61 358 lukukertaa ·
127 vastausta
61k lukukertaa
127 vastausta
Miksi katto laskeutui, poistin sisäseinän
Vielä yksi kysymys kantavasta seinästä, olen parhaillaan purkamassa seinää keittiön ja olohuoneen välillä. Minä ja useat muut arvioimme seinän ei-kantavaksi. Talo on Gullringshus vuodelta 1966. Seinä on harjan suuntainen. Etäisyys ulkoseinien välillä on 7,4m. Ainoat seinät, jotka löydän piirustuksista kanattaviksi merkittyinä, ovat kellariseinät.
Minulla on palkkikattotuolit ja seinän koolaukset olivat arvioini mukaan erittäin heikkoja, 50x35mm. Myös etäisyys koolausten välillä oli yli 100 cm yhdessä kohdassa, eikä yksikään koolaus ollut kohdistettu lattian palkkiin. Seinä oli kahden oviaukon välillä ja päättyy 4 metrin aukkoon.
Purkamisen aikana oli tullut painetta viimeiselle koolaukselle, joka oli lähinnä ulkoseinää, mutta sahattaessa se murtui helposti ja katto laski noin 10 mm. Kattoa on nyt tuettu takaisin purkamista edeltävälle korkeudelle. Joten pohdintani on, oliko seinällä kantava tehtävä vai onko normaalia, että katto laskee jonkin verran ajan myötä?
Minulla on palkkikattotuolit ja seinän koolaukset olivat arvioini mukaan erittäin heikkoja, 50x35mm. Myös etäisyys koolausten välillä oli yli 100 cm yhdessä kohdassa, eikä yksikään koolaus ollut kohdistettu lattian palkkiin. Seinä oli kahden oviaukon välillä ja päättyy 4 metrin aukkoon.
Purkamisen aikana oli tullut painetta viimeiselle koolaukselle, joka oli lähinnä ulkoseinää, mutta sahattaessa se murtui helposti ja katto laski noin 10 mm. Kattoa on nyt tuettu takaisin purkamista edeltävälle korkeudelle. Joten pohdintani on, oliko seinällä kantava tehtävä vai onko normaalia, että katto laskee jonkin verran ajan myötä?
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 090 viestiä
Seinä, jonka olet purkanut, on piirretty poikkileikkauskuvassa (se, jossa talo nähdään päädystä leikattuna), ja yleensä vain kantavat seinät ovat merkittyjä. Nyt kyseinen seinä ei ole täysin linjassa kellarin sydänmuurin/seinän kanssa, mutta se on silti jotain, mikä herättää hieman miettimään.
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 1 965 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 1 965 viestiä
Asun samankaltaisessa talossa (LB) ja useat naapurit ovat poistaneet vastaavan seinän. Että katto laskee ei ole outoa, koska jänneväli kasvaa. Tämä ei välttämättä tarkoita, että seinä on kantava.G Gullringen sanoi:Vielä yksi kysymys kantavasta seinästä, olen ottamassa alas seinää keittiön ja olohuoneen väliltä. Minä ja useat muut arvioimme seinän ei-kantavaksi. Talo on Gullringshus vuodelta 1966. Seinä on harjan suuntainen. Ulkoseinien väli on 7,4 m. Ainoat seinät, jotka löydän piirustuksista kantaviksi merkittyinä, ovat kellarin seinät.
Minulla on kehysristikkotukit ja seinän palkit olivat mielestäni hyvin heiveröisiä, 50x35 mm. Myös etäisyys palkkien välillä oli yli 100 cm yhdessä kohtaa, eikä mikään palkki ollut keskellä lattian lankkuun nähden. Seinä oli kahden oviaukon välissä ja päättyy 4 metrin aukkoon.
Purkamisessa kohdistui painetta viimeiseen palkkiin, joka oli lähimpänä ulkoseinää, mutta sahattaessa palkki katkesi helposti ja katto laski noin 10 mm. Katto on nyt tuettu takaisin purkamista edeltävään korkeuteen. Joten mietin, oliko seinällä kantava toiminto vai onko normaalia, että katto painuu ajan myötä?
Joten tarkoitat, että poikkileikkauspiirustus näyttää ei kantavaa seinää TS tapauksessa?Ossian K Olsson sanoi:
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 1 965 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 1 965 viestiä
En oikeastaan sano mitään. Paitsi että on hyvin mahdollista, että se ei itse asiassa ole!J Jansson69 sanoi:
Siitä huolimatta voi olla, että asioita on muutettu talojen rakentamisen jälkeen. Esimerkiksi ikkunoiden asentaminen tai vastaavaa, mikä voi vaikuttaa kantavuuteen eri tavoin.
Sen lisäksi, että seinä on piirretty poikkileikkauskuvaan, huomaan, että kattotuolit ovat epäsymmetriset.Ossian K Olsson sanoi:
Mikä olisi hieman outoa, jos niiden olisi tarkoitus olla vapaakantavia koko ulkoseinien välisen jännevälin yli.
Kirjoitat aiemmin, että ”Asun samanlaisessa talossa (LB) ja useat naapurit ovat poistaneet vastaavan seinän. Ei ole mikään ihme, että katto putoaa, kun jänneväli pitenee. Se ei välttämättä tarkoita, että seinä on kantava.”Ossian K Olsson sanoi:
Ja nyt et sano mitään?
Piirustusten mukaan se vaikuttaa vahvasti kantavalta, koska se on mukana poikkileikkauspiirroksessa.
Mutta mitä minä tiedä, sinulla saattaa olla riittävästi tietoa, koska naapurisi ovat poistaneet seinänsä taloistaan!
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 1 965 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 1 965 viestiä
J Jansson69 sanoi:Kirjoitat aiemmin, että "Asun samanlaisessa talossa (LB) ja useilla naapureilla on poistettu vastaava seinä. Ei ole ihme, että katto laskee, kun jänneväli kasvaa. Se ei välttämättä tarkoita, että seinä on kantava."
Ja nyt et sano mitään?
Piirustusten mukaan se vaikuttaa vahvasti kantavalta, koska se on otettu mukaan leikkauskuvaan.
Mutta mitä minä tiedän, sinulla saattaa olla riittävästi tietoa kun naapurisi ovat poistaneet seinänsä taloistaan!

Mutta saman piirustuksen mukaan ei tarvita myöskään ulkoseinää, koska kattokin leijuu ilmassa!
Sinä taas näytät olevan asiantuntija, jolla on uskomattoman selkeä kuva siitä, miten asiat ovat kiitos yhden foorumin viestin. Ehkä sinun pitäisi ryhtyä rakennusinsinööriksi?
Sinä ympyröit ulkoseinän!Ossian K Olsson sanoi:
Ehkä sinun ei pitäisi kirjoittaa näistä asioista, kun et osaa tulkita piirustuksia, tämä on suositus omaksi hyväksesi, ettet nolaa itseäsi enempää!Ossian K Olsson sanoi: