Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. A

Multiverktyg ...

Har både med batteri och sladd, skulle jag börja med någon så blir det batteri men det krävs minst 2 batterier.
    AndersS · 2m · 6 svar · 140 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  2. [SKPG]Zamora

Elko VU med "vridna" brunnar.

Hittade faktiskt ett tvåvägs utanpåliggande med roterbara brunnar. https://www.deltaco.se/Sidor/ProductDetails.aspx?TermStoreId=f6ee548c-18a4-41ee-9b0b-b228fe340107&TermSetId=3fc5d274-258c-452a-9112-ea6f6cbc6016&TermId=d9594ebd-039a-4054-9ad0-5f355bc2ae45&UrlSuffix=GT-742
    [SKPG]Zamora · 14m · 12 svar · 670 läst · El
    ·
  3. andr.ljung

Ikea kök + Häll med inbyggdfläkt

Varför skulle det inte göra det? Det värsta som skulle kunna hända är ju att man får skippa lådan under hällen sätta en blindfront?! Sockel är inte heller något problem, bara att höja skåpen genom att ställa dem på högre fötter. Ikea’s stommar ser inte mycket annorlunda ut mot någon annans, och det är ju ändå inte kökstillverkarna som utvecklar vitvarorna (med undantag av
    andr.ljung · 40m · 10 svar · 707 läst · Socialt & projekt
    ·
  4. Dowser4711

Säljaren dör innan tillträde

[citat] Den stora skillnaden är väl att om du köper ett dödsbo har säljarna möjlighet att undanta dolda fel, då de inte anses ha kännedom om fastigheten. Om säljaren levde vid försäljningen anses denne ha all möjlighet att informera köparen om det som anses nödvändigt och eventuella krav gällande dolda fel ska riktas mot dödsbot. Har förvisso för mig att regelverket ändrats
    Dowser4711 · 47m · 65 svar · 18,1k läst · Juridik
  5. C

Kapa och "återställa" armering i källargolv?

Vill börja med att berätta att det är inga fi25 eller 32-järn, utan det är antalet som syftas på. Dimensionerna är som du ser 8 eller 10, med undantag för förstärkning i balkarna där du har längsgående 16mm. I rummen är det ingen fara. ÖK behövs ej där egentligen och är troligen lagd endast med hängslen som sprickarmering. Det kritiska blir under innerväggen och när du går
    C.Lundin · 1h · 2 svar · 156 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  6. L

Klinkers i hall - samma höjd som parkett?

Hård eps i botten X mm tjockt, rostfri armering, Golvärme slingor, sedan >= 30 mm fiberflyt. Fix o klinker. Välj X så tjock som möjlig så min 30 mm flyt fås.
    largab · 3h · 4 svar · 195 läst · Golv
  7. L

Tips på övervakningskamera

https://www.kjell.com/se/sok?query=ubiquiti+övervakningskamera
    largab · 3h · 11 svar · 1,2k läst · Villalarm & hemautomation
  8. L

Hur klarar lecablock belastning utan armering i blocken?

Armering har man i alla fall för att ta upp dragkrafter. Betong/Leca är bra på tryckande krafter men dåliga på dragande. Om man gjuter betong så har man vertikal armering för att man kan och att det blir starkare för dragande krafter/spänningar. Vertikal armering fungerar inte tillsammans med murning därför är det bara horisontell för att ta upp böjlaster på väggen (sidokrafter).
    largab · 3h · 1 svar · 81 läst · Byggmaterial & byggteknik
  9. martin43

Avanza chockhöjer "Sveriges billigaste bolån" - Landshypotek fortsatt bästa bolånebanken

Landshypotek har också chockhöjt nu, till 1,25%, 1,35% eller 1,45% beroende på belåningsgrad.
    martin43 · 4h · 18 svar · 4,1k läst · Artikelkommentarer
    ·
  10. P

Dags för det årliga vattenstoppet...

Nej jag har värmekabel där så det tror jag inte. (Plus om det var frysning, varför skulle det komma igång igen utan att det har blivit varmare?)
    Pelotard · 5h · 11 svar · 707 läst · Vatten & avlopp
  11. B

Pensionärspoolen fuskbyggt tak

[citat] OM! det nu är så att TS har gjort allt så fel, och som rätten även sagt att hen gjort så fel, så borde hen väl i dag kunna få viss ekonomisk ersättning genom sin drulle/ansvarsförsäkring om hen har en. eller? TS vad säger försäkringsbolaget?
    brfbo · 5h · 837 svar · 86,8k läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
    ·
  12. apelton

Isländsk 1,5-plansvilla. Planlösningstips önskas.

Kanske dags för en liten uppdatering. Ändrat lite i planlösningen och gjort en variant där trappan är placerad mer mitt i huset som Anna_H föreslog. Gjorde att jag fick in ett extra sovrum på övervåningen samt ett förvaringsrum nära entrén på bottenplan. Gjorde också om möbleringen något eftersom det kom lite förslag där med. Möbleringen är dock inte huggen i sten utan mer
    apelton · 5h · 37 svar · 4,3k läst · Socialt & projekt
    ·
  13. Fruktsallad

Flytta befintlig värmepump - eller köpa en till?

Jag ber om ursäkt för min kladdiga skiss men jag hoppas det går att se vad jag pratar om. :) Vi har en luft-luft värmepump från 2007 i vårt kontor och den sitter lite dumt till där då vi mestadelen av tiden är i allrummet eller tv-rummet när vi är hemma. Vi har även en icke "modern öppen planlösning" så vår extravärme kommer liksom inte runt i huset. När vi sätter på
    Fruktsallad · 5h · 0 svar · 45 läst · Värmepumpar
    ·
  14. H

Hur hantera Automatisk Golvvärme badrum

Låter som det är felgjort. Vattenburen golvvärme skall inte köras på samma temperatur på vattnet som radiatorer. Golvet får inte bli för varmt, då kan plattor börja lossna. Det finns lite olika lösningar för att begränsa temperaturen. Vanligast är en shunt. Då har man en egen liten cirkulationspump för golvvärmen, och som i princip kör runt vattnet. Sedan tillförs via en
    hempularen · 6h · 1 svar · 69 läst · Värme allmänt
  15. ballefjongberra

Utbyggnad

Önskar synpunkter på denna konstruktion. Tanken är att göra en tillbyggnad med ett skjutdörrsparti, som jag vill få närmare marken. [bild]
    ballefjongberra · 6h · 0 svar · 48 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  16. H

Renoverad råvind

Men på frågan om föreningen kan avhysa er från denna extra yta, ja det kan föreningen göra, utan att blanda in något stämmobeslut. Som jag ser det så finns det två vägar att hantera situationen. Antingen får föreningen upplåta ytan som bostadsrätt, du får betala en summa för ytan, du får ett högre andelstal och får betala högre avgift. Eller så borde föreningen kunna hyra
    hempularen · 6h · 6 svar · 305 läst · Bostadsrätt
  17. D

Smutsiga elledningar

[citat] Det lät otrevligt att få kondens där. I mitt fall tror jag dock inte det är kondensvatten, alla kablar, dosor och ändarna på VPrören har varit snustorra. Inga tecken på fukt alls. Jag kan inte komma åtvindsdelen ovanför taket för att se om rören ligger för ytligt men de rör som går i väggarna ut mot kattvinden går i väggen och isoleringen och inte fritt på den kalla
    ddaniel · 6h · 10 svar · 691 läst · El
    ·
  18. Bo.Siltberg

Skall det lysa utan glimtändare?

Ja, det där är inte normalt... Men röret är nytt?
    Bo.Siltberg · 6h · 9 svar · 386 läst · Belysning
    ·
  19. Bo.Siltberg

El i badrumsskåp

TS frågar hur det funkar, och man kopplar inte färger, det funkar inte så. Orange kanske inte har den funktion som önskas, fas eller tändtråd.
    Bo.Siltberg · 6h · 4 svar · 314 läst · El
    ·
  20. L

Lägga in Ethernet i 70-talshus

[citat] Cca ska jag definitivt undvika man brukar ju behöva gå upp i dimension för att få samma egenskaper. Jag har haft känslan att de är lite styva eller fjädrande när jag haft med dom att göra förut. Jag har dock aldrig stött på cca i nätverkskabel vad jag vet. PoE kan nog definitivt vara ett problem med motstånd om kabel är lite längre.
    Lakridsbat · 6h · 62 svar · 4,8k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  21. Bo.Siltberg

Ha en jordad lampa i ojordat lamputtag?

