10 782 lukukertaa ·
32 vastausta
11k lukukertaa
32 vastausta
Vuonna 76 remontoitu takkahuone
Hei!
On tullut aika ottaa käsiteltäväksi meidän vuonna 1976 rakennetun talon takkahuone. Josta on tulossa meidän tv-huone. Noin 20 m².
Olen poistanut yhden tuuletusseinän mäntypaneelilla ja nyt työstän lattiaa. Näyttää siltä, että on puukoolaukset ja eristys suoraan eristämätöntä betonilaattaa vasten, se vanha tuttu kuvio.
Sokkelin sepelipinnoitus tehtiin talon ympärille vuonna 2021, mikä teki suuren eron. Kellarin haju katosi ja kun muovimatot ja muut vanhat pinnat on poistettu, siellä on nyt erittäin mukava ilmasto.
Mutta... takkahuonetta mietin edelleen. Mitä minun pitäisi tehdä lattian suhteen? Nivell-järjestelmä tuntuu liian kalliilta sen perusteella, mitä olen lukenut muiden maksaneen.
Ajattelin päivittää lähtökohdat, kun olen saanut lattian ylös ja eristyksen pois. Yksi ajatus oli asettaa aluspaperi mdf-palojen alle ja sitten koolaus päälle. Mahdollisesti myös muovikiiloja koolauksen ja mdf-palan väliin, jos tarpeen johtuen todennäköisesti epätasaisesta laattasta. Tai vain valaa koko homma, mutta sekin tuntuu kalliilta.
Onko jollain vinkkejä ja ideoita?
On tullut aika ottaa käsiteltäväksi meidän vuonna 1976 rakennetun talon takkahuone. Josta on tulossa meidän tv-huone. Noin 20 m².
Olen poistanut yhden tuuletusseinän mäntypaneelilla ja nyt työstän lattiaa. Näyttää siltä, että on puukoolaukset ja eristys suoraan eristämätöntä betonilaattaa vasten, se vanha tuttu kuvio.
Sokkelin sepelipinnoitus tehtiin talon ympärille vuonna 2021, mikä teki suuren eron. Kellarin haju katosi ja kun muovimatot ja muut vanhat pinnat on poistettu, siellä on nyt erittäin mukava ilmasto.
Mutta... takkahuonetta mietin edelleen. Mitä minun pitäisi tehdä lattian suhteen? Nivell-järjestelmä tuntuu liian kalliilta sen perusteella, mitä olen lukenut muiden maksaneen.
Ajattelin päivittää lähtökohdat, kun olen saanut lattian ylös ja eristyksen pois. Yksi ajatus oli asettaa aluspaperi mdf-palojen alle ja sitten koolaus päälle. Mahdollisesti myös muovikiiloja koolauksen ja mdf-palan väliin, jos tarpeen johtuen todennäköisesti epätasaisesta laattasta. Tai vain valaa koko homma, mutta sekin tuntuu kalliilta.
Onko jollain vinkkejä ja ideoita?
Onko tänään jotain ongelmaa? Minulla on 70-luvun talo maanvaraisella laatalla, takkahuone pystypaneelilla ja lastulevy lattialla. Ei ole koskaan ollut haju- tai kosteusongelmia, joten laitoin foamia ja laminaattilattian. Ennen lastulevyn päällä oli kokolattiamatto. Seinät ja katto ruiskumaalattiin. Ulkoseinät eristetty 200 mm:n salaojituskivellä.
Update!
Olen kurkistanut eristyksen alle nyt. Koolausta valettu betonilaattaan. Mitä sanotte, te joilla on tietoa? Jokin minussa sanoo, että nämä pitäisi poistaa. Vaikea sanoa, ovatko ne kyllästettyjä vai eivät. En ole tehnyt minkäänlaista kosteusmittausta. En tuntenut hajua maskin läpi työskennellessäni, aion haistella huonetta huomenna, kun lasikuitupöly on laskeutunut.
