Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Peter_K

Radiator som är bredare än fönster?

Har en jätteradiator i sovrummet och bergvärme men är tvungen att skruva ner på termostaten till ca 1,5 på skalan. Vi har klarat oss med endast 2 st på hela övervåningen (50 kvm) i 13 år men nu med nybyggt badrum blev det vattenburen golvvärme där. Ingen radiator alls i hallen under fönstret.
    Peter_K · 3m · 14 svar · 311 läst · Värme allmänt
    ·
  2. C

Makita 18V fräs/kantfräs Ny! (Skåne)

Tog lite bilder på fräsen: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
    Chentin · 4m · 1 svar · 76 läst · Säljes, uthyres & skänkes
    ·
  3. M

Tak över parkering för släpvagn

Jo, jag lutar lite åt att bygga det jag vill i övrigt i form av lovpliktiga åtgärder, och sen bygga detta tak med mycket enkel konstruktion och sen vänta ut preskriptionstiden. Gäller den för byggnader på prickad mark också?
    Millox · 4m · 11 svar · 442 läst · Bygglov
  4. T

Tegelfasad - mot trästomme. Hur?

Vid sporadisk användning är faktisk direktverkande el (vägghängda element) ett bra alternativ: låg investering, sporadisk användning ger moderata driftkostnader.
    Thomas_Blekinge · 5m · 9 svar · 233 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  5. R

Tävling: Vinn fräck popcorn-maskin i retrostil

Svar: 1 Popcorn är ju retro och tidslös. Första tanken är att själv få njuta av en stor skål popcorn. Sätta sig framför storbilds-tvn och njuta av en bra film ovh få den där härliga biokänslan. Perfekt blir det när hela familjen sitter samlad och vi slipper slåss om popcornskålen. En härlig filmkväll när det är både kallt och mörkt ute. Att popcornmaskinen från coolstuff
    Rädisan 45 · 5m · 67 svar · 2,3k läst · Tävling
    ·
  6. C

Makita lamellfräs 18V med 1 batteri (skåne)

Tog lite bilder på kex-fräsen [bild] [bild] [bild]
    Chentin · 7m · 1 svar · 67 läst · Säljes, uthyres & skänkes
    ·
  7. T

Så tunt golvplan som bara går till loft över del av rum

Utan att ha räknat på det så skulle jag sova väldigt lugnt om de röda är enkla 45x120. Du kan förövrigt bulta fast bärlinan i väggen till höger så slipper du pelare. Och för de gröna skulle det räcka med 45x90 för min del. Skruvlimmat med spånskivan. Jag antar att loftet bara används som sovrum. Ska du däremot använda allmänna byggkrav där det krävs viss golvlastförmåga
    Thomas_Blekinge · 10m · 47 svar · 1,2k läst · Tillbyggnad
    ·
  8. C

Makita sänksåg SP6000

Tog lite bilder på sågen. [bild] [bild] [bild]
    Chentin · 13m · 1 svar · 89 läst · Säljes, uthyres & skänkes
    ·
  9. E

Hur väljer ni vad ni ska göra för middag på vardagarna?

[citat] Problemet du gör är att köpa samma basvaror varje gång och tvinga din fantasi att variera därifrån. Se på matlagning som en erfarenhet, ett hantverk. Man måste gilla det och prova massor för att tala flytande och utan recept kunna hitta på fungerande rätter. Ett råd är därför att ni slår era tärningar innan ni handlar. Oavsett om det är veckohandling eller oftare. Själv
    elpaco · 13m · 55 svar · 3,1k läst · Övrigt off topic
    ·
  10. W

Varför inte Ikea vitvaror?

Hmm så du menar att BSH har dålig service och garanti på sina produkter, medans Ikea har bra service. Kan hålla med om Ikea har aldrig haft problem med dem!
    Wennbergp · 20m · 71 svar · 11,2k läst · Vitvaror
  11. R

Klarna tar kreditupplysning för små köp !

