än ta ut karmarna och putsa om fasaden? Om ni nu fortfarande kan justera er beställning???
    JohanLun · 37m · 61 svar · 11,8k läst · Socialt & projekt
    ·
  18. N

Uterum av lösvirke

Mycket bra tips i de där trådarna! Jag har redan beställt plattan då jag inte kände mig helt bekväm med att göra den biten själv, men det hade antagligen gått att spara ett antal tusen på att göra det själv. Jag nöjde mig med 20cm cellplast i grunden, tänkte att skillnaden mellan 20-30cm (typ 0.18-0,12 u-värde) inte skulle bli så stor i jämförelse med resten av rummet. Även om
    Nefrums · 38m · 2 svar · 117 läst · Socialt & projekt
    ·
  19. J

Ny fasad - Alternativ till mexitegel

Det finns fler tillverkare än Cembrit även om de verkar ha det mest utvecklade sortimentet. På hemsidan cembrit.se finns väldigt mycket material som visar hur det kan se ut. Där finns också nerladdningsbara monteringsanvisningar. Luftspalten bör vara minst 20 mm, så limning direkt på den gamla fasaden tror jag inte är så bra. Vid montering på träläkt rekommenders 28x45 på skivornas
    justusandersson · 38m · 7 svar · 209 läst · Fasad
  20. Daniel Östberg

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

Jag brukar ju inte posta här då jag så sällan tar en bild... Men dagens bord hade bild beställd.... Det är ju aningen större än andra möbler, krävdes 6 gubbar för att få skivan på plats. [bild] [bild]
    Daniel Östberg · 40m · 2,0k svar · 993,4k läst · Möbelsnickeri
    ·
  21. K

Kvalitet IKEA kök - fler som råkat ut för samma sak?

[citat] Hej 666kalle skall Enl admin vara utkastad från denna grupp
    Kjell W · 43m · 207 svar · 29,2k läst · Kök
    ·
  22. E

Hjälp med nibe fighter 410p!

A [citat] Vid 49 grader ska väl elpatronen gå igång och trycka upp det till 53/54 grader. Men 47 låter kallt, hur kallt har du ute? Kör du elpatronen på vanliga inställningar/kraft?
    ekaa88 · 1h · 63 svar · 1,8k läst · Värmepumpar
    ·
  23. P

Skenor (räls) och rullar för flyttbart trädäck/poolskydd

Uppdatering: Kanalplast borde fungera som isolering. U-värdet är ca 1,7 för 16 mm plast vilket bör hålla både avdunstning och strålningsvärme i schack. Vid pooltemp 30 grader och 15 grader i luften (en typisk sommar) blir värmeavgivningen ca 15 x 1,7 x 21 kvm = 535 W.
    peter_c · 1h · 73 svar · 2,1k läst · Altan & uteplats
    ·
  24. Z

Ny kyl/frys

Är inne på att köpa nya fristående kyl/frys till bostadsrätten och tittat lite åt: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kylskap/K28202DWS/miele-kylskap-k28202dws-vit https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/frys/FN28262WS/miele-frys-fn28262ws-vit Någon som har erfarenhet av dessa? Ljudnivå/driftssäkerhet etc? Tittade på Electrolux motsvarighet i samma prisklass men de dörrarna
    Zingo01 · 1h · 0 svar · 29 läst · Vitvaror
  25. murak

Grund till carport - gjuta betongbalk?

[citat] Ja, jag har räknat på det alternativet också, men tycker det är lite roligt att fundera på andra lösningar :) I så fall blir plattan 220mm hög och med 100 isolering i botten. Det blir en merkostnad om man jämför med ovan nämnda betongbalkar på ett par tusenlappar för betong och ytterligare ett par tusenlappar för isoleringen. Sen kräver kommunen att jag har oljeavskiljare
    murak · 1h · 2 svar · 56 läst · Grund & markarbeten
    ·
  26. S

Älvsbyhus och Smålandsvillan, leveranstider

Ni som byggt med älvsbyhus och smålandsvillan nyligen, hur lång leveranstid har det varit på era hus?
    snoddas2 · 1h · 0 svar · 27 läst · Hustillverkare
  27. J

Mesh eller AP

[citat] nya ac-lite, eller är det en fw upgrade så även de gamla får det?
    JohanLun · 1h · 34 svar · 1,1k läst · Teknik
    ·
  28. F

bok - renovering en fritidshus

[citat] Jomen visst försvann länken Denna var det jag menade. Mycket praktiskt och bra förklaringar om olika moment och tekniker Precis kommit ut en uppdaterad utgåva också https://www.bokus.com/bok/9789113080413/husets-abc-en-handbok-for-husagare/?gclid=EAIaIQobChMIi5KLos3r2AIVyZAYCh2s7QN8EAAYASAAEgL7aPD_BwE
    flipflash · 1h · 11 svar · 116 läst · Fritidshus
  29. J

Yale doorman

Mitt lås larmade, att avstånd för stort och misslyckad låsning - fast den låste men larmade om man "ryckte" i dörren... Men det är nog så att dörren krympt i kylan, avståndet var nog på gränsen innan. La in brickor under slutblecket så slutade den klaga, finns ju ett speciellt mellanlägg för detta. Men vi har som backup nu nycklar till en annan dörr med oss. Frågan är om man
    JohanLun · 1h · 870 svar · 364,9k läst · Teknik
    ·
  30. B

Hur varmt har ni hemma?

Huva, när det blåser rejält ute så ligger vi på 17-18gr men annars så går de bra med 18-20gr. Huset byggt 1923 murat, som vi håller på att fylla hålväggen med skum och plocka ut gammalt slagg som är ditlagt vid byggnationen. Problem med slagg, samlar fukta i väggarna, isoleringsvärde står emot vid blåst men annars =0
    BCAB · 2h · 83 svar · 4,5k läst · Värme allmänt
    ·
Laddar...