Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. andr.ljung

Ajax alarm systems

Jag har förresten ett tips för att slippa pipandet av fördröjningen när man aktiverar nattläget! Om du har flera zoner definerade, börja med att aktivera nattläget (då piper larmet under fötdröjningen) men aktivera då direkt en zon, så piper det bara en gång (förutsatt att den zonen ej har någon fördröjning)! Om ni förstår hur jag menar...
    andr.ljung · 2m · 1,4k svar · 191,0k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  2. S

Vilken typ av rör är det här?

Lödade och målade kopparrör. Mvh rörmokarn
    Saipala · 2m · 3 svar · 4 läst · Vatten & avlopp
    ·
  3. H

Vad är nästa steg i min "hemautomation"?

Givet är det Astro ur! Annars är det kopplingsur. Ställer in rätt Stad och tid, dessa kommunicerar ej med nåt, den vet tiderna för soluppgång för alla städer, har haft dessa i 6år Theben Selekta 170top2 heter dem. Då blir det Absolut en Plejd! Trodde dessa behövde blåtands signal från telefonen för att tända.
    Husqvarna220Ac · 3m · 77 svar · 5,6k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  4. torbeno

Siemens diskmaskin ”Fel ingen kommunikation”

Hur har det gått?
    torbeno · 4m · 20 svar · 560 läst · Vitvaror
    ·
  5. harry73

Hur klarar lecablock belastning utan armering i blocken?

[citat] En träkonstruktion väger inte så mycket
    harry73 · 8m · 12 svar · 336 läst · Byggmaterial & byggteknik
  6. J

isolera innerväggar eller inte?

Frästa lister.
    justusandersson · 10m · 7 svar · 394 läst · Stenhus
  7. KnockOnWood

Humorhörnan ...

[citat] Ja, ingen Flashbackare direkt, men 8" är den väl i alla fall?
    KnockOnWood · 10m · 7,1k svar · 1118,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  8. KnockOnWood

Inkoppling häll?

[citat] Mycket viktigt! När vi kopplade in vår nya häll i det nya köket för åtta år sedan sa det bara POFF, och luktade lite bränt. Elektrikern hade "glömt" nollan, så spolarna/elementen fick 400 V i stället för 230. Det kostade elfirman 3500 kr. Men det är nog mest när man byter från en gammal hederlig spis till en induktionshäll som detta händer. De gamla spisarna gick nog ofta
    KnockOnWood · 15m · 10 svar · 145 läst · El
    ·
  9. J

Är garderoben bärande?

Eftersom det finns en övervåning och huset är över 6 meter brett är det självklart att väggen bakom garderoberna är bärande.
    justusandersson · 15m · 7 svar · 210 läst · Planlösningar
    ·
  10. H

Fler som bygger Villa Huskvarna med Smålandsvillan?

De tåget har nog redan gått, bättre om ni hoppat över sommarstugakonceptet och gjort en riktigt grund. Vi var jättenära att köpa en SMV, men vi bröt kontraktet, dyrt! Konstiga planlösningar och alldels för dyra hus, ett uppsminkat Älvsbyhus, samt denna grund, som också är dyr, samt ha en avfuktare där som ständigt ska gå..
    Husqvarna220Ac · 16m · 77 svar · 35,1k läst · Hustillverkare
    ·
  11. pjapen

Gjuta ovanpå befintligt betonggolv

Enklast är att måla väggen med silikatfärg och inte ventilera, men vill man på med annat än puts så är ventilerat enda lösningen. en regelstomme på bef yttervägg med luftintag i botten och luft ventil i toppen, har du uppvärmt utrymme kan du få konvektion som klarar sig, annars krävs mekaniskt, dvs fläkt. finns kanalfläktar som är fuktstyrda så de bara går när de behövs. Tror
    pjapen · 22m · 11 svar · 792 läst · Grund & markarbeten
    ·
  12. J

Tegelfasad - mot trästomme. Hur?

Du bör starta med funktionskraven. Ska huset vara ständigt uppvärmt till rumstemperatur? Var i landet ligger det? När du vet vilken isoleringsmängd som är aktuell kan du börja titta på olika lösningar.
    justusandersson · 24m · 4 svar · 135 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  13. M

Badrumsrenovering Örebro

[citat] Hej! Söker också firma för badrumsrenovering i Örebro. Hittade du ngt bra? /Magnus
    Maaang · 25m · 3 svar · 510 läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
  14. M

Attefallshus blev 2cm för långt

Helt ofarligt. Finns i te en chans i världen att en tjänsteman skulle komma ut och milimetermäta ert hus
    mendelsohn · 26m · 62 svar · 39,2k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  15. H

Hål i trädgården, skadedjur?!

Haha - här bygger de bo under stallet och vill inte äta av giftmajsen - utan gräver ut nya gångar och täcker över majsen, som Nomus var hit och la in i boets gångar. Den här råttmamman (säker på att det är en mamma därför gömmer hon undan giftet) äter inte av varken gift eller de gosaker jag lägger ut till henne. Eller påverkades av acetylengasen jag fyllde boet med - hon
    Henrietta70 · 26m · 17 svar · 19,5k läst · Trädgård allmänt
    ·
  16. M

Måste kapa 40 cm ved till 25 cm svårt.