Olen kurkistanut eristyksen alle nyt. Koolausta valettu betonilaattaan. Mitä sanotte, te joilla on tietoa? Jokin minussa sanoo, että nämä pitäisi poistaa. Vaikea sanoa, ovatko ne kyllästettyjä vai eivät. En ole tehnyt minkäänlaista kosteusmittausta. En tuntenut hajua maskin läpi työskennellessäni, aion haistella huonetta huomenna, kun lasikuitupöly on laskeutunut.
Kuvissa betonilattia ja valetut koolaustukit näyttävät erittäin kuivilta. Hankkikaa tai vuokratkaa kosteusmittari ja tarkistakaa tukien kosteustaso. Pistäkää nenä tukien lähelle ja haistakaa. Ainoa oikea vastaus on poistaa valetut koolaustukit. Hyvässä kunnossa pitäisin ne markillaan. On helppoa kommentoida muutamaa kuvaa näkemättä ja tuntematta huonetta livenä.J_P_K sanoi:
Update!
Olen katsonut nyt eristyksen alle. Koolaustukit betonilaattaan valetut. Mitä te, jotka tiedätte, sanotte tästä? Jokin minussa sanoo, että nämä täytyy poistaa. Vaikea sanoa, ovatko ne kyllästetyt vai eivät. En ole tehnyt kosteusmittausta. En haistanut mitään maskin läpi työskennellessäni, aion haistaa huonetta huomenna, kun lasikuitupöly on laskeutunut.
Omatoimirakentaja
· 80 viestiä
Poista valetut koolaukset. Levitä sitten koko lattialle itsestään tasoittuvaa laastia. Suosittelen sitten Icopal Fonda specialia, jossa kiinnität sen betonilattiaan butyyliteipillä seinien kohdalla ja mahdollisesti saumat säilyvällä teipillä. Sitten sijoitat askelääneneristeen ja sen jälkeen puulattian, ei laminaattilattiaa, joka tulee kylmäksi. Toinen vaihtoehto on jättää Icopal Fonda kiinnittämättä butyyliteipillä ja antaa sen olla hieman avoin seinien kohdalla tuulettuvilla seinälistoilla, jolloin mahdollisesti tuleva kosteus nousee ylös ja voit sitten poistaa sen ilmanvaihdon kautta. Mielenkiintoista seurata työtä ja miten teet.J_P_K sanoi:
Uppdatering!
Olen nyt katsonut eristyksen alle. Betonilaattaan valetut koolaukset. Mitä sanotte te, joilla on tietoa? Jokin minussa sanoo, että nämä pitäisi poistaa. Vaikea sanoa, ovatko ne kyllästettyjä vai eivät. En ole tehnyt kosteusmittausta. En tuntenut hajuja maskin läpi työskennellessäni, mutta aion haistaa huonetta huomenna, kun lasikuitupöly on laskeutunut.
Talon, joka rakennettiin 76, kellarissa minulla on 7 cm styroksi, joka on suoraan eristämättömän betonin päällä ilman muovikalvoa betonin vasten. Kelluva 22 mm lattialastulevy ilmatilalla ympäriinsä ja ilmanvaihdettu lattialista muovimatto on toiminut hyvin koko ajan.
Kiitos kaikista vastauksista ja vinkeistä. Mielenkiintoista kuulla ehdotuksia eri ratkaisuihin. Otan ne huomioon pohdinnassani.
Kuva kosteusmittauksesta sisään valetussa palkissa (korkein arvo, jonka mittasin).
Tunnen hajun takkahuoneessa nyt, kun suurin osa betonilaatasta ja palkeista on paljastettu. Huono kokemus homeen hajusta, mutta se tuoksuu vähän heikosti maakellarilta(?).
Kuva kosteusmittauksesta sisään valetussa palkissa (korkein arvo, jonka mittasin).
Tunnen hajun takkahuoneessa nyt, kun suurin osa betonilaatasta ja palkeista on paljastettu. Huono kokemus homeen hajusta, mutta se tuoksuu vähän heikosti maakellarilta(?).
Vaikka se onkin raskasta, oikea ratkaisu on poistaa puupalkit... Nivellin säästöversio on käyttää karminruuvia tavallisissa palkissa - näin jonkun foorumilla tehneen sen. Fiksua kuitenkin!J_P_K sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista ja vinkeistä. Mielenkiintoista kuulla ehdotuksia erilaisista ratkaisuista. Otan ne huomioon harkinnassani.
