Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Thessa

Jämna ut mjuk och gropig gräsmatta

[citat] Bra förslag :) ska testa det. Kanske funkar med kofot också?:thinking:
    Thessa · nu · 21 svar · 520 läst · Gräsmatta
    ·
  2. M

Rörelsestyrd utebelysning som man även kan tända manuellt

[citat] Vet i och för sig hur man kopplar in utelampan med rörelsedetektorn, men sedan tar det lite stopp.. I alla fall än. Ska läsa ditt inlägg mer ordentligt först. Annars får det bli två separata utelampor, men allra helst skulle jag vilja få en enda.
    Mogg · 4m · 2 svar · 34 läst · El
  3. useless

Effekt på ledljusslingor

Först skriver du LED belysningar på bilar, sen Volvo... :rolleyes:
    useless · 4m · 21 svar · 655 läst · El
    ·
  4. O

Isolera yttervägg inifrån - fler funderingar

Ingen med bra tankar och tips?
    Overgaard · 4m · 5 svar · 175 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  5. K

Vad har ni för årlig vattenförbrukning?

Vi har en beräknad årsförbrukning på 75 m3. Har från april gjort av med 42 m3. Vi är sparsamma och badar gärna hela familjen. Två vuxna och två småbarn.
    Kallebo · 6m · 97 svar · 6,6k läst · Vatten & avlopp
    ·
  6. R

Får inte bygga sovbod utan "brandkonsult"?

Är det nån mall man fyller i för startbesked?
    Rolle85 · 6m · 62 svar · 9,0k läst · Bygglov
    ·
  7. A

Vatten infräst i väggen, hur djupa spår?

Röret behövs väl bara fräsas in så att den kan spacklas över. Tänkte givetvis att prisolen också fräses in.
    A.G · 14m · 7 svar · 76 läst · Vatten & avlopp
    ·
  8. R

Konstruktionsplywood, värt pengarna ?

Perfekt med c/c 30 då ju.
    RoBo · 21m · 31 svar · 1,1k läst · Badrum
  9. Alfredo

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

[citat] Autocorrect måste ha slagit till för det står "man" där det borde stå "jag" eller möjligen "vi". ;)
    Alfredo · 22m · 282 svar · 12,9k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  10. T

Enkla radiatorfrågor

Låter som den är strypt. Du får öppna förinställningnsventilen. Nyckel behövs. Du kan kolla om avstängningen under muttern är fullt öppen.
    TotalControl · 24m · 14 svar · 281 läst · Värme allmänt
    ·
  11. MathiasS

Hjälp! vart köper man järnrör!

[citat] Hittade du några clips som tillfredsställde dina behov?
    MathiasS · 29m · 89 svar · 7,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  12. A

Finn felet i bygglovet

[citat] Skillnaden är att de allmänna råden är beslutade genom bemyndigande från regeringen, detta är "bara" en rapport från Boverket, så innan den är beslutad är det bör den inte hänvisas till som praxis.
    Alias_Olle · 32m · 26 svar · 1,3k läst · Bygglov
    ·
  13. halper

Vad har du för elförbrukning i ditt hus?

Förbrukning november 2018: 1514 kWh Var: Södermanland Uppvärmd yta: ca 140 m² + 23 m² varmgarage Antal våningar: 2 (sutteräng) Byggår: 1965 Antal i familjen: 3 Energiklass C enligt deklarationen, men nog inte i verkligheten Uppvärmning: IVT GreenLine HT+ (C7?), med underdimensionerade radiatorer Ventilation: "självdrag" Inomhustemperatur: 22 °C uppe (89 m²), 23 °C nere (52 m²), typ
    halper · 32m · 51 svar · 2,3k läst · El
  14. C

Stanley kompressor - bra eller skit?

Tack för alla svar. Hur är det med kompressorer... kan man lägga dom ner under transport eller är det "big no-no!" på den?
    Chentin · 34m · 9 svar · 557 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  15. C

Från massivt trägolv till golvspån+parkett i 1800-talshus. Kortla mellan bjälkarna?

Har ett gammalt hus där förra ägarnas hundar har kissat så pass frekvent i ett rum, så att lukten är omöjlig att få bort på annat sätt än att bryta upp golvet och lägga nytt. Tanken är att eventuellt lägga nytt brädgolv i framtiden, men då vi inte har bestämt oss för om/ vilka väggar vi ska flytta för att ändra kökets planering om ca 3 år, kör vi på den här metoden tills
    Chentin · 36m · 0 svar · 1 läst · Golv
  16. Ola C

Reflektion kring att "bara" fräsa till en list....

Bra. Nu väntar vi bara på svaren på alla frågorna;) Skämt åsido. Speciellt det här tyckte jag var svårt när jag började snickra lite mer. Allehanda litteratur och youtubesnickare o fine woodworking o andra är 99.99% inne på att visa en massa fogar. Fogar lär man sig rätt snabbt, det är det där andra som skiljer agnarna från vetet, vilken del av virket ska väljas ut, turordning i
    Ola C · 37m · 5 svar · 371 läst · Möbelsnickeri
    ·
  17. G

Golvvärme funkar bara i 1 rum

Hej! Hoppas på någon hjälp här, men det kanske är omöjligt. Har försökt nå lokala VVS-are men de har inte tid förrän efter årsskiftet. Vi lever i ett ganska nytt hus ( 2 år) och har haft problem med golvvärmen. Som det ser ut nu så är det ett sovrum som har varmt golv, de andra är kalla. Blåser det mycket ute och är kallt har vi dryga 16 grader i de allmänna utrymmena.
    Gissemisse · 38m · 0 svar · 1 läst · Värme allmänt
    ·
  18. B