[citat] Jag testade det nu. Lägg trycket mellan två brädor. Blev bra! Tving känns sådär. Kan man lika gärna spika fast dem
    mendelsohn · 28m · 15 svar · 304 läst · Ved, pellets, flis
  17. A

Plåttak klickfals, kostnad?

[citat] Det är inte lätt med klick tack vid hinder det går inte att falsa då plåten är mycket styvare än takplåt . Klick takens lösningar vid hinder är som med TRP plåt alltså band som man lägger. Personligen tycker jag det är skit . Det kan funka bra på en lekstuga . Det är bättre med en riktigt bandtäckning gjort av en plåtis det håller i längden istället för klick tak
    Andreas Ekermalm · 30m · 23 svar · 988 läst · Tak & vind
    ·
  18. J

Ingen ljudisolering element?

[citat] Ja
    Johan456 · 30m · 9 svar · 102 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  19. T

Installera anläggning själv - problem?

Helt ok. Föranmälan och färdiganmälan får göras med behörig elektriker. Även inkoppling av utmatningen från växelriktaren till anläggningen. Det är den delen där man lägger paneler på taket och kopplar ihop DC-slingorna som jag hade velat göra själv. Det är knappast kvantforskning. Finns dimensioneringsverktyg för kablar. Kontakteringen är standard. Går att läsa sig till vad
    tompaah7503 · 33m · 8 svar · 153 läst · Solceller, solfångare, solenergi
  20. pleqtiz

Ännu en Kap/ger tråd

Bosch gcm 12 gdl är oxå grymt fin! Har faktiskt haft en sån med :seenoevil: Är lite sugen att sälja min makita för att köpa en gdl igen för den saknar jag.. men finns annat i snickarboden som skall investeras i så det får bli ett annat kapitel :)
    pleqtiz · 33m · 8 svar · 259 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  21. P

Vad har ni gjort med era hus idag?

Håller på med att försöka bygga ett platsbyggt kök. Se hur det kommer gå. En jäkla tid tar det iaf :crysmile: [bild]
    Pappa1986 · 34m · 19,5k svar · 2040,6k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  22. J

Hönshus, fungerande ventilation?!

Har du kollat på Nordposts (inte Postnords) hemsida? Det är Granngårdens (fd Lantmännens) postorderförsäljning. De har en hel del utrustning för djurhållning.
    justusandersson · 35m · 1 svar · 27 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  23. L

Plejd krondimmer till seriekopplad dubbelknapp

[citat] Ja
    Leif i Skåne · 43m · 1 svar · 23 läst · El
    ·
  24. H

Klarna tar kreditupplysning för små köp !

Handlar mycket online, Klarna är klart smidigast! Bra app med påminnelsefunktion, samt att du får varan före man betalar, än om det är från Kina! Och det kostar inget! Så ingen kredit, men har inga problem att betala i förskott heller, men många pajasföretag finns det, mottar hellre varan före, samt smidigt att betala med Klarna, alla uppgifter finns, bara att klicka på betala, inte
    Husqvarna220Ac · 44m · 19 svar · 557 läst · Övrigt off topic
  25. N

Grannen vill bygga parkering från min infart.

Hjälper det att pinga @Maria Hallberg? Med lite tur kanske TS får en e-post-notifikation?
    NoOne2k · 47m · 18 svar · 7,2k läst · Tomter
  26. Oldboy

Insektsangripen stomme.

Tycker mest det ser ut som lite enstaka hål av strimmig trägnagare. Det lilla är inget att bry sig om. Husbockshål ser jag inga, men Justus brukar veta vad han pratar om. Har själv gamla byggnader som är värre angripna. Ngt enstaka gammalt husbockshål har jag sett också, men inget aktivt/färskt. Däremot de strimmiga trägnagarna jobbar idogt på... Tänk dock på att det är en gammal
    Oldboy · 48m · 12 svar · 570 läst · Byggnadsvård
    ·
  27. L

Koppla dubbelbrytare som trapp, hur?

[citat] Sätt pucken där.
    Leif i Skåne · 50m · 15 svar · 242 läst · El
    ·
  28. H

Ladda flera eltandborstar samtidigt?

Finns grenuttag med en stor och 2st Eurouttag.. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/grenuttag/luxorparts-grenuttag-3-vags-p37488?gclid=EAIaIQobChMImrPLzMT13wIV0JQYCh3TQw_sEAQYAiABEgIrYfD_BwE&gclsrc=aw.ds
    Husqvarna220Ac · 51m · 9 svar · 267 läst · El
    ·
  29. A

Bubbelbadkarets märke ????

Hur kan jag se vad för märke mitt bubbelbadkar har jag vill köpa reservdelar med vet inte vad badkaret heter
    Abbe111 · 51m · 0 svar · 10 läst · Badrum
    ·
  30. BerraBo

Tak över parkering för släpvagn

Ett sätt kan vara att göra taket sänkbart så att när kärran står där så är "byggnaden" mobil. :p
    BerraBo · 53m · 10 svar · 374 läst · Bygglov
Laddar...