Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. E

Lurendrejeriföretag

[citat] Precis. Bara för att förtydliga - hon besktrider alla krav från företag, indrivningsföretag och ev kronofogde. Stötta henne i att ignorera skrämmande hot med stora påslag på fiktiva räkningar. Först k tingsrätt behöver hon agera. Dit går det inte. De försöker he henne en tjänst hon inte beställt.
    elpaco · nu · 33 svar · 4,4k läst · Juridik
  2. Bo.Siltberg

Lägga kabel i marken - vilken sort?

[citat] Du får gräva, det är allt utan att ha kontaktat en elektriker i förväg där ni kommer överens om vad mer du gör själv. Troligen fungerar det bra med 2.5 mm² om den avsäkras med 16 A i mätarskåpet. Men för att bekräfta det behöver man veta nätets styrka, eller förimpedansen. Den går att uppskatta om du kan tala om på ett ungefär hur långt du har till
    Bo.Siltberg · 1m · 11 svar · 339 läst · El
    ·
  3. nino

Träskiva

Jag skulle vilja gör en skiva eller vad man ska kalla det för i massivträ med måtten Längd 4-4.5m bredd ca 50cm och ca 7-8cm tjock Den måste bli så rak det går utan att för den delen gå till ytterligheter Vad är lättast? Köpa 1x6" och dela på mitten och limma ihop? Risk för att det slår sig? Tanken är att bygga ett shuffleboard
    nino · 2m · 0 svar · 1 läst · Möbelsnickeri
  4. H

Utgrävt källarbadrumsgolv med berggrund i dager

Tror jag ska prova med spräck kilar först, då behöver man inte borra så grova hål... det lär ändå bli kvar en del berg, men bara man får under lite isolering samt att plattan blir jämntjock så borde det gå bra...
    hjalle74 · 4m · 3 svar · 173 läst · Grund & markarbeten
    ·
  5. Mikael_L

Humorhörnan ...

[citat] Eller klassikern när man ska vara med barnen för att ens partner har annat för sig "Jaha, är du barnvakt ikväll?"
    Mikael_L · 5m · 6,2k svar · 1002,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  6. G

Jag ger upp - färgen lossnar efter ett år - j*vla balkongräcke med snickarglädje...

Har också målat totalt misslyckat med linoljefärg, tror jag i det fallet spädde alldeles för dåligt med terpentin. Men också målats ett hus som efter 15 ser nymålat ut.
    guggen · 7m · 51 svar · 3,9k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  7. S

Lukt på vatten

[citat] En hydropress fungerar så här: Inuti trycktanken finns en en gummiblåsa. På utsidan av gummiblåsan finns luft och i den finns vatten. När hydropressen är helt tom så finns inget vatten i den och luften utanför har inget tryck. När du pumpar in vatten i blåsan expanderar den och då trycks luften ihop. När luften trycks ihop så ökar trycket. Det är det trycket som sedan gör
    Steamboy · 7m · 11 svar · 184 läst · Vatten & avlopp
    ·
  8. F

Rem till inca planhyvel

Hej, jag är på jakt efter en rem till matningen till min gamla plan och rikthyvel från Inca. Har ni något tips på svensk handlare som kan tänkas sälja? Den remmen som gick av heter megadyne t150 470. Vad jag kan förstå är 470 längden. Dn första siffran säger mig inte så mycket då den varken är 15mm bred eller tjock. Hittade tillverkaren i Frankrike, men det ser inte ut som att
    fotoclaes · 8m · 0 svar · 1 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  9. S

Vinn ett helt kit med verktyg

Svar: X [bild] Verktygen skulle verkligen komma till användning för att få ordning på det här.
    Silly Bear · 8m · 24 svar · 689 läst · Tävling
    ·
  10. H

Komplettera bergvärme med en luft-luftvärmepump

[citat] Det är bara en helt annan bild än jag trodde.
    Hammarfall · 10m · 13 svar · 349 läst · Värme allmänt
  11. nino

Hur såg ett bonvaxat parkettgolv ut?

