Hei!

Minulla on ongelma, minun pitää purkaa muutama väliseinä talossa, jonka juuri ostin. Ne ovat seinät, jotka olen merkinnyt tähän piirustukseen. Toinen on rakennettu kulkemaan uunin kupeessa ja toinen ulkoseinää vasten (terassi ulkopuolella) ja molemmat ovat noin 1 metrin pituisia. Kattorakenteita on vahvistettu aikaisemmin eri paikoissa. Koko talo on noin 60 neliömetriä.
Vaikuttaa siltä, että nämä seinät on pystytetty katon jälkeen, sillä kattopaneelit ovat samat molemmissa huoneissa.
Luulatteko, että nämä ovat kantavia? Ajattelin nimittäin purkaa ne ensi viikonloppuna ja toivon, että voin välttyä ottamasta paikalle kirvesmiestä, sillä haluan saada valmista mahdollisimman pian.

Kiitos etukäteen! :)

Ystävällisin terveisin,
Sara
Piirros talon pohjapiirroksesta, jossa kaksi sisäseinää on merkitty nuolilla.

Mahdotonta sanoa tietämättä enempää, ota kuvia?

Mihin suuntaan kattotuolit on sijoitettu?

Miltä kattoristikot näyttävät? Mihin suuntaan ne ovat?

Kiitos nopeista vastauksista. Valitettavasti minulla ei ole kuvia juuri nyt, mutta voin ottaa viikonloppuna. Kattotuolit ovat tyyppiä saxtakstolar ja menevät siis yhdeltä pitkältä sivulta toiselle. Ehkä huono selitys :)

Ne ovat molemmat rakenteet, vaikka ulkonäkö on erilainen. Molemmat tyypit lepäävät päissä olevien tukien (eli ulkoseinien) päällä, eikä ne tarvitse välikannattimia.

• Tykkään
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L
Kyllä, molemmat ovat ristikoita, mutta ylempi on se tyyppi, jota yleensä kutsutaan saksiristikoksi.

On olemassa useampia ristikkovariaatioita:
Pulpettikattoristikko:
Pulpettakstol, jossa näkyy puinen fackverksrakenne. Kolme erilaista liitinkuvioa (A, B, C) alapuolella.
Ristikkopalkki:
Fackverkirakenne: palkeista ja liitoksista koostuva vaakasuora rakenne, käytetään rakentamisessa tukemaan kattoja tai muita rakenteita.

Mikael_L
Saralaek sanoi:
Nämä ovat seinät, jotka olen merkinnyt tähän piirustukseen. Toinen on rakennettu savupiippua vasten ja toinen ulkoseinää (parveke ulkopuolella) ja molemmat ovat noin 1 metrin pituisia. Kattotuolit on vahvistettu aiemmin eri paikoista. Koko talo on noin 60 neliömetriä.
Näyttää siltä, että nämä seinät on pystytetty katon jälkeen, koska kattolevyt ovat samat molemmissa huoneissa.
Uskotteko, että nämä kantavat? Ajattelin nimittäin purkaa ne ensi viikonloppuna ja toivon välttyväni kutsumasta paikalle kirvesmiestä, koska haluan saada valmista mahdollisimman pian.
Liian vähän tietoa.
Onko katto vai yläkerta yläpuolella?
Mihin suuntaan kattotuolit/palkistot ovat sijoitettu?
Kuinka leveä/pitkä talo on?
Onko kattotuoli/palkisto ehjä savupiipun kohdalta, vai onko se jaettu (katkaistu)?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.