Minulla on portaat sisustettuun ullakkoasuntoon, jotka ovat erittäin jyrkät ja nykyiset astinlaudat ovat liian matalat ollakseen turvalliset. Ajatukseni on asentaa uusia astinlautoja, samanlaisia kuin usein näkee parvi- tai tilaa säästävissä portaikoissa (katso kuvat). Eli askelma, jonka toinen puoli on syvempi kuin toinen.
Onko kenelläkään hyviä ideoita, miten voisin valmistaa näitä niin samanlaisiksi kuin mahdollista? Minulla on joitakin käsityökaluja ja koneita käytettävissäni, ja voisin harkita laitteiston lisäämistä tarvittaessa, mutta minulla ei ole käytettävissä tai tilaa suuremmille kiinteille koneille.
Spontaanisti voisi ajatella, että kuviosahalla sen pitäisi onnistua, mutta en ole varma, saisinko niistä niin symmetrisiä kuin haluaisin. Jos olisi jonkinlainen jigi, jota vasten voisi työskennellä, sen pitäisi ehkä olla helpompaa, mutta en tiedä miltä sellainen voisi näyttää.
Otan mielelläni vastaan ehdotuksia myös materiaalista. Tässä kohdassa muotostabiilius ja kustannukset ovat etusijalla, koska aion todennäköisesti maalata etuosan ja päällystää astinlaudan jonkinlaisella matolla.
Teet hienon sapluunan kovasta, ohuesta levystä. Piirrät muodon. Sahaat pistosahalla/nauhasahalla muutaman millimetrin viivan ulkopuolelta. Sitten käyt jyrsijällä läpi ja otat juuri viivaan asti, kuulalaakeri tukena sapluunaa vasten.
27mm liimapuulevyhylly voi ehkä toimia, tai kaksinkertainen 18mm.
Teet hienon mallin kovasta, ohuesta levystä. Piirrät muodon. Sahaat kuviosahalla tai vannesahalla muutaman millimetrin viivan ulkopuolelta. Sitten käyt jyrsimellä ja otat tarkasti viivalle, laakeri tukeutuen malliin.
27 mm liimapuu-hyllylevy voi toimia, tai kaksinkertainen 18 mm.
Okei, joten jyrsintäterä ottaa koko syvyyden siis? En ole koskaan työskennellyt käsiyläjyrsimellä mutta olen etsinyt syytä ostaa sellainen.
Minulla on melko paljon työkaluja Makitan 18V-sarjassa, Käykö https://www.makita.se/product/drt50.html vai suositteletteko jotain toista? Mitä lisävarusteita tarvitsen?
Okei, joten jyrsin ottaa koko syvyyden siis? En ole koskaan työskennellyt käsijyrsimen kanssa, mutta olen etsinyt syytä ostaa sellainen.
Minulla on aika paljon työkaluja Makitan 18V-sarjassa. Toimisiko [linkki] vai suositteletteko jotain muuta? Mitä lisävarusteita tarvitsen?
Ei välttämättä koko syvyyttä. On mahdollista tehdä pari ohitusta.
Monet youtubepuutarhurit tekevät sellaisia asioita. Löysin tämän aika järkevän läpikäynnin. Hänellä on pöytään asennettava jyrsin, mutta se onnistuu myös käsijyrsijällä tai reunajyrsijällä. Lopussa näytetään, miltä jyrsinterät näyttävät, ja miten voi ratkaista ongelman, jos työkappale on paksu.
Okei, niin jyrsin ottaa koko syvyyden siis? En ole koskaan työskennellyt käsijyrsimen kanssa mutta olen etsinyt syytä ostaa sellaisen.
Minulla on melko paljon Makitan 18V-sarjan työkaluja, toimisikohan [linkki] vai suositteletteko jotain muuta? Mitä tarvikkeita tarvitsen?
Ottaisin luultavasti johdollisen, jotta voisi työskennellä hieman nopeammin ilman että tulisi liian kallista. Tarvitset reunajyrsimen terän, se on suora terä laakerilla joka voi seurata mallia. Jos sahaat lähelle viivaa, voit jyrsiä kaiken kerralla. Muuten saatat joutua ottamaan ensin vain puolet syvyydestä, ja silloin saatat tarvita erilaisia teriä riippuen kuinka vahva malli on (jottei laakeri päädy ulkopuolelle). Käytä oikeaa kierrosnopeutta terälle.
Halvoissa jyrsinterissä ei ole harvinaista, että laakerit menevät rikki, jolloin todennäköisesti pilaat työn alla olevan kappaleen. Puhdista terät usein jos teet töitä havupuussa, se voi helposti tulla pihkan takia tahmeaksi ja tylsyttää. Suoria teriä voi myös teroittaa.
Jyrsin on hyödyllinen ja tekee kuviosahasta ja muista karkeasahoista käyttökelpoisia hienopuusepän töissä.
Ottaisin varmasti johdon mukaan, jotta voisin työskennellä hieman nopeammin ilman, että siitä tulee liian kallista. Tarvitset kulmajyrsinterän, joka on suora terä laakerilla, joka voi seurata mallia. Jos sahaat lähellä viivaa, voit jyrsiä kaiken kerralla. Muuten saatat joutua ottamaan ensin puolet syvyydestä, jolloin saatat tarvita erilaisia teriä riippuen siitä, kuinka vahva malli on (ettei laakeri joudu ulkopuolelle). Käytä oikeaa kierroslukua terälle.
Halvoissa jyrsinterissä ei ole harvinaista, että laakerit rikkoutuvat, ja silloin luultavasti pilaat työstettävän kappaleen. Puhdista terä usein, jos työskentelet havupuussa, sillä se tahmaantuu helposti hartsista, joka tekee siitä tylsän. Voit myös teroittaa suoria teriä.
Jyrsin on hyödyllinen ja tekee pistosahasta ja muista karkeista sahoista käypiä hienopuusepässä.
Tämä laitettiin tosin sivuun vähäksi aikaa, mutta näin 18 kuukautta myöhemmin voin iloisesti ilmoittaa, että olen saanut suunnikasaskeleet valmiiksi. Tein mallin MDF:stä ja karkea sahasin ensin pistosahalla ja ajoin loput jyrsimellä tavalla, jota kuvailet. Oikeastaan ei ollut suurempia ongelmia, kun pääsi vähän kokeilemaan.
Sain kuitenkin muita