Källarprojekt

[citat] Det ska vara ett kapilärbrytande skikt mellan ök dränering och uk grundkonstruktion, vanligtvis 150mm makadam. Samma principen gäller om du använder isodränskivor som kapilärbrytande, de ska ligga över dräneringen inte under. Som det är nu kommer din grundkonstruktion stå i direktkontakt med eventuellt fritt vatten. Som nämndes tidigare finns även risk att underminera grunden
    bossespecial · 42m · 12 svar · 374 läst · Grund & markarbeten
  19. D

Gammal taklampa

skönt att höra, tänkte även höra när jag hade monterat lampan fungerade den inte först. så började felsöka och såg då att det var konstig spänning i uttaget i taket. så konstaterade att dimmern var trasig. Så blev en ny 350 watt dimmer schneider. Men problemet var att de hade virrat ihop ledaren till lampan med en annan ledare till ett elutag längre bort. Jag testade att montera
    Datagubben · 43m · 2 svar · 108 läst · El
    ·
  20. Anna_H

Läckande slang under diskho

Mät upp med måttband ungefär hur lång slangen är. Gå till en butik som säljer sådant och visa bilderna. Sedan byter du enkelt slangen själv, behövs ingen behörighet. Om du känner dig osäker på om du fått skarva täta kan du ställa en hink, 2-liters glasslåda eller liknande under skarven så ser du om det droppar något. Och nej, de ska inte gå sönder så snabbt, men man ser att
    Anna_H · 44m · 2 svar · 8 läst · Bostadsrätt
    ·
  21. H

Riva och bygga nytt fritidshus - Hur reglera ägarandel?

De kan sätta villkor om enskild egendom i gåvan. Då blir det lite komplicerat. För den är enskild så längeden hålls isolerad från konton/tillgångar som är gemensamma. Om man investerar enskild egendom i en fastighet där det finns fler ägare, eller som kan omfattas av sambolagens regler. Så är det inte säkert att den enskilda egendomen längre går att identifiera, och då är den
    hempularen · 45m · 5 svar · 133 läst · Juridik
  22. T

Sofies kaos med VårgårdaHus – så hade det kunnat undvikas

[citat] Men du kan ju inte klandra ett husföretag för att någon idiot inte kan bygga ett badrum, om det inte är ett fel i konstruktionen som tex för svaga bjälklag.
    twoody · 45m · 52 svar · 5,2k läst · Artikelkommentarer
  23. Redaktionen

Boprisindikatorn fortsätter att backa

SEB:s Boprisindikator fortsätter att sjunka i december. Du kan läsa artikeln här: Boprisindikatorn fortsätter att backa
    Redaktionen · 45m · 0 svar · 1 läst · Artikelkommentarer
  24. D

Ta ett kliv ned i badrummet?

Hej, Jag har begåvats med en påtaglig oförmåga att uttrycka mig kortfattat, så kanske blev det lite mycket text. Men det stämmer att det är V2 och att jag precis som du säger därför inte behöver förhålla mig till tillgänglighetskraven. Jag undrar mest vad forumet tycker om konceptet. Vill ju undvika att jag själv upplever att det är en obekväm lösning. Jag tror exempelvis att
    David_Berglund · 45m · 3 svar · 175 läst · Badrum
    ·
  25. J

Hjälp med rollspackling

[citat] Hmm tycker jag har sjukt mycket spackel på väggen...
    jacha · 47m · 2 svar · 133 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  26. C

Klinkers släpper

Vad skall man ha för typ av fix betongplatta och keramik? Tror jag har en halv påse fix kvar som han lämnade.
    Crayo · 59m · 11 svar · 498 läst · Golv
  27. S

Hjälp med trasigt handtag

Hej! Istället för att riskera fjädrar som flyger åt alla håll så frågar jag här först. Häromdagen så lyckades ungarna trycka så hårt på dörrhandtaget så att handtaget ”åkte genom” låset (se bild) och nu går handtaget att skjuta fram och tillbaka, så att det antingen sticker ut mer på utsidan, eller på insidan. Dvs det har blivit ”för långt”. Det går inte att
    Shagrath · 59m · 0 svar · 8 läst · Fönster & dörrar
    ·
  28. M

Ajax alarm systems

[citat] De hade missat att lägga in 1gb surf som ingår. Så nu hoppade det igång direkt i larmet ...
    Mattias_Jo1 · 1h · 1,2k svar · 164,0k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  29. Anna_H

Planlösning på kök.

Mitt förslag följer inte något av de du har ritat upp. Jag tänker L-kök som i förslag 3 men inte fullt så lång bänk, med ett slagbord som till vardags är nerfällt och står mot väggen mittemot. Tex NORDEN eller GAMLEBY från IKEA. Bordet rymmer då 2-3 personer nerfällt och 8 personer uppfällt. Väggen mot hallen kan eventuellt sparas och där står då ett rejält högskåp.
    Anna_H · 1h · 4 svar · 127 läst · Planlösningar
    ·
  30. R

Tips till garagebygge

[citat] Det tycker jag nog du skall reklamera kommer ju blåsa in vatten och snö där.
    RoBo · 1h · 19 svar · 2,7k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
Laddar...