5 841 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Vinkkejä lankurungon lisäeristämiseen?
Omatoimirakentaja
· Östergötland
· 1 657 viestiä
Hei, minulla on talo vuodelta 1910, joka on osoittautunut koostuvan pystysuorista hirsilaudoista ulkoseinissä, noin 3", ja vuosien varrella on lisätty sisäpuolelle jonkin verran orgaanisia materiaaleja kuten pahvilevyä ja masoniittia.
Suunnittelen pian lisäeristää seinän ulkopuolelta ja vaihtaa julkisivun.
Puhuin erään lähellä olevan eristysyrityksen kanssa, mutta en tiedä ymmärsivätkö he pohdintaani.
He väittivät, että minun pitäisi laittaa tuulensuojakangasta seinälle ulkopuolelle sen jälkeen, kun olen purkanut ulkopaneelit, sitten rakentaa ristikoolaus 45x45 lankuilla 60 cm välein, sitten tuulensuojakangasta uudestaan ulkopuolelle sekä tuuletusrimat ja paneeli.
Hyväksyn tämän ajattelutavan, koska näin saadaan höyrynsulku molemmille puolille eristystä ja nykyään siellä ei ole muuta kuin mahdollisesti jokin tuulipaperi seinässä (pitäisi olla ulkopuolella).
Jonkin aikaa ajattelin kiinnittää 17 mm raakaponttilaudoitusta puurunkoon ehkä 40 cm välein asettaakseni eristyksen sitä vasten, mutta tarvitsenko huolehtia kosteudesta vanhaa puurunkoa vastaan keskellä seinää?
Ajatushan on, että mahdollinen kosteuden muodostuminen tapahtuu eristeessä ja sitten kulkeutuu ulospäin.
Olen ajatellut käyttää sellueriste iCell-levyjä, koska voin saada ne kätevästi.
Aikaisemmin olen käyttänyt puukuitulevyjä useissa uudisrakennuksissa ja käyttänyt tuulensuojakangasta molemmin puolin runkoa hyvällä tuloksella.
Mitä mieltä olette asiantuntijat?
Suunnittelen pian lisäeristää seinän ulkopuolelta ja vaihtaa julkisivun.
Puhuin erään lähellä olevan eristysyrityksen kanssa, mutta en tiedä ymmärsivätkö he pohdintaani.
He väittivät, että minun pitäisi laittaa tuulensuojakangasta seinälle ulkopuolelle sen jälkeen, kun olen purkanut ulkopaneelit, sitten rakentaa ristikoolaus 45x45 lankuilla 60 cm välein, sitten tuulensuojakangasta uudestaan ulkopuolelle sekä tuuletusrimat ja paneeli.
Hyväksyn tämän ajattelutavan, koska näin saadaan höyrynsulku molemmille puolille eristystä ja nykyään siellä ei ole muuta kuin mahdollisesti jokin tuulipaperi seinässä (pitäisi olla ulkopuolella).
Jonkin aikaa ajattelin kiinnittää 17 mm raakaponttilaudoitusta puurunkoon ehkä 40 cm välein asettaakseni eristyksen sitä vasten, mutta tarvitsenko huolehtia kosteudesta vanhaa puurunkoa vastaan keskellä seinää?
Ajatushan on, että mahdollinen kosteuden muodostuminen tapahtuu eristeessä ja sitten kulkeutuu ulospäin.
Olen ajatellut käyttää sellueriste iCell-levyjä, koska voin saada ne kätevästi.
Aikaisemmin olen käyttänyt puukuitulevyjä useissa uudisrakennuksissa ja käyttänyt tuulensuojakangasta molemmin puolin runkoa hyvällä tuloksella.
Mitä mieltä olette asiantuntijat?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ulkoinen lisäeristys on ylivoimaisesti paras vaihtoehto, kun talossa on hirsi runko. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että tällä tavoin voidaan lisätä viiveaikaa, joka aina syntyy raskaan rungon kanssa. Päivän auringon lämpö pääsee sisälle yöllä ja yön viileys päivällä. Tämä vähentää lämmitystarvetta ainakin osassa vuotta. Lisäksi se on tapa säästää lattiapinta-alaa.
