Olen juuri aloittamassa varaston kunnostusta, ja ajatus oli laittaa osb+gyproc kaikille seinille. Mutta nyt olen alkanut miettiä, jos laittaisin vaneria yhdelle seinälle sen sijaan. Se on seinä, jota käytetään asentamaan paljon pidikkeitä/hyllyjä jne. työkaluille. Suunnittelen käyttää french cleatia, eli sitä, jota ilmeisesti suomeksi kutsutaan ranskalaiseksi kiinnitykseksi tai ranskalaiseksi listaksi.

Mutta sitten tulee kysymys, voinko korvata osb+gyproc pelkällä vanerilla? Ja kuinka paksu? jos laitan 15mm vaneria, vaikuttaako se olevan tarpeeksi paksu ruuvaamiseen ja kiinnittämiseen mitä haluaakin? Vai riittääkö 12mm?

Kiitos etukäteen.

Y yens sanoi:
Olen vasta alussa varaston kunnostamisessa, ja ajatus oli laittaa osb+kipsi kaikille seinille. Mutta nyt olen alkanut miettiä, jos laittaisi vaneria yhdelle seinälle. Se on seinä, jota käytetään erilaisten pidikkeiden/hyllyjen jne. asentamiseen työkaluille. Olen ajatellut french cleat -kiinnityssysteemiä, eli sitä, mitä ilmeisesti kutsutaan ranskaksi ripustukseksi tai ranskalaiseksi listaksi ruotsiksi.

Mutta sitten tulee kysymys, voinko korvata osb+kipsin pelkällä vanerilla? Ja kuinka paksu? Jos laitan 15 mm vaneria, koetaanko se tarpeeksi paksuksi, että siihen voi ruuvata ja kiinnittää mitä haluaa? Vai riittääkö 12?

Kiitos etukäteen.
Sehän on hienoa, jos tiedät jo nyt, että aiot ripustaa työkaluja seinälle. Sitten tarvitsee vain naputtaa naula ja ripustaa työkalu siihen. Ei tarvita mitään typeriä muotoiltuja listoja.

Kipsin idea varastossa on tarjota jonkinlaista palonsuojaa. Se on ominaisuus, jota ei pidä aliarvioida.

Mutta voit myös käyttää vaneri+kipsi.

On erinomaista kiinnittää asioita 12mm vaneriin. Se sopii erinomaisesti varaston seiniksi. Mutta on syytä sanoa, että on erinomaista kiinnittää asioita myös osb:hen.

Tobbe.A
Minulla on 12 mm vaneria varaston seinillä, kun kysyin kirvesmieheltä, kuinka paljon painoa se kestää, sain vastaukseksi "sinun ei ehkä tarvitse asentaa betonipossua". Tulkitsin sen niin, että vaneri kestää aika paljon ;)

• Tykkään
yens
  • Laddar…
A andersmc sanoi:
Se on tosi hienoa, että tiedät jo nyt, että aiot ripustaa työkalut seinälle. Sitten ei muuta kuin isket naulan ja ripustat työkalun siihen. Ei tarvita mitään pömpöösisiä profiilihyllyjä.

Kipsin etu varastossa on, että se antaa jonkin verran palonsuojaa. Se on ominaisuus, jota ei kannata vähätellä.

Tosin voit käyttää myös vaneria+kipsiä.
Mutta pidän järjestelmästä, jossa on pömpöösisiä profiilihyllyjä. Minulla on ollut nauloja ja ruuveja kauhean sekavasti aiemmin. Nyt ajatus on yhdistää pömpöösisiä ranskalaisia hyllyjä 3D-tulostettuihin kiinnikkeisiin eri työkaluille, niin että ne roikkuvat kunnolla, eivät vinossa ja toistensa päällä, ja "hitto, eihän tämä tullutkaan täydellisesti". Nyt tulee järjestystä. Lisäksi siinä on joustavuutta, jotta niitä voi siirrellä miten haluaa.

Mitä tulee paloturvallisuuteen, juttu on, että se seinä, johon mahdollisesti tulee vaneri, on ulkoapäin 80mm betonia, joten se on vähän kuin finessi. Seinät, jotka ovat muiden rakennusten suuntaan, saavat OSB+kipsiä.

Kiitos palautteesta! :)

• Tykkään
fiskbuggaren
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
On erinomaista kiinnittää asioita 12mm vaneriin. Se sopii erinomaisesti varaston seiniksi. Mutta on syytä mainita, että asioita voi kiinnittää myös osb:hen erinomaisesti.
Mutta minun mielestäni estetiikka on myös vähän tärkeää. OSB antaa hiukan "keskeneräisen" vaikutelman, jota haluan välttää. Ja kun huomasin, että osb+gipsi on vain vähän halvempi per neliömetri kuin pelkkä vaneri, niin sain tämän idean. :)

Kiitos palautteesta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.