Nejdå hårdvax håller väl bra men men bör ju sköta om det lite, en lack håller utan några ingrepp. Man tror att man ska sköta om sitt oljade golv men jag undrar hur många som gör det... Jag har inte gjort det iaf, orkar inte bära ut allt, fixa golvet och sen tillbaka med allt iaf vartannat år. Jag tycker dom har fått bort gulning ganska bra idag, men man måste ta rätt lack inte
    nino · 11m · 9 svar · 274 läst · Byggnadsvård
  12. F

Målad garageport flammig

Hej! Målade vår car-in garageport med Jotuns bengalack. Detta efter rekommendation ifrån Happy Homes. Rollade porten. Tyvärr blev den väldigt flammig. Vad kan det bero på? Målat den tre ggr så det borde täcka. Den är liksom blankare på vissa områden. Bifogar bilder.
    Fredrik_1976 · 17m · 0 svar · 1 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  13. wanegardh

Nytt quiz idag: Ohälsosamma byggmaterial

9/10.
    wanegardh · 32m · 8 svar · 245 läst · Quizkommentarer
    ·
  14. MathiasS

Vi bygger pool!

Det behöver inte vara fel att bygga i Leca, men man kan inte köpa två pallar standardsten på byggmax och trava upp en 4x8 pool.....och vill man ha full flexibilitet att återfylla jord fylla/tömma vatten kanske andra varianter är lämpligare. Innan man har gjort en detaljerad kalkyl kan man också ledas att tro att det är väggkonstruktionen som styr slutpriset. Så är ej fallet.
    MathiasS · 41m · 33 svar · 4,6k läst · Pool
    ·
  15. E

De är ju inte klara ännu men hur borde det se ut?

Rent allmänt är jag intresserad av hur nöjd jag skall vara med hur det ser ut i mitt kök som har fullständigt ”blåsts ut” samt vardagsrum som mött samma öde. Hur skall det se ut? Bild 1: De har slipat och inte plastat vilket har gjort att dammet åkt ned i glipan mellan köksstomme och vägg. Golvsockeln är fastskruvad vilket gör det väldigt jobbigt att städa där. Borde de inte
    e97aer · 51m · 0 svar · 24 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  16. prototypen

Konstruktionsplywood - klassningar

Och dessutom räcker det med 12 mm för det är väl reglat med 600 cc. Protte
    prototypen · 51m · 4 svar · 85 läst · Byggmaterial & byggteknik
  17. prototypen

Lag angående skyltning på egen tomt?

Eller en skylt med texten: OM DU KAN LÄSA DETTA SÅ TJUVKIKAR DU Jag bjuder på kaffe i förrådet. Prutte
    prototypen · 53m · 8 svar · 179 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  18. tommib

El planering ytong hus

Rätt är det alternativ som ger dig kombinationen: 1. Lämplig förläggning enligt reglerna 2. Installation som uppfyller funktionella önskemål och är lättarbetad vid ev framtida utökning 3. Installation som inte är i vägen för annat, t.ex. VVS, vent, framtida utökning av dessa 4. Minsta möjliga fräsande (för att det är jobbigt/skitigt/tidskrävande). Det går inte generellt att
    tommib · 53m · 1 svar · 34 läst · Byggmaterial & byggteknik
  19. S

Borde vi försöka få biarean att räknas som boarea istället?

[citat] Tack! Kalkylen håller absolut som det är. Jag undrade mest om man borde passa på att få så mkt boyta som möjligt på pappret eller inte eftersom det inte skulle kräva några större insatser. De flesta som kommenterat verkar eniga om att 180 kvm boyta och 50 kvm biyta inte gör någon större skillnad mot 205 kvm boyta och 25 kvm biyta. Så då behåller vi det som ursprungligt
    Sjöbban · 60m · 13 svar · 1,1k läst · Juridik
  20. P

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

Skrivbord till ungarna. Nu har lillgrabben blivit så stor att det var dags att få ett skrivbord. Jag kopierade designen jag hade till hans syster. Limma på en hardboard-skiva på en billig plywood-skiva. Sätt en sarg runt och måla toppen i valfri färg. Väldigt enkel och billig toppskiva! Båda är gjorda i ask. Den lilarosa är nog bara oljad (Osmo 3040?). Den turkosa är behandlad med
    perhed · 1h · 2,1k svar · 1048,5k läst · Möbelsnickeri
    ·
  21. nimhed