[citat] Nu är klarna inget välgörenhetsföretag eller finansierat av skattekronor. Klarna har fungerat bra för mig.
    RapidSledge · 23m · 28 svar · 1,0k läst · Övrigt off topic
  12. G

Lisana Bygg och Badrum AB

Menar du att hennes SMS hon fick från er VD är förfalskade eller att det är felaktigt att badrummet inte blev klart förrän efter att jurist kontaktats och varit på besök hos firman? Jobbet påbörjades i Juni, när blev det klart?
    gaidin · 30m · 28 svar · 11,8k läst · Badrum
    ·
  13. M

Ajax alarm systems

[citat] Du är inte rädd så varför skaffar du ett larm när du egentligen behöver hemautomations lösning?
    Mattias_Jo1 · 41m · 1,4k svar · 191,4k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  14. E

Grannen säger sig äga en byggnad som står på min tomt

[citat] Så i din värld skall tråden låsas när tillräckligt många tips kommit? Tycker du på fullt allvar att din åsikt är ett berg i den här tråden? En universell sanning? En väderkvarn?
    elpaco · 41m · 81 svar · 14,6k läst · Juridik
  15. Lime113

Köpt beg. Pelarborr. Betalade jag för mycket?

Jag köpte en identisk pelarborrmaskin med TS fast det stod King på den (i rött) :) det enda dåliga är att i bland när man slår på den på vrider bordet och huvudet i förhållande till varandra. Kan hjälpa att bara spänna åt allt. Jag tror jag gav 900 kr.
    Lime113 · 53m · 7 svar · 3,0k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  16. T

Humorhörnan ...

[citat] Alla vet att hantverkare aldrig gör saker i tid. Sätter en begagnad diazed-central på att när "Vår Herre" (Elsäkerhetsverket) dikterade villkoren för elektriken, så hade Adam & Eva vid det laget redan en hempulad anläggning med material inköpt från Harald Nyborg. Och dödligheten i hempulad el vid den tiden var lika som idag, dvs. noll. Betydligt vanligare var konsekvenserna av
    tompaah7503 · 57m · 7,1k svar · 1119,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  17. P

Justera gammal returventil på radiator

QUOTE="tippz, post: 3179389, member: 188216"]Av nyfikenhet, hur renoverade du upp dina slottsvred? Har nämligen slottsvred här hemma som läcker så fort man vrider på dom. Jag tänkte att jag skulle nu i sommar försöka lossa på dom för att sedan täta om dom med lin. Hur gick du tillväga, några tips?[/QUOTE] Jag kom över ett gäng gamla slottsvred som tänkte ersätta min blandning av
    Patrik Friberg · 59m · 7 svar · 298 läst · Värme allmänt
    ·
  18. Tokslut

Vad driver kostnader i villan?

Hoppas du inte har "tillsvidarepris", de är väl typ dubbelt så dyrt som vilket avtal som helst :seenoevil:
    Tokslut · 59m · 4 svar · 230 läst · Värme allmänt
  19. Cheesen

Smålandsvillan isolergrund utan golvvärme

[citat] Om du hittar någon som kan förklara hur man inte får fuktproblem när man blåser varm fuktig innomhusluft ner i en kall källare så kan du hänvisa denna hit och förklara det. Jag förstår inte hur deras metod inte kommer att bli ett problem med kondens i krypgrund. I mina ögon är inte golvkomforten något problem däremot så kommer påväxt i bjälklaget att vara ett problem om
    Cheesen · 1h · 2 svar · 136 läst · Hustillverkare
  20. S

Vi ska bygga ut, men hur?

[citat] Vi bor i ett liknande hus från 1936, där flera andra hus byggdes exakt likadant pga släkt som satsade då. En granne har byggt ut, fick ej bygga på längden och byggde istället en utbyggnad rakt ifrån entren på mitten. Med bredd så det bättte passade proportionerna. Bra ritning och man tog input från byggfirman, så det hela är snyggt. Men de har helt rätt bredd och två
    sinclairhacker · 1h · 27 svar · 3,2k läst · Tillbyggnad
    ·
  21. C

Dränering

Hållet med om att det syns lite dåligt.. Man ser ju tydligt pappen, men sen får jag nästan för mig att de motfyllt direkt mot detta? Är så fallet är det ett större problem än att de inte släppte upp pappen högre, även om man brukar gå högre för att vara på säkra sidan.
    C.Lundin · 3h · 5 svar · 607 läst · Grund & markarbeten
    ·
  22. C

Multiverktyg ...

