Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. A

Rimlig kostnad 80 kvm fritidshus vinterbonat

Hej! Jag ska rita ett fritidshus på ca 80-90kvm och undrar vad en ungefärlig kostnad kan landa på? Hur mycket kostar det med VA och el. Vilken typ av värme är den bästa för ett hus som ska kunna vistas i under vintern. Mvh Arvid
    Arvid2000 · nu · 0 svar · 1 läst · Fritidshus
  2. Redaktionen

Förlängd övergångsperiod för nya regler för rumsvärmare

Boverket förlänger övergångsperioden för de nya reglerna för braskaminer och vedspisar. Du kan läsa artikeln här: Förlängd övergångsperiod för nya regler för rumsvärmare
    Redaktionen · 1m · 0 svar · 1 läst · Artikelkommentarer
  3. C

Golvvärme funkar bara i 1 rum

Ett tips är också att lägga upp ditt problem på Värmepumpsforum, där håller de riktiga experterna till (även om jojo och Total har riktigt bra koll på detta)
    Chris11 · 2m · 169 svar · 7,3k läst · Värme allmänt
    ·
  4. M

Pelletspanna drar mycket ström.

Hej! Jag har fått problem med att min pelletspanna verkar dra mycket ström. Problemet började i samband med att min reparatör fick komma i september då min panna slocknat när jag satte på den igen efter att ha varit avstängd under sommaren. Jag har en Biomatic 20+ som installerades 2005. När den skulle tända så blixtrade det till och det blev någon sorts kortslutning och kretskortet
    Mrcharlie · 3m · 0 svar · 1 läst · Ved, pellets, flis
  5. M

Vi tävlar ut sex robotdammsugare från testet!

Hej, det finns två saker jag gillar extra mycket med forumet. Det första är förstås när jag hittar bra svar på frågor jag har. Det andra är när det dyker upp inlägg som är personligt och humoristiskt skrivna, som får en att skratta högt, trots att man sitter i ett väldigt vuxet kontorslandskap och låtsas hålla på med något mycket viktigt. Dessa inlägg är alltid långa, alltid
    margi009 · 5m · 63 svar · 1,5k läst · Tävling
    ·
  6. Dan_Johansson

Istället för att lettra?

Hur ska axlarna drivas?
    Dan_Johansson · 6m · 12 svar · 559 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  7. Z

Test robotdammsugare 2019

Varför har man inte med en av marknadsledarna NEATO i sina tester??? Man har med både Roomba och Xiaomis topmodeller. Testet känns inte seriös om man väljer bort vissa modeller. Alt så skriver man varför man inte har med den.
    Z ... · 6m · 19 svar · 1,6k läst · Artikelkommentarer
    ·
  8. useless

Luft/vatten köldmedie eller vatten?

Så länge det är 'normala' avstånd, dvs upp till ~10-15 meter så tror jag inte det har någon påverkan. Köldmediet är ju dessutom varmare än vattnet, så rent tekniskt borde det bli lite mer förluster på det i långa rör. Men med isolerade rör så har det ingen större betydelse.
    useless · 10m · 4 svar · 117 läst · Värmepumpar
  9. H

Vårgårdahus - varning!

Dokumentet du lagt upp är en kostnadskalkyl. Inget avtal. Den anger egentligen bara vad säljaren påstår sig tro att det skall kosta att bygga huset. Eftersom siffrorna inte kommer ifrån någon entreprenör (formellt) så är ingen bunden av det som står i kalkylen. Om du sedan tecknar avtal med en entreprenör så måste kostnaden för den entreprenören anges i det avtalet. Om det då är
    hempularen · 12m · 145 svar · 38,2k läst · Hustillverkare
    ·
  10. sebofo

Xiaomi Mi Roborock S50 - test robotdammsugare

[citat] Hur ser man vilken server den går mot?
    sebofo · 13m · 3 svar · 399 läst · Artikelkommentarer
  11. T

Varför inte Ikea vitvaror?

[citat] Med egen erfarenhet skulle jag hellre köpa IKEA, då Siemens och Bosch krånglat mycket. IKEA är ju inte svåra att ha att göra med när det kommer till reklamationer, Siemens och Bosch dock, inte lika lätt! Slår gärna ifrån sig felen.
    Thomas' · 14m · 39 svar · 6,7k läst · Vitvaror
  12. D

Vad har ni för årlig vattenförbrukning?

Aug-okt 1,67 kbm varmvatten à 36,62 kr, 7,28 kbm kallvatten à 14,60 kr. Dvs totalt 2,98 kbm vatten / månad för 55:80 kr. Hyreslägenhet. 1 vuxen och ett barn varannan vecka. Kör diskmaskin 5-6 ggr/vecka och tvättm 3-4 ggr.
    dosken · 18m · 134 svar · 8,8k läst · Vatten & avlopp
    ·
  13. M

Hur felsöker jag bredbandet?