Stor ilska mot Ernst kvarnrenovering

Men det verkar ju som om de hade bygglov, men att det nu dragits tillbaka. Svårt läge
    nimhed · 1h · 64 svar · 9,4k läst · Artikelkommentarer
  22. Demmpa

Jordat eller ojordat eluttag

Sedan skulle egentligen skarvuttaget bytas till ett som skruvas fast i taket, tex https://m.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr365241000
    Demmpa · 1h · 11 svar · 616 läst · El
    ·
  23. K

Tilläggsisolering från insidan, Putsat hus med trästomme

Tack för era svar! Så något i stil med: https://www.isoleringsbutiken.se/icell-45mm https://www.isoleringsbutiken.se/tatskikt/tatskikt/isocell-airstop-angbroms Kan vi sätta det direkt mot befintlig gips? befintlig gips-hygroskopisk isolering-ångbroms-osb-gips
    KIZ · 1h · 3 svar · 242 läst · Isolering
    ·
  24. V

Mitt bygge av snickarbod

Ja, Björns förslag med hyveln flyttad är kanske inte så dumt ändå? Det tilltalar att kunna klyva längre plank. Sysslar sällan med plank över 2 meter när jag finsnickrar men eftersom jag bor i hus så känns det alltid som en regel eller panelbräda som ska klyvas. Visserligen är det ofta över 3 meter då tom. En enklare portabel byggsåg vore nog lösningen på detta. Att kunna klyva
    vectrex · 1h · 95 svar · 29,3k läst · Socialt & projekt
    ·
  25. T

Problem med golv i nytt Hjältevadshus

Hej! Hur löste det sig för dig? Kunde du välja att köpet eget golv och låta hjältevadshus lägga in det åt dig? Vi funderar nämligen på det
    Thomas' · 1h · 5 svar · 1,9k läst · Golv
  26. J

Det lilla radhuset ute på den Skånska landsbygden!

Tar en till fråga som jag hoppas att jag kan få svar på! Taket i nuvarande tvättstugan har en isoleringstjocklek på otroliga 95mm. När jag rev ner undertaket så hade de tilläggsisolerat med ytterligare 2 lager 70mm isolering. Men nu när vi rev väck undertaket så vill jag tilläggsisolera yttertaket. Som det är idag finns det ingen luftspärr, detta är inte möjligt utan att göra en
    Jarlsgård · 1h · 97 svar · 13,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  27. M

Ytong trä bjälklag

Up
    MackanM · 2h · 1 svar · 84 läst · Byggmaterial & byggteknik
  28. L

Porotherm så smal sten som möjligt?

Jag sitter i Frankrike och väntar på ett bygglov. Mitt problem är att huset blir bara 8 meter långt och mycket skall få plats. Det gör att kortsidorna behöver vara så tunna som möjligt. En sparad decimeter betyder mycket i ett minimalt kök. Långsidorna kommer att bära upp takstolarna och där är tjockleken inget problem. Om nu långsidorna får ca 400 Porothermsten med isolering
    Lars Roth · 2h · 0 svar · 16 läst · Stenhus
  29. H

Nybyggnation av lösvirkeshus

[citat] Med två hus per år blir det 400-600k enligt din beräkning. Egen firma skulle ge ca 200-300k i handen. Dvs ca 16-25k per månad. Arbetstidrn då, ca halvtid kanske? 8-10 timmar per vecka och hus, max. Riktigt fin tillvaro om du frågar mig! Massor av fritid. Dags att sadla om ;-)
    Häggens · 2h · 46 svar · 3,9k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  30. sralismazgalis

ytbehandling till mdf skiva runt fönster

Hej. Efter fönsterbytet ser det ut enligt bild. MDF skiva samt trä. Jag skulle vilja behålla detta utseende. Har inte hittat något om hur man kan behandla mdf om man inte vill måla den. Vet inte om det ens går men tar gärna emot förslag. Tack på förhand.
    sralismazgalis · 2h · 0 svar · 35 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
Laddar...