Vet inte om man får göra reklam för sina annonser här på forat, men kan du tänka dig begagnat har jag en Makita för 900:- till salu.
    Chentin · 3h · 9 svar · 489 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  23. C

Makita multitool 18V (Skåne)

Till salu: Makita multitool 18V Säljes utan batteri och laddare. Tar samtliga batterier i LXT-serien (18V) Fint skick Pris: 900:-
    Chentin · 3h · 0 svar · 66 läst · Säljes, uthyres & skänkes
  24. L

Ventilation i huset, halva ftx?

Varför behöver man en stängd dörr? Om man har ett balanserat in/ut på ovanvåningen så får man en bra vent där. Med mek från och öppna ventiler i källaren så blir det ju fungerande vent även där. Det fungerar oavsett öppen el stängd dörr. Om man kör FTX en med lite mer frånluft för att säkerställa att det inte är övertryck i huset så får man ett litet flöde från
    largab · 4h · 2 svar · 136 läst · Ventilation
  25. D

Ingen ljudisolering element?

Hej, det här är ett vanligt fel som jag sett många många gånger när jag gjorde ljudmätningar inför slutbesiktning. Anledningen till att man inte gjuter fast stammarna är nog mest produktionsmässiga till största del men även att man kan få knäppningar i rören på grund av värmeexpansion på vintern. Om du bor i ett flerfamiljshus med cirka 250-260 mm betong i bjälklaget
    DrGreenbaum · 6h · 10 svar · 237 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  26. apelton

Plåttak skruvat direkt utan läkt.

[citat] Var läste du det? Gick in på byggmax hemsida för att kolla. På deras sida med TP20 står det såhär på monteringsanvisningarna: "Fäst bärläkten med galvad spik, alternativt skruv, genom ströläkten." Står ingenting i anvisningarna där att man kan montera direkt på pappen. Ännu mindre att de rekommenderar det. Inte vad jag hittar i alla fall. Kan tillägga att svärfars
    apelton · 6h · 90 svar · 6,1k läst · Tak & vind
    ·
  27. W

Ett praktiskt 2-planshus, vad tror ni om planlösningen?

Inga lösningar, tyvärr, bara lite mer ni kan fundera över: Tänk till en gång till ang fönstren i badrummen. Fönster precis vid duschen är upplagt för fuktproblem. Känns som att det blir onödiga "tarmar" på övervåningen mot badrum och in till ett sovrum, outnyttjad yta. Går det att göra bättre? Klk i nedre högra sovrummet ser fortfarande rätt grund ut, kanske bättre med
    windestal · 6h · 6 svar · 419 läst · Planlösningar
    ·
  28. Byggarebobfhs

Koppla dubbelbrytare som trapp, hur?

Behöver också hjälp med Koppling av dimmer, Hur gör jag? Kommer lägga upp två bilder, en på den befintliga som sitter, sen dimmern då.. som ska kopplas in. Kan lägga till att jag precis flyttat in i en lgh byggd 2018 Tacksam för svar.
    Byggarebobfhs · 6h · 16 svar · 372 läst · El
    ·
  29. andeb

Egenprojekterat prefab betonghus

Aha, tråkigt. Hade inte sett deras blogg, men hittade den nu För de som hittar till denna tråd och vill leta sig vidare till bloggen så ligger den här http://www.villacamilla.se/
    andeb · 7h · 252 svar · 181,4k läst · Stenhus
    ·
  30. AndersPS

Mörkt sextiotalshus förvandlat till modern nutid

[citat] För att med nya hus får man tomter i exploateringsområden. Byggarbetsplats under 5-10 år framöver. Inga uppväxta träd eller lummiga trädgårdar. Relativt små tomter. Ett hus i denna stilen, jag gissar att det är en del finare materialval, hade inte nödvändigtvis blivit billigare att bygga nytt. Självklart kan man köpa och riva det befintliga huset, men nä.
    AndersPS · 7h · 25 svar · 3,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
Laddar...