personstarthumb-up
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. M

Rosa vatten från enskild brunn

Här är ett filter med likadan topp som ditt, samma inkoppling av vatten med samma ventiler för att koppla förbi filtret.
    Marcussjogren · 1m · 26 svar · 425 läst · Vatten & avlopp
    ·
  2. F

Hur diskar man ett mikrovågslock?

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/ELECMICROLID/nordic-quality-mikrovagslock
    freddan83 · 5m · 1 svar · 16 läst · Övrigt off topic
  3. iSnobben

Homey

[citat] Vi har en Huawei Androidplatta på 10” som går att ha på hela tiden. Skulle inte säga att den blir direkt varm av det, inget jag har reagerat eller tänkt på iaf. Ingen inbränning. Sen brukar vi visserligen ofta släcka skärmen på natten. Tror att det även finns appar som känner av när man är nära och då tänder skärmen men det har jag inte utforskat i dagsläget.
    iSnobben · 8m · 24 svar · 3,3k läst · Villalarm & hemautomation
  4. A

Remskydd/kåpa kompressor?

Var kan jag köpa ett nytt skydd typ trådgaller till min kompressor som ska vara över remskivorna,kompressorn är en lite större med 3-fas motor [bild]
    ante.b · 8m · 0 svar · 8 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  5. B

#Metoo

Idag fick vi order på jobbet: Absolut förbjudet att skämta om #metoo.
    b8q · 10m · 513 svar · 28,1k läst · Övrigt off topic
    ·
  6. E

Takkupa

Hej, ska snart börja bygga en takkupa i eran storlek. Vad har ni för lutning på taket på erat hus? Hur mycket av dom 170 00 var material?
    Erica Wyse · 12m · 52 svar · 11,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  7. J

Kalla element på våning två - behöver expertishjälp!

[citat] Ja, tydligen så funkar det med inställning 1.2 just nu. Tanken med val av styrkurva är att anpassa radiatorernas temperatur till husets värmeförluster vid olika utetemperaturen. Kolla bilden nedan: [bild] Ju lägre utetemperatur desto högre temperatur fram till radiatorer. Anta att din lägsta utetemperatur som man dimensionerat värmesystemet efter (DUT) är -20°C och styrkurva
    janusz_w · 15m · 36 svar · 1,1k läst · Värme allmänt
    ·
  8. H

Sned tapet efter hantverkare satt upp den

Jag kör med lod, Bor i en lgh från -53 där går det inte att mäta från taket då det går i vågor diffar +-10mm = 20mm på 6meter i tex. vardagsrummet. Murade väggar med gjutna valv (tak) som sedan är putsat. Mina idéer och åsikter nedan Där emot vill jag ha en 3-4mm glipa mellan tapet och tak när det inte finns taklist, så det inte ser ut som tapeten går ut i taket. det måste vara
    HSP · 19m · 15 svar · 586 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  9. H

Renovering av flytande golv

[citat] man gör som tillverkaren eller konstruktör säger. inte något justus har tänkt på. har aldrig haft några fuktproblem
    henke_benke · 22m · 15 svar · 139 läst · Byggmaterial & byggteknik
  10. H

Bulor i gipset! Åtgärd?

Kör på 3 Skär ut och spackla.
    HSP · 30m · 2 svar · 42 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  11. KnockOnWood

Då var det bestämt - vi ska bygga lösvirke!

[citat] :worried: Men visst, det är nya tider och lite nya regler nu. Men tre gånger så dyrt :mad:
    KnockOnWood · 37m · 150 svar · 12,5k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  12. M

Ska bestrida en faktura pga oskäligt pris, hur gör jag?

[citat] Jag har både hängt av och hängt upp min 120L Nibe med kanske 10L vatten kvar och det enda som hade vart lättare var någon som stod jämte och siktade in hålen för upphängningen. En smidig domkraft hade vart mer användbar då det inte går att vara två som lyfter ändå pga den runda formen.
    Marcussjogren · 38m · 12 svar · 1,5k läst · Vatten & avlopp
  13. KnockOnWood

Hur löser man krock mellan skåpstomme och imkanal i kök?

Jag förstår inte riktigt det där med 45° böjar, ser inga sådana. Men så små böjar som möjligt är naturligtvis bäst, och hellre spirorör än flexslang. Och linda in rören i 50 mm nätarmerad stenull! Själva skåpstommarna går ju alltid att såga upp, sätta nya döljande baksidor i osv.
    KnockOnWood · 40m · 2 svar · 70 läst · Ventilation
    ·
  14. useless

Tryckimpregnerat till trossbottenskiva?

Ja, det funkar säkert, men varför ska man använda brädor fulla av kemikalier om det inte behövs?
    useless · 45m · 7 svar · 155 läst · Byggmaterial & byggteknik
  15. B

Ett bord av golvspån

Tack! @Hedens Imorn går utrustning in i racken och bordet är mer eller mindre klart! Minus armstödet som jag beställt skumgummi o annat till!
    Bodega113 · 50m · 39 svar · 2,4k läst · Möbelsnickeri
    ·
  16. Mikael_L

Jordfelsbrytare

Men Vattenfall har väl inga elektriker som kommer och fixar i folks bostäder/hus?
    Mikael_L · 56m · 40 svar · 1,1k läst · Kök
    ·
  17. T

Kan man fixa detta med fog?

