Olen vaihtamassa ruokintaa ikkunoissa, onko ok jos ne jäävät auki vaikka alkaisi sataa jonkin verran? Vai täytyykö minun laittaa jotain suojaa, esim. ikääntymisen kestävää teippiä?
Tämä on puutalo mexitegel julkisivulla vuodelta 1970.
Se oli luultavasti auki sillä aikaa kun sitä rakennettiin ja se kestää olla suojaamatta sillä aikaa kun remontoit, jos olet kuitenkin huolissasi, voit laittaa levyn eteen.
Olen tekemässä julkisivun vaihtoa ja tarkistan sääennusteen noin 3 kertaa päivässä. Haluan tietää saderiskin ja erityisesti mistä suunnasta tuulee ja kuinka paljon. Kevyt ylhäältä tuleva sade ei haittaa, mutta tuulen kanssa on hyvä tietää, osuuko sade avoimelle julkisivulle. Tarvittaessa käytän usein pätkiä rakennusmuovia, jotka niittaan kiinni sadesuojaksi. Nopeaa ja helppoa asentaa ja purkaa tyypillisessä suomalaisessa "juhannussäässä". Ehkä hieman haastavampaa kiinnittää tiilijulkisivuun tietysti...
Jos aiot maalata puuta, et halua sen kastuvan.
Ja jos tulee kaatosade, et halua veden tulvivan rakenteeseen. On eroa muutamalla sadepisaralla ja "letkusuihkutuksella".
Olen ajatellut, että tämän talon julkisivulla ei oikeastaan ole suurempaa merkitystä kuin ulkonäkö ja että siten ei ole väliä, jos jotakin pääsee tiilijulkisivun sisään. Mutta voin ehdottomasti olla väärässä!
Sääennusteet ovat melko epäluotettavia, mutta toki, jos niitä tarkastelee joka ikinen tunti, niin ehkä ne voivat antaa jotain. Luulen kuitenkin, että on parempi ostaa teippiä ja asentaa se. Olisin mielelläni välttänyt sen työn, muun muassa siksi, että se vaikeuttaa sovittamista listaan. Mutta jos katsotaan, että se on pakko asentaa, niin sitten se on toki pakko asentaa.
SMHI sanoo tällä hetkellä, että on korkeintaan 20-30% riski sateelle, usein noin 1-2 mm, mutta on myös yksittäisiä tapauksia, joissa sanotaan 5 mm.
Kuva listan kanssa koski ainoastaan sovittamista, se on nyt purettu ja se pitää maalata. Kuva näyttää kuitenkin räystään, mikä ajattelin voisi olla mielenkiintoista.
Näen nyt, että SMHI varoittaa rankkasateesta 40-50 mm, mutta kun katsoo sääennustetta, ei siellä mainita siitä mitään, joten olettaisin, ettei se koske tätä aluetta.
Olen ajatellut, että tämän talon julkisivulla ei oikeastaan ole suurempaa merkitystä kuin ulkonäkö, ja siksi ei ole väliä, jos jotain pääsee tiilijulkisivun sisälle. Mutta voin tietysti olla väärässä!
Tiilijulkisivu on potemkinjulki. Sen takana on tavallinen puurunko + MU. Tämä tarkoittaa, että jos kosteutta pääsee tiilen taakse, puurunko voi lahota ja kaikki materiaalit homehtua. Joten, riippumatta julkisivusta, ei haluta kosteus sisään.
Minulle, jolla on puujulkisivu maalattu punamaalilla, näkyy heti jokaisen sateen jälkeen missä/millä julkisivuilla ja kuinka korkealle julkisivulle sade on osunut. Tämä auttaa oppimaan muutaman vuoden jälkeen, mihin se yleensä osuu, mikä meidän tapauksessa on lounaasta. Valitettavasti se ei auta kesän rankkasateissa, kun näyttää siltä, että ilmavirtaukset seuraavat sateen mukana alas ja sitten leviävät kaikkiin suuntiin maan pinnalla, mikä aiheuttaa vaakasuoran sateen kaikkialta samanaikaisesti...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.