Utan att veta mer skulle jag avråda. Den skyddsjordade lampan kan endast användas i rummet under förutsättning att rummet är isolerat, att det inte finns någonting ledande i rummet som har kontakt med jord/skyddsjord. Vid renoveringen kan det nog vara si och så med detta. Om du via skarvsladd och maskiner drar in jord i rummet så "halveras" lampans skydd. Du får själv bedöma risken
    Bo.Siltberg · 6h · 2 svar · 128 läst · El
  22. C

Kabelförläggning i tak

[citat] Tja, min tanke var ju en "fartygsränna" inuti en 60/40-kanal, dvs. det bästa av båda världarna :rofl:
    cpalm · 7h · 4 svar · 114 läst · El
    ·
  23. A

Slagljud när grannarna ovanför spolar

[citat] Tack @Kallebo Ja, det skulle jag kanske våga säga med tanke på att det låter som två dunk med väldigt kort mellanrum. Vet inte om det slår i avloppsröret på två sidor när det passerar väggen mellan toalett och kök. Låter som att du har en möjlig orsak på problemet baserat på din fråga? Vill tillägga att man gjorde ett test en gång och tryckte ner samtliga grannars
    Analytica · 7h · 7 svar · 377 läst · Vatten & avlopp
  24. T

Byggarbetsplats - får kunden gå omkring där närsomhelst?

[citat] Kunder får självklart måla och städa när hantverkaren gått hem eller när man jobbar och alla hantverkare vill ha en så bra relation med sin kund som möjligt, men vi vill inte ha någon som hänger över axeln eller stirrar på en när man jobbar.
    twoody · 7h · 54 svar · 10,7k läst · Juridik
  25. C

Vad driver kostnader i villan?

[citat] Kolla på räkningarna från några sommarmånader när ni varit hemma. Förutsatt att du inte kör pool/spa, infravärme eller andra stora sommarförbrukare så ser du ju där hur många kilowattimmar som går åt till hushållsel och varmvatten på en månad. Det varierar normalt inte mycket över året. Resten är uppvärmning. Så har du rett ut det iallafall. Spontant låter det ju
    cpalm · 7h · 1 svar · 51 läst · Värme allmänt
  26. Tokslut

Humorhörnan ...

[citat] Surfa på mobilen gör jag sällan om jag inte behöver veta nått just då. ~5" VS 27" är inte svårvalt + ser inte ut som en idiot som är helt inne i sin mobil vart hen än går :P VVS fastnade på en gång i mitt huvud och ser inte direkt det jobbiga med att ha telefonen liggande så länge man har en fungerande handled/arm. Sen att folk även alltid måste fota med mobilen stående
    Tokslut · 7h · 7,1k svar · 1117,4k läst · Övrigt off topic
    ·
  27. apelton

Fibo våtrumsskiva i praktiken?

[citat] Jo, det var ungefär så det lät när vi skulle sätta upp skivor hos kund. Men jag tror de funkar rätt bra ändå. Säkerhetsregler är ofta väldigt överdimensionerade vilket naturligtvis är bra på många sätt, men ibland kan en alternativ lösning som denna funka lika bra. Mycket beror nog på hur orolig man är för skador och hur mån man är om att fb verkligen är med på
    apelton · 7h · 9 svar · 428 läst · Badrum
  28. HomeboY

Nibe F750 + Nibe Sam 40 (Frånluftsvärmepump + FT-ventilation)

Hallå gott folk Står och ska välja uppvärmningssystem till vår 1,5-plansvilla på 173 kvm som vi bygger just nu och har tittat lite extra på att välja en frånluftsvärmepump typ Nibe F750 och komplettera med en Nibe Sam 40 tilluftsmodul för att värma upp tilluften i huset (slippa kallras etc). Är det någon här på forumet med erfarenheter ang. dessa system? Vore kul att höra.. Jag
    HomeboY · 7h · 0 svar · 35 läst · Värme allmänt
  29. J

Dold anslutning i tak

Ja det är så man gör, någonstans måste man ju få ansluta sin skena. :-) sen om det kommer ett dolt rör från taket eller en utvändig kabel spelar mindre roll. Men du skrev att du skulle ha det som ett kopplingsutrymme, jag trodde därför att du ville mata vidare från samma anslutning.
    Johan456 · 7h · 3 svar · 131 läst · El
  30. Miskusi

Ajax alarm systems

[citat] [citat] Hej. Kan du även tipsa om en bra Dahua men inomhus?
    Miskusi · 7h · 1,4k svar · 190,5k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
Laddar...