Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Senaste inläggen

1. harka
    3m

Profetia elförsörjning år 2040

harka: [citat] va??? måste politiker komma med verkliga lösningar också och inte bara uttala ambitioner och visioner? :) omständigheterna är förstås mer komplicerade än att det skulle rymmas i en tweet, men hon kunde ju ha kostat på sig två eller tre till... själv tycker jag att det är motbjudande att våra gemensamma medel håller Karlshamnsverket under armarna så att de kan ägna sig åt
    720 svar · 43,2k läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
  2. E
    15m

Vattenskadat ett rum

Erik Alvstjärna: [citat] hantverkare är absolut trash. Inte mitt ansvar att smeka den yrkesgruppen medhårs
    40 svar · 1,9k läst · Försäkringar
  3. H
    20m

Svindyr el och spabad

henlin431: [citat] Historiskt sett har elbolagen över tid alltid tjänat pengar på bundet avtal. Lika långt tillbaka har det historiskt alltid varit billigare med rörligt än fast. Problemen just nu är att ingen kan göra prognoser baserat på historiken. Jag startade en tråd för några månader sen som handlar om mitt förra elavtal med Telinet. Jag hade rörligt med pristak och fick för några
    374 svar · 79,4k läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
  4. H
    31m

Vilken betydelse har mäklarfirman på slutpriset?

hempularen: Egentligen borde det inte spela så stor roll. Men det gör det. Här i området finns en mäklare från en av de större byråerna som konstant får ut högre, ibland extremt högre pris, än andra. Det finns även en mäklarfirma som ofta, inte alltid får avsevärt lägre priser. Mest extremt var för typ 3 år sedan. En villa på drygt 170 kvm, i mycket bra skick, men i halvdåligt läge inom
    2 svar · 178 läst · Köpa & Sälja hus
  5. G
    31m

Worx wg791e beter sig

Ganntrader: Kolla slingan är ganska enkelt. Förmodligen har du lite slingkabel över. Använd den för att göra en liten tillfällig slinga och se vad som händer. Kolla också trådarna till frontsensorn vilka har en tendens att gå av efter en tid. Vet inte om knappcellsbatteriet på moderkortet kan orsaka dessa problem men det brukar behöva bytas efter 6-8 år. Att roboten stannar i laddstationen och
    1 svar · 16 läst · Robotgräsklippare
  6. Logad
    42m

Banken vill inte skriva lånepapper förrän dagen innan kontraktsskrivning med mäklaren?

Logad: Jag kan beskriva mitt senaste köp av ett hus. Jag tänkte använda SBAB som bolånebank. 1. Skaffa preliminärt lånelöfte först. 2. Leta hus. 3. Hittat hus. SBAB ville att jag kontaktar dem innan jag lägger bud. Skickar in kopia på prospektet. 4. Kommer överrens om maximalt bud på objektet. Detta är det slutliga lånelöftet. 5. Ger bud. 6. Vinner budgivningen och skriver kontrakt. 7.
    20 svar · 1,6k läst · Juridik
  7. Bananskalare
    49m

Humorhörnan ...

Bananskalare: [citat] är de bara jag som saknar dr Snuggles? :rofl:
    25,0k svar · 4599,2k läst · Övrigt Off Topic
  8. elpaco
    50m

Jag klippte precis grannens gräsmatta utan överenskommelse. Vad har jag för rättigheter?

elpaco: [citat] Du har nog rätt i det första, men svaret i sig är nog annorlunda. TS har snarare redan uttryckt att belöningen redan kommit i och med utförandet av den hjälpande tjänsten.
    62 svar · 33,8k läst · Juridik
  9. JesperKn
    53m

Hjälp! 27 kWh/dag utan att vara hemma! CTC EcoAir+EcoEl

JesperKn: Mät "allt" som drar el. För 3-fas använder jag Shelly EM3, och för grejor med shuko plugg (inomhus, max 10A) använder jag Shelly Plug S. Finns någon utomhus variant oxo. Desutom har jag en Tibber Pulse i elmätaren, Du kan säkert hitta storförbrukare med enbart Pulse om du går och stänger av saker och sedan kontrollerar vad förbrukningen ligger på, men det är skönt att ha koll. Jag
    4 svar · 312 läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
  10. AndersMalmgren
    58m

130 anmälda för ommålning av fönster

AndersMalmgren: [citat] Klocktornet i gamla Haga är ett kulturbrott utan like. Tyvärr sker det hela tiden.
    131 svar · 18,4k läst · Bygglov
  11. J
    1h

Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?