[citat] Okej. Flera av de dåliga plattorna är i zon 1. Jag har hittat BKR:s bedömningskriterier. Jag får ta upp detta med honom imorgon helt enkelt.
    Tosse · 1h · 9 svar · 188 läst · Badrum
    ·
  18. S

Kombinerad kyl/frys - eller ställa kyl ovanpå frys?

[citat] Jag använder integrerad och inbyggd som synonymer, det kanske är helt åt pepparn? Söker du efter en för inbyggnad @ToRy eller fristående?
    simonnnn · 1h · 7 svar · 192 läst · Vitvaror
  19. L

Elinstallation

Här kan du läsa allt du behöver om inkoppling av spis: http://mobil.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
    Lidd · 1h · 2 svar · 85 läst · El
  20. pelrik

Arbetsplattform för skorstensarbete

Jag söker efter en lättmonterad TILLFÄLLIG plattform man kan sätta upp om man t.ex. vill mura om en skorsten eller sätta upp en skorstenskåpa. Jag har hittat denna bilden på googles bildsök men hittar ingenstans något sådant som man kan köpa. https://www.netauktion.se/uploads/extrabilder255791_center.jpg Någon som vet? Eller andra smarta lösningar på det. MVH
    pelrik · 1h · 0 svar · 37 läst · Byggmaterial & byggteknik
  21. H

Isolera invändigt - timmerhus

[citat] Har ingen expertmässig kunskap men är övertygad om att din tänkta isolering kommer att fungera utmärkt. Dina timmerväggar ser för övrigt bra mycket bättre ut än de i vårt hus. Vårt är byggt i etapper med början någon gång under tidigt 1800-tal, Återanvänt timmer där tidigare urtag var fyllda med allt från björnmossa och kalkbruk till gamla kalsonger.
    hscn · 2h · 25 svar · 421 läst · Isolering
  22. E

Kombinerad el- och mediacentral

Man får dra rören för media direkt till mediadelen och starkströmmen till starkströmsdelen, ledningarna för media klarar inte isolationskravet för att finnas i starkströmsdelen.
    elmont · 2h · 2 svar · 62 läst · El
    ·
  23. H

Vilken HKVISION övervakningskamera

Såg även klisterlappen på NVR-boxen nu när jag tog foto.... :/
    hitox76 · 2h · 42 svar · 6,6k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  24. larry78

Isolerglas eller energiglas

Kolla upp vilka som får minst kondensproblem.
    larry78 · 2h · 9 svar · 286 läst · Fönster & dörrar
  25. C

Jag har byggt ett Containerhus från Grand Designs.

Coolt! Jag är GD-nerd och var även jag mycket imponerad av originalbygget :) Måste vara en mäktig känsla att ha fixat det själv, jag är fylld av beundran! De frihängande balkarna över altanen är skitsnygga (wow för vad de gör med siktlinjen inifrån!), lyckade lösningar och färgval generellt tycker jag. Enda jag inte gillar lika skarpt är gallerbeklädnaden på "övre plan", det
    Cecilia R · 2h · 78 svar · 26,8k läst · Socialt & projekt
  26. Ljus

MSB - klara självförsörjning i minst en vecka

Tror att kaffepaus heter STAU på tyska, för varje gång de säger det på tyskt radio så står man minuten senare still på autobahn och tjurar över att man inte har något kaffe:thinking:
    Ljus · 2h · 296 svar · 17,1k läst · El
    ·
  27. Snigla

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

[bild] Kontrar vinterbilden med lite sommarkänsla.. Nu väntar de på att få vakna.. Ja, jag vet att detta är en vintermånad! ;):cool:
    Snigla · 2h · 3,0k svar · 296,8k läst · Trädgård allmänt
    ·
  28. AndersPS

Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt

[bild] Vatten, centraldammsugare, nätverk, teknik & el Drar ju om det mesta nytt i hela huset, så det är rör och slang för vatten, centraldammsugare, nätverk, teknik & el… Med devisen hellre för mycket när det går, än en för lite när det är klart, blir det helt klart mycket slang och rör i golvet... och överallt annars. Bilden är tagen där golvvärmefördelaren ska sitta, så
    AndersPS · 2h · 185 svar · 28,7k läst · Socialt & projekt
    ·
  29. Snigla

Vår vackra lilla skånegård och jag ...

[bild] En av årets julklappar, nu laddar jag för att testa.. :) Skulle vara bra om den faktiskt funkar..
    Snigla · 2h · 498 svar · 88,4k läst · Socialt & projekt
    ·
  30. L

Flytta ut fönster i efterhand

Gick alldeles utmärkt. Flyttade ut de så jag har ca 5cm smyg på utsidan. Har gamla plankväggar som är rejält tjocka så det var inga problem. Ska se om jag hittar några foton från det.
    Location · 2h · 13 svar · 1,6k läst · Fönster & dörrar
    ·
Laddar...