Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. HasseTeknik

Vattenlås töms på några dagar

Den där typen av vattenlås måste ju monteras vertikalt för att fungera! Kanske det som är problemet?
    HasseTeknik · 2m · 19 svar · 504 läst · Vatten & avlopp
    ·
  2. harry73

Garderna Roll-Up 35m = En riktigt usel produkt?!

Man ska aldrig låta vattnet vara på när du inymte använder den och absolut inte när det ör varmt (eller kallt)
    harry73 · 2m · 2 svar · 3 läst · Vatten & avlopp
    ·
  3. -RB-

Vad har ni gjort med era hus idag?

Här var det ett kök i morse... [media]
    -RB- · 6m · 16,4k svar · 1672,7k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  4. H

Hjälp med Garage med gästdel

Vi håller på och planerar garage med en gästdel. Hjälp oss att hitta den perfekta planlösningen. Kom gärna med förslag på hur vi kan lösa det till den optimala planlösningen. Obs! vi har bara dessa mått att förhålla oss till dvs byggnaden får inte bli större. Just nu är garagebyggnaden placerat åt sydöst. Sovrum och TV-rum är riktat åt sydöst. Kök, WC och hall är placerat
    hanniss · 10m · 0 svar · 1 läst · Planlösningar
    ·
  5. M

Behövs packningarna?

[citat] Varför finns det vägguttag med IP44? De utanpåliggande ser man vanligen utomhus på husfasader
    Mikael Jacob Edström · 11m · 8 svar · 67 läst · El
  6. Tomture61

Mitt 1:a garagebygge i mitt liv

[citat] Skulle säkert blivit den bästa lösningen , men ville inte såga av 4 stående reglar o göra om.
    Tomture61 · 14m · 29 svar · 4,0k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  7. harry73

"gammal hävd" ?

Renoverar du båthuset, ta det varsamt och ta många bilder där du visar att du inte river och bygger nytt. Du kan med fördel skapa en projekttråd här :)
    harry73 · 16m · 6 svar · 231 läst · Bygglov
  8. Paul-Staffanstorp

Badrumsrenovering, hur ska jag göra runt fönstret?

[citat] Tycker jag har tillfört bra mycket mer än dig, framförallt i denna tråden...
    Paul-Staffanstorp · 17m · 23 svar · 1,0k läst · Badrum
    ·
  9. GK100

Jordfelsbrytaren löste ut, när jag nollställde smällde massa prylar

[citat] Det är nog inte så vanligt att de är utförda med den typen kontakt för nollan, men som vissa typer är symboliserade med sån kontakt ska de ju också vara det. Speciellt de som har N markerat både längst till vänster och höger med rätt symbol för polen. Det har i praktiken ingen betydelse om nollan går samtidigt som faserna bara brytaren har kontakter av hög kvalitet och
    GK100 · 19m · 19 svar · 1,2k läst · El
    ·
  10. SSSS

Projekt - Nytt kök & uterum

Har även kopplat in ugn och micro idag och invigde köket med att laga en supergod pasta Alfrefo med mycket parmesan och grädde. (y):ok: [media]
    SSSS · 23m · 106 svar · 17,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  11. P

Worx Landroid 2.0

[citat] Kolla kablarna som går fram till fronten. Är det avbrott på en av dessa får man felet att maskinen backar ut ur laddstationen.
    Pivi · 24m · 5,5k svar · 1212,3k läst · Robotgräsklippare
    ·
  12. L

Passar dessa karmskruv våra PVC fönster

Ok ja man skulle ha esves fixverktyg. Stora kilar som gör hål och låser fönstret på plats..men ville ej lägga 400 kr för det är säkert bara en gång i livet ja använder dom hehe.. som du säger gäller komma helt rakt in med skruven i centum hålet
    Lennart Lind · 26m · 17 svar · 347 läst · Fönster & dörrar
    ·
  13. P

Dold trallskruv i 45-grader, erfarenheter?

[citat] Du fäster verktyget på plankan så du kan ha hur stort mellanrum som helst, fanns även distanser att köpa för att öka till 3,2mm om jag inte minns fel.
    pour · 33m · 8 svar · 312 läst · Altan & uteplats
  14. GK100

Byta kopplingsbox till elradiator till utanpåliggande uttag.

1. Det är inget problem med en Wago i uttaget. 2. En typ 221 bör få plats bra välj en med två anslutningar eller om du ser det som trångt ta en sk U-båt. 3. Det har ingen betydelse men om du vet lasten på dem välj den med minst till uttaget.
    GK100 · 34m · 1 svar · 10 läst · El
  15. G

Problem Husqvarna kyl i trinettkök

Varit lite klantig och tryckt in den röda mittendelen på vredet när jag skulle frosta av. Kylskåpets kompressor stängdes av och har ingen aning om hur jag aktiverar det igen. Belysningen är forfarande tänd men röda "knappen" fjädrar inte ut igen. Är litet kylskåp med frysfack monterat i ett trinettkök märkt Husqvarna. Gissar på nittiotal. Se bilden för hur det ser ut. Någon som
    GustavGBG · 35m · 0 svar · 1 läst · Kök
    ·
  16. R

Lee residence - Nybygge, 2 plan i Isotimber

Klar med FTX och imkanal på plan 1. I morgon blir det fortsätta med avlopp och fasadmätarskåpet. [media]
    Robert-san01 · 36m · 260 svar · 63,7k läst · Socialt & projekt
    ·
  17. 4

Installera Malmbergs MD-99

Hej, Jag har tänkt installera Malmbergs MD-99 i mitt badrum som jag håller på renovera. Hur installerar man Malmbergs MD 99 enklast? Sätter man LED enklast i varsin apparatdosa i taket? Drivern, vart brukar ni sätta den ? Kan man sätta driven i angränsande rum i en apparatdosa? Vilken drive (från elbutik.se) rekommenderas? Mvh 4fun
    4fun · 39m · 0 svar · 1 läst · Belysning
  18. mexitegel

Måla nya fönster och balkondörrar.