Sellueristys on myös hyvä vaihtoehto, koska ei tarvitse huolehtia mahdollisesta kondenssista uudessa eristyksessä. Ei pidä asettaa höyrynsulkua laudoituksen sisäpuolelle. Kannattaa miettiä eristyksen paksuutta, mutta 45+45 on todennäköisesti järkevä kompromissi. Sen pitää myös näyttää hyvältä. Jos arvioidaan, että 3 tuuman lautaa vastaa 25 mm huippuluokan eristystä, yhteensä saadaan 115 mm eristystä. Mielestäni vaikuttaa siltä, että eristysfirma osaa työnsä. Muista, että ikkunankarmit pitää siirtää yhtä paljon ulospäin kuin lisäeristät. Se on myös hyvä tilaisuus tarkistaa karmien ja seinän välinen eristys. Se ei yleensä ole hyvässä kunnossa taloissa, joissa on laudoitusrungot.
Sellueristys on myös hyvä vaihtoehto, koska ei tarvitse huolehtia mahdollisesta kondenssista uudessa eristyksessä. Ei pidä asettaa höyrynsulkua laudoituksen sisäpuolelle. Kannattaa miettiä eristyksen paksuutta, mutta 45+45 on todennäköisesti järkevä kompromissi. Sen pitää myös näyttää hyvältä. Jos arvioidaan, että 3 tuuman lautaa vastaa 25 mm huippuluokan eristystä, yhteensä saadaan 115 mm eristystä. Mielestäni vaikuttaa siltä, että eristysfirma osaa työnsä. Muista, että ikkunankarmit pitää siirtää yhtä paljon ulospäin kuin lisäeristät. Se on myös hyvä tilaisuus tarkistaa karmien ja seinän välinen eristys. Se ei yleensä ole hyvässä kunnossa taloissa, joissa on laudoitusrungot.
Omatoimirakentaja
· Östergötland
· 1 657 viestiä
Mutta voiko laittaa tuulensuojan laudan ulkopuolelle ja jälleen eristeen ulkopuolelle, eli yksi kerros molemmin puolin uutta eristettä ja suoraan vanhaa lautaa vasten, vai onko se huono idea?
Ajatuksena on vaihtaa ikkunat ja siirtää ne paneelin reunaan.
Haluan 45+45 ristikkäisrimoitusta, koska siitä tulee vähän kylmäsiltoja ja se on helppo rakentaa.
En kuitenkaan odota kattavani remontin kustannuksia, mutta mielestäni remontti on tarpeen 107 vuoden jälkeen.
Ajatuksena on vaihtaa ikkunat ja siirtää ne paneelin reunaan.
Haluan 45+45 ristikkäisrimoitusta, koska siitä tulee vähän kylmäsiltoja ja se on helppo rakentaa.
En kuitenkaan odota kattavani remontin kustannuksia, mutta mielestäni remontti on tarpeen 107 vuoden jälkeen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei ole tyhmä idea asentaa tuulensuojakangasta eristeen molemmille puolille.
Omatoimirakentaja
· Östergötland
· 1 657 viestiä
Ei riskiä siitä, että kosteus pääsee kantolevyn ulkopuolelle, kun tuulensuojakangas ja eristys ovat suoraan sitä vasten, luuletko?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei. Sellueriste on yhtä hygroskooppinen (kosteutta imevä) kuin runko. Tuulensuoja tulisi olla tiivis mutta ei höyrytiivis.
Omatoimirakentaja
· Östergötland
· 1 657 viestiä
Pitäisi toimia hyvin. Kiitos pallottelusta!
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Tips vid installation av vattenburen golvvärme - flytspackla vs EPS?
Golv -
Tips på avloppslösning, källare. Golvbrunn eller inte vid flytt av TM.
Tvättstuga -
Hur spikas det sekundära regelverket vid tilläggsisolering?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Avtalsservitut - tips kring giltighet - hur går vi vidare?
Juridik -
Tips vid byte av tvättställsblandare och montering kulventil?
Vatten & Avlopp