Kuva kosteusmittauksesta valetussa puupalkissa (korkein arvo, jonka mittasin).
Tunnen hajun takkahuoneessa nyt, kun suurin osa betonilattiasta ja puupalkit on paljastettu. Huono kokemus homeen tuoksusta, mutta se tuoksuu hieman miedosti maakellarilta(?).
Hei taas. Herätän ketjun henkiin jälleen.
Projekti kellarikerroksessa on käynnissä taas.
Valetut koolaukset poistettiin ja kanavat on täytetty uudestaan.
Ajattelin tehdä lattian koolausta uudelleen ja tehdä samanlaisen tuuletetun ratkaisun kuin aiemmin.
Ajatukseni on koolata standardi cc 60 lyhyillä tukipuilla (pitkin kahta pidempää seinää ja keskikohdassa?) vakauden vuoksi. Eristys koolausten väliin, esimerkiksi solumuovia. Balksko tai kulmarauta seinän ja koolauksen päiden väliin pitämään kaiken paikoillaan. Terassijalat (tyyppi https://www.jemfix.se/terrassfot-35-70-mm-heco/5101/9055638/) jotka kiinnitetään betoniin ja sitten koolauksiin, metrin välein.
Ajattelemani koolauksen koko on 45x95 mm.
Ehkä hieman epämääräistä kuvattu, mutta otan mielelläni vastaan näkemyksiä teiltä siitä, mitä mieltä olette suunnitelmasta. Selvennän mielelläni, jos kirjoittamassani on epäselvyyksiä.
Projekti kellarikerroksessa on käynnissä taas.
Valetut koolaukset poistettiin ja kanavat on täytetty uudestaan.
Ajattelin tehdä lattian koolausta uudelleen ja tehdä samanlaisen tuuletetun ratkaisun kuin aiemmin.
Ajatukseni on koolata standardi cc 60 lyhyillä tukipuilla (pitkin kahta pidempää seinää ja keskikohdassa?) vakauden vuoksi. Eristys koolausten väliin, esimerkiksi solumuovia. Balksko tai kulmarauta seinän ja koolauksen päiden väliin pitämään kaiken paikoillaan. Terassijalat (tyyppi https://www.jemfix.se/terrassfot-35-70-mm-heco/5101/9055638/) jotka kiinnitetään betoniin ja sitten koolauksiin, metrin välein.
Ajattelemani koolauksen koko on 45x95 mm.
Ehkä hieman epämääräistä kuvattu, mutta otan mielelläni vastaan näkemyksiä teiltä siitä, mitä mieltä olette suunnitelmasta. Selvennän mielelläni, jos kirjoittamassani on epäselvyyksiä.
Päivitys.
Päätin valaa pilarit jokaiseen tukeen betonista. Sen jälkeen asetan kumipalkkikengät päälle, joissa palkit voivat levätä. Oli vähän työtä saada kaikki tasaiseksi ja oikealle tasolle, mutta toivottavasti vaivan arvoista. Laser on korvaamaton tällaisessa työssä.
Tällä hetkellä kaikki pienet pilarit on valettu ja ne ovat kuivumassa samalla kun käyn kostuttamassa niitä silloin tällöin.
Päätin valaa pilarit jokaiseen tukeen betonista. Sen jälkeen asetan kumipalkkikengät päälle, joissa palkit voivat levätä. Oli vähän työtä saada kaikki tasaiseksi ja oikealle tasolle, mutta toivottavasti vaivan arvoista. Laser on korvaamaton tällaisessa työssä.
Tällä hetkellä kaikki pienet pilarit on valettu ja ne ovat kuivumassa samalla kun käyn kostuttamassa niitä silloin tällöin.
Remontoija
· Värmland
· 1 175 viestiä
Pirun työ, tästä tulee varmaan hyvä, kun reglarna saadaan paikalleen. Onko talo kostea laatan kohdalta? Miksi teet tätä? Tuleeko siihen mitään lämpöä tai eristystä?