Är det in- eller utvändigt du menar? Är det utvändigt skrapar du, tvättar sedan med målartvätt eller bara vatten och diskmedel, sköljer av. Låter torka några dagar. Därefter oljar du ändträ, grundmålar och slutligen två-tre strykningar med fönsterfärg. Är det invändigt så slipar du, spacklar om det behövs, grundar och slutstryker två eller tre gånger. Plastfönster tror jag
    mexitegel · 42m · 1 svar · 14 läst · Färg, måla & tapetsera
  19. J

Tävling: Vinn snygga spartrappan Tornberget

Svar: alternativ 2. egentligen har jag inte själv behov, utan önskar den för en vän som bor i ett radhus som saknar hall(eftersom nuvarande trappa står där) en sån här vore lösningen på deras bekymmer!
    Joakim Alpsten · 47m · 4 svar · 426 läst · Tävling
    ·
  20. E

Tvåhjulig elscooter för vuxen - bara skräp?

Jag är på jakt efter en tvåhjulig elscooter med sadel till min sextonåriga dotter. Hon har en ledsjukdom - ingen diagnos än - som gör att hon får värk t o m av vanliga promenader. Tanken är att hon med en elscooter skulle kunna följa med på shoppingrunda på stan eller en sväng på Liseberg utan att ligga däckad ett dygn efter. De modeller vi hittar verkar dock vara av undermålig
    Enannananna · 48m · 0 svar · 14 läst · Övrigt off topic
  21. roland53

Montera WC i gjutjärn

Ja, det är väl inget som hindrar, men kolla för säkerhets skull så det inte är emot någon rekommendation från säkert vatten eller hör med en rörläggare vad han anser.
    roland53 · 51m · 3 svar · 169 läst · Badrum
    ·
  22. bonkeman

Garage från "Trähuset i Tyresö" (luftspalt)

Vad tycker ni egentligen om deras tänk kring takbjälkarna och hammarbandet? Bjälkarna ligger endast på en liggande 95x45-regel... Verkar klent. Och det är ju inte så att bjälken hamnar vid en stående regel heller. De har 900mm avstånd mellan takreglar medans väggblocken är ca 1450. Det verkar ju hål i huvudet. Totalt oigenomtänkt! Skulle man kunna lägga takstolarna med C-C 1450mm
    bonkeman · 56m · 9 svar · 303 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  23. Fel av Åke

Förstärka vägg!

Jag renoverade mitt kök förra året och behöll reglarna på cc 60. Därefter plywood och sen gipsskivor. Precis som AndersPS skriver är gipsskivor ett måste om du ska sätta kakel.
    Fel av Åke · 58m · 3 svar · 105 läst · Kök
  24. J

Bygga källare under befintlig tillbyggnad på plintgrund - Lyfta hus

Hur gick det med detta? :-)
    johd01 · 1h · 24 svar · 8,5k läst · Tillbyggnad
    ·
  25. useless

IR-paneler - aktuella erfarenheter?

IR-paneler funkar säkert bra nere i Europa där det är minst lika varmt ute som inne stora delar av året. Då behöver man bara lite komfortvärme på kvällarna för att det inte ska kännas kallt och rått. Ska man värma ett hus så att det blir 30-40 grader varmare än på utsidan i alla utrymmen så finns det nog bättre, mer beprövade metoder. Men, någon får gärna överbevisa mig.
    useless · 1h · 14 svar · 517 läst · Värme allmänt
  26. useless

Oljud från element

Att det susar mer nu på sommaren beror troligen på att radiatortermostaterna stänger och cirkulationspumpen går. Behövs det verkligen värme i huset nu? Annars borde man kunna stänga av pumpen. Att trycket försvinner brukar bero på dåligt expansionskärl (jag antar att du har ett slutet system med tryckexpansionskärl). Stiger trycket snabbt när du fyller på vatten? Testa att trycka
    useless · 1h · 1 svar · 40 läst · Värme allmänt
    ·
  27. B

Skulle en sådan här utbyggnad fungera?

Okay tack, då vet jag att det knappast kan vara något alternativ att förskjuta tillbyggnaden.
    BertStL · 1h · 8 svar · 305 läst · Tillbyggnad
  28. harry73

Larver ifrån bladstekel äter upp vinbärsbuskarna

Vi brukar plocka alla angripna blad eller blad med ägg eller larver på. Dessa spolar vi ner genom toan.
    harry73 · 1h · 6 svar · 135 läst · Häckar, buskar & träd
    ·
  29. N

Strandskydd till byggnad eller tomtgräns?

Tack för svar! Det är dock tydligt att frågan är komplex, svaren varierar. Redan ursprungsfastighetens gräns går inte hela vägen ner till vattnet, det finns ett 30-tal meter mellan nuvarande tomtgräns och aktuell strandlinje som är "allmänning". Skulle vara intressant att höra någon annans erfarenheter från egna liknande situationer.
    norrbottenstorpet · 1h · 5 svar · 150 läst · Bygglov
  30. K

Vilken dyckertpistol funkar för inomhuspanel?

Hej Jag har precis köpt 200m2 tak och inser att bägge min spikpistoler, för t-dyckert, är för grova. Ingen av dem kommer åt att skjuta i "noten", vilket jag trodde man skulle göra. Har jag fel eller bara fel verktyg? K
    Krypstocken · 2h · 0 svar · 36 läst · Verktyg, maskiner & fordon
Laddar...