14 648 lukukertaa ·
21 vastausta
15k lukukertaa
21 vastausta
Viinikellari - materiaalivalinnat ja inspiraatio?
Sivu 1 / 2
Hei,
Ajattelin kunnostaa meidän pienen maakellarin (se sijaitsee torpankivijalan kallioon louhittuna). Tarkoituksena on rakentaa hyllyjärjestelmä pääasiassa viineille. Kellari on noin 2x2 metriä, joten se ei ole kovin suuri tila sisustaa.
Ensimmäinen kysymys on, minkä materiaalin pitäisi olla hyllyjärjestelmässä. Toimiiko tavallinen höylätty puutavara vai pitäisikö käyttää jotain muuta materiaalia?
Toinen kysymys on abstraktimpi. Haluaisin enimmäkseen saada vinkkejä ja ideoita muilta. Onko jollain hyviä kuvia heidän hyllyjärjestelmistään / viinikellareistaan...?
Ystävällisin terveisin,
Kristoffer
Ajattelin kunnostaa meidän pienen maakellarin (se sijaitsee torpankivijalan kallioon louhittuna). Tarkoituksena on rakentaa hyllyjärjestelmä pääasiassa viineille. Kellari on noin 2x2 metriä, joten se ei ole kovin suuri tila sisustaa.
Ensimmäinen kysymys on, minkä materiaalin pitäisi olla hyllyjärjestelmässä. Toimiiko tavallinen höylätty puutavara vai pitäisikö käyttää jotain muuta materiaalia?
Toinen kysymys on abstraktimpi. Haluaisin enimmäkseen saada vinkkejä ja ideoita muilta. Onko jollain hyviä kuvia heidän hyllyjärjestelmistään / viinikellareistaan...?
Ystävällisin terveisin,
Kristoffer
Olen tekemässä samanlaista projektia noin pinta-alaltaan. Ostin quercia'n telineet, koska ne ovat joustavia, niihin mahtuu paljon pulloja ja niillä on hyvä hinta (ne mustat kuvassa sivuilla). Ei-painekyllästettyä puuta pitäisi olla tietenkin, jos rakentaa puisia hyllyjä. Mitä kovempaa, sen parempi. 2x2 m ei mahdu niin paljon, joten laske ensin. Riippuu siitä, kuinka paljon ajattelit varastoida.
Hei taas,
Kiitos nopeista vastauksista (vaikuttavaa kuinka hyvä byggahus on foorumina).
Pidän kuvassa olevasta holvista. Valitettavasti kellarini ei ole lähellekään niin suuri. Haluaisin rakentaa jotain vastaavaa holvia, mutta huomattavasti sirompana. Samoin useammilla viini "taskuilla". Näin myös tämän järjestelmän (http://www.winecellarinnovations.com/allheart_dark_stain01.htm). Aivan liian suuri, mutta mielestäni toiminto, jossa yksittäisiä "taskuja" ja suurempia varastointitiloja 6, 12, 18 pullolle, on todella kätevä.
Koskien lämpötilaa ja kosteutta. Ostin talon alle puoli vuotta sitten, joten en vielä tiedä, millaiset lämpötila- ja kosteuden vaihtelut minulla on kellarissa. Heti kun se on kunnossa, aion asentaa myös pakkasvahdin sekä lämpötila- ja kosteusmittarin. Ajattelin sitten yrittää kirjata ylös kaikki vaihtelut vähintään puolen vuoden ajalta saadakseni selville kuinka hyvin kellari soveltuu viinin (ja muun) varastointiin. Kaikkien talon uusien investointien vuoksi minulla ei kuitenkaan ole varaa hankkia aluksi liikaa viinejä. Joten jos kellari tarvitsee lisälämpöä tai kuivausta, ei koeputkeksi tule tuhansia pulloja.
Aion myös miettiä Quercias-viinitelinettä. Jos laskin oikein, minun pitäisi voida järjestää noin 600 pullon viinivarastointi kellarin toiselle puolelle. Tuo riittää minulle pitkäksi aikaa eteenpäin
Lisää kuvia ja ideoita otetaan kiitollisina vastaan!
//K.
Kiitos nopeista vastauksista (vaikuttavaa kuinka hyvä byggahus on foorumina).
Pidän kuvassa olevasta holvista. Valitettavasti kellarini ei ole lähellekään niin suuri. Haluaisin rakentaa jotain vastaavaa holvia, mutta huomattavasti sirompana. Samoin useammilla viini "taskuilla". Näin myös tämän järjestelmän (http://www.winecellarinnovations.com/allheart_dark_stain01.htm). Aivan liian suuri, mutta mielestäni toiminto, jossa yksittäisiä "taskuja" ja suurempia varastointitiloja 6, 12, 18 pullolle, on todella kätevä.
Koskien lämpötilaa ja kosteutta. Ostin talon alle puoli vuotta sitten, joten en vielä tiedä, millaiset lämpötila- ja kosteuden vaihtelut minulla on kellarissa. Heti kun se on kunnossa, aion asentaa myös pakkasvahdin sekä lämpötila- ja kosteusmittarin. Ajattelin sitten yrittää kirjata ylös kaikki vaihtelut vähintään puolen vuoden ajalta saadakseni selville kuinka hyvin kellari soveltuu viinin (ja muun) varastointiin. Kaikkien talon uusien investointien vuoksi minulla ei kuitenkaan ole varaa hankkia aluksi liikaa viinejä. Joten jos kellari tarvitsee lisälämpöä tai kuivausta, ei koeputkeksi tule tuhansia pulloja.
Aion myös miettiä Quercias-viinitelinettä. Jos laskin oikein, minun pitäisi voida järjestää noin 600 pullon viinivarastointi kellarin toiselle puolelle. Tuo riittää minulle pitkäksi aikaa eteenpäin
Lisää kuvia ja ideoita otetaan kiitollisina vastaan!
//K.
Luulen, että kosteus tulee olemaan suurempi ongelma kuin lämpö valitettavasti (omaan kokemukseen perustuen), homehtuvat etiketit ja korkit ovat melkein taattuja maakellarissa, joten aloita tarkistamalla kosteuspoistaja, tulo- ja poistoilma.
Hmm, tämä on mielenkiintoista. Onko sinulla vinkkejä hyvistä kosteusmittareista (jotka eivät ole liian kalliita)? Voisin heittää yhden sisään jo nyt vain saadakseni käsityksen siitä, miten kellari tulee toimimaan. Ja mitä toimenpiteitä minun mahdollisesti tarvitsee ottaa yhteydessä, kun remontoin tätä.
Voi olla vaikeaa löytää loggeria, joka ei maksa maltaita, mutta sellainen, joka tallentaa max- ja min-arvot, on varmasti löydettävissä edullisesti.
Joten joimme viinin sen sijaan, koska jouduimme kylmänpurkauksen kohteeksi kaiken lisäksi. Joten projekti on jäissä niin sanotusti.
Joten joimme viinin sen sijaan, koska jouduimme kylmänpurkauksen kohteeksi kaiken lisäksi. Joten projekti on jäissä niin sanotusti.
Pidän myös projektista tulevaa minikellaria varten, joka mahtuu 300-400 pulloa. Se on yhdistelmä räjäytysten kiviä ja kantavaa kerrosta hyvin salaojitetun kellarivarastoni sisällä. Ajattelin muurata hienoja seiniä ja lattiaa vanhalla punaisella tiilellä. Pieni tila, kooltaan 1,5x3m ja katon korkeus noin 1,5m.
Luulin, että se olisi optimaalinen viinikellari, mutta aloin huolestua nyt kosteuden vuoksi. Mitkä lämpötilat ja kosteustasot ovat optimaalisia tai hyväksyttäviä?
Luulin, että se olisi optimaalinen viinikellari, mutta aloin huolestua nyt kosteuden vuoksi. Mitkä lämpötilat ja kosteustasot ovat optimaalisia tai hyväksyttäviä?
Clas Ohlsonilla on lämpötila/kosteusmittari alle 200 kruunulla. Kosteus noin 70-80 ei ole ongelma viinille. Lämpötila mieluiten noin 13 ±1 asteen muutos per viikko. Mutta noin 20 ei ole ongelma enemmän kuin että viini kypsyy nopeammin. Mutta jos säilyttää 3-4 vuotta niin ei suurempaa merkitystä kunhan lämpötila on vakaa ja on pimeää. Vaihtelut 6-8 astetta vuodessa viini kestää, mutta taas kypsyy nopeammin. Riippuu kuinka hardcore haluaa olla 
Helpoin ratkaisu on PAX-tuuletin, johon voi helposti asettaa kosteusanturin, mutta silloin pitäisi pystyä ottamaan sisään-ilmaa kuivasta paikasta eikä suoraan ulkoa, mikä voi olla lämmintä ja kosteaa eikä se olekaan aina niin helppoa. Olemme saaneet sisätilan AC:n kuivaajalla, jota ajattelin testata energiakustannusten kannalta ja kuinka suuria muutoksia tulee rajatussa tilassa.
Bricco, tuo oli todella tyylikäs. Muistuttaa myös koosta sitä kellaria, jota istun ja suunnittelen.
Lupaan lähettää kuvia, kun olen aloittanut projektini. Valitettavasti talossa on vähän muuta, joka täytyy priorisoida ennen viinikellaria...
//K.
Lupaan lähettää kuvia, kun olen aloittanut projektini. Valitettavasti talossa on vähän muuta, joka täytyy priorisoida ennen viinikellaria...
//K.
Sen ei tarvitse tulla kovin kalliiksiknyhlen sanoi:
Väri 400kr
Puutarhakivet+merikivet 900kr
Viinihylly 1200kr
Valaistus 400kr
Sitten vähän viiniä, mutta aion aloittaa vähän rajoitetusti ensimmäisenä vuonna nähdäkseni, millainen lämpötila+kosteus on kaikkina vuoden kuukausina. Hienot viinit saavat pysyä viinikaapissa vielä hetken
Täytetty osalla siitä, mitä on ainakin