JohanLun: [citat] Jo, det måste nog till en rejäl motor och riktig industrigenerator för att få nån rimlighet i det... Så som privatperson måste man få med hela kvarteret gå off grid. Men det visar ju på nån form av rimlig alternativkostnad som inte är 40kr/kWh iallafall...
    1,4k svar · 134,6k läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
  12. F
    1h

Få loss en vagnsbult

fribygg: Lossa muttrarna, slå ut vangsbulten om det inte lossar frivilligt
    8 svar · 212 läst · Hemma hos
  13. M
    1h

Servitut tecknat efter påskrivet Köpekontrakt

-MH-: Nej, det brukar det inte. (Edit: Hittade till slut mina köpekontrakt, står bara att säljaren garanterar att inga andra servitut finns när köpekontraktet skrivs)
    91 svar · 4,1k läst · Juridik
  14. D
    1h

Förberedelse för en kärv elvinter

Dayangel: [citat] Många bäckar små som man brukar säga. Vi på en mindre ort har snudd på en nyckelfärdig anläggning med spegel som kan täcka hela området med självförsörjande el men det är så klart regler som sätter stopp för det hela. Älvräddarna och sportfisket springer runt med länsstyrelsen och river allt i sin väg enligt EU's vidriga natura 2000-direktiv för att rädda nån
    877 svar · 104,1k läst · Värme allmänt
  15. U
    1h

Installerar FTX i 70-talsvilla

ulfben: Vi kommer mura fast en plåtstos på sidan av murstocken och drar imkanalen dit. Vi släpper alltså matoset ut i den murade kanalen. Sotaren sade att det var lugnt. Kärnborren åt armeringsjärn, betong och all natursten de tycks ha fyllt ut med när de gjöt huset. Den kostar dock 980kr per mm slitage på borren, så man vill kanske inte överdriva med fiberrik kost. :p Att vi inte träffade
    104 svar · 27,1k läst · Socialt & Projekt
  16. F
    1h

Hur blev det snacket om att underlätta för byggnationer utanför planerat område?

fribygg: [QUOTE="Byggda, post: 4868469, member: 278983"]Det snackades ju tidigare om att man (riksdag/regering) skulle underlätta för byggnation av stuga vid strandnära och utanför planerat område om jag inter minns helt fel? Men sedan trycker jag det va
    2 svar · 73 läst · Fritidshus
  17. Bananskalare
    1h

SBA kontroll på 4 min

Bananskalare: Det är luddigt i lagen. Men det står inget uttryckligen om att att skall genomföras kontroller. .. Det är väl om det händer.
    26 svar · 2,9k läst · Juridik
  18. B
    1h

Vad har ni betalat per kWp för er solcellsanläggning?

Bulleboll: [citat] SolarEdge. [bild]
    45 svar · 2,6k läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
  19. mexitegel
    1h

Använda utgånget flytspackel

mexitegel: Ska flytspackla ett golv med golvspån för att få det i rätt nivå innan det läggs 14mm klickparkett ovanpå. Detta skulle gjorts i vintras men blev inte av. Nu är det inte bättre än att flytspacklet jag köpte för detta passerat bäst-före-datum och frågan är om det fortfarande är en bra idé att använda. Det verkar brinna som det ska när jag gjort ett prov men kan det bli andra
    0 svar · 23 läst · Golv
  20. A
    1h

Tvinga betala ROT

Aztorboy: Absolut, ärlighet varar längst
    4 svar · 142 läst · Juridik
  21. J
    1h

Till-luftsventil i Tvättrum som också har Frånlufts-ventil till Frånluftsvärmepump ?

jani84: [citat] Tilluft = v-rum, sovrum, allrum, gillestuga etc. Frånluft = wc, badrum, kök, frd, tvättstuga.
    6 svar · 128 läst · Ventilation
  22. F
    1h

Garage - hur isolera tak med takstolar på CC120?

fribygg: Du kan lösullsisolera om du inte får dit skivor på ett vettigt sätt.
    2 svar · 64 läst · Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
  23. L
    1h

Sockelomvandlare - tillåtet / bra?

Lärospånet: [citat] Wow! Tack för bra tips. Älskar Kiwitools sortiment för övrigt, alltid massor av coola grejer.
    4 svar · 217 läst · El
  24. Zixten
    1h

Jäv i brf?

Zixten: [citat] Vad är det för fel med detta? Om Medlemmarna vill höra vad ordföranden ( eller annan styrelsemedlem) tycker i en fråga, varför är det då fel att denne talar om var hen står i frågan? Om sen medlemmarna tycker att detta låter vettigt så röstar man ju på ordförandens förslag / åsikt.
    7 svar · 186 läst · Juridik
  25. Nötegårdsgubben
    2h

Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

Nötegårdsgubben: [citat] Ja, men alla har inte råd med en elbil, så du är ursäktad.
    3,4k svar · 186,9k läst · Övrigt Off Topic
  26. Hemmakatten
    2h

Nekad ROT avdrag

Hemmakatten: [citat] Ursäkta. Mitt inlägg var rena rappakaljan, jan inte skylla på annat än att jag är sjuk, har feber och att det blev helt fel. Tyvärr går det inte att ta bort inlägget.
    20 svar · 7,7k läst · Juridik
  27. D
    2h

Quiz: Kan du dränera?

Dottie03: Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 700 andra personer som har gjort quizet "Kan du dränera?"
    71 svar · 3,0k läst · Quizkommentarer
  28. B
    2h

Bärande vägg- kan man se det på dessa ritningar?

bossespecial: Denna vägg är bärande. Det kan man se då bjälklaget är armerat i överkant över väggen.
    1 svar · 94 läst · Hustillverkare
  29. E
    2h

Jämför elförbrukning

Elroboten: "19 500 kWh, villa i Västra Götaland, 550 m², 30% mer än genomsnittet ..." En medlem har fyllt i sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
    1,8k svar · 26,0k läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.