Jag laddade ner nån app men hittade inget som påminner om det där. Men efter att ha startat om samtliga prylar så verkar det fungera igen. :thinking:
    Mattiaz · 21m · 17 svar · 298 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  14. A

Svårkluven Björk

Mall är bra för utan det och bara rundfil kommer du till 99,99 % fila höknäbb, dvs du filar för mycket på djupet och får en tand som blir spetsig i ovankant. Själv kör med en gammal https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/Filutrustning-motors%C3%A5g/21480-1630/Filh%C3%A5llare-med-rundfil-(till-s%C3%A5gkedjor).aspx för en hundralapp. Det finns nya och säkert bättre grejor
    AndersS · 21m · 13 svar · 357 läst · Ved, pellets, flis
  15. B

Rotormotor-renovering

Skulle jag montera remskivan dikt mot så skulle jag därefter kunna greppa den och dra den axialt utåt en centimeter så ” glappet” är mellan främre lagret och axelns låskant som lagret vilar mot. Det är alltså för kort avstånd mellan kanterna som håller lagerna jämfört med husets längd. Då jag testat med motorn igång att trycka ner remhjulet i botten utan . resultat. Jag har
    Bambi · 22m · 57 svar · 1,2k läst · Ventilation
    ·
  16. P

Mitt vindsluckelås model äldre har pajat söker nytt eller liknande?

Jag skickar ett par bilder för att försöka skapa förståelse för mitt problem( luckan och låset). [bild] [bild]
    peter uddnas · 22m · 0 svar · 5 läst · Tak & vind
    ·
  17. Dan_Johansson

Svart silikatfärg

Kolla koden på burken ... Jag brukar köpa bruten färg på Bauhaus, och det är mer regel än undantag att de slår in fel kod i maskinen så man får fel färg...
    Dan_Johansson · 28m · 2 svar · 37 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  18. C

Mysteriet med de halvgräddade pannkakorna

[citat] [citat] https://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/laga-mat-med-kott/vad-ar-maillardreaktionen/
    crappyusrname · 29m · 137 svar · 11,6k läst · El
    ·
  19. H

Spis

Du har mätt säkringarna, hur? Om du har en multimeter eller annat mätinstrument som kan mäta spänning, så kontrollmät vad du har för spänningar i uttaget. Framförallt att du har 400V mellan faserna.
    hempularen · 30m · 15 svar · 272 läst · El
    ·
  20. K

Projekt - Badrum i dränerad källare

3 timmar senare? Update? :) Edit, Det var ju på måndag det var gjutning, inte idag :D
    KjellTimell · 44m · 65 svar · 9,7k läst · Badrum
    ·
  21. D

Störande ljus från grannar

En parabol har helt fel fokusavstånd för att det ska funka.
    Daniel 109 · 46m · 37 svar · 7,0k läst · Juridik
  22. K

Är toaletten för nära väggen?

Kanske det skulle kunna gå att få ut den med ett sånt här: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/klosettanslutning-2000034563
    KJE · 48m · 13 svar · 552 läst · Badrum
    ·
  23. B

Jämför din bolåneränta

En anonym person har fyllt i sin ränta: "1,19% Landshypotek Bank 2 300 000 1 år ..." Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 52m · 6,0k svar · 156,6k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  24. F

Dispens för strandskydd

Nu hängde jag inte riktigt med. Kan du skriva det igen? [citat]
    Fixaren06 · 1h · 132 svar · 6,8k läst · Bygglov
    ·
  25. S

Gipsa snedtak

Ett tips är att ta en surform och fasa baksidan av gipsen så att du får en perfekt passform i vinkeln med minimal glipa. Ska du ha list ovankant så tillåter det utrymmet att du justerar skivan där för att få till en andra skarven perfekt. Det är jobbigare om både skarvarna ska vara perfekta och synliga, då blir det mm-sport plötsligt och det är drygt med gips. Får du en riktigt bra
    Slarvpellen · 1h · 13 svar · 8,2k läst · Byggmaterial & byggteknik
  26. P

Bygga fritidshus vid fjällsjö, Härjedalen. Pris?

[citat] Räkna med 25000/kvm för bygget. 200 000 för brunn och avlopp kanske? Beroende på förutsättningar och krav... Du måste ha en egen elanslutning, du kan kolla med lokala elnätsbolaget vad en nyanslutning kostar... Så, nånstans 1 500 000 är nog inte orimligt.... Men allt beror ju på vilken standard man väljer osv...
    PurreP · 1h · 2 svar · 227 läst · Fritidshus
  27. S

Snedsträvor eller inte?

Det här med vindlaster och förstyvningar är väl enkel fysik? Trianglar är ofantligt mycket vridstyvare än rektanglar. Så vill man uppnå en viss tillåten deformation vid specifik vindlast så får man ha betydligt grövre dimensioner utan diagonal förstyving (snedsträva eller skivmaterial) än med. I praktiken en rent ekonomisk fråga. Eller?
    Slarvpellen · 1h · 27 svar · 1,3k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  28. R

Välkomna till Handöverfräsens dag!

Va bra, då ligger det iallafall i "pipen" och kan komma när som tiden räcker till. :):):)
    roli · 1h · 89 svar · 7,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  29. Byggglädje

Problem med Demidekk Ultimate Matt

Ja, då har vi gjort exakt likadant, med undantag att jag inte använde matt. Vår fasad var oxå transportskyddad men nån tunn tunn vit färg. Enligt specen så var den kompatibel med Demidekk färgen.
    Byggglädje · 1h · 4 svar · 251 läst · Fasad
    ·
  30. Johan Gunverth

Mycket bra service både i Portugal och Sverige!

[citat] OT, men Sverige är faktiskt bäst i världen i alla andras ögon. Gång på gång i olika undersökningar. En enkel Google-sökning bekräftar detta. Observera att det är andras åsikter om Sverige. Vi svenskar har ju naturligtvis bättre koll på att Sverige är genomuselt. ;)
    Johan Gunverth · 1h · 2 svar · 170 läst · Övrigt off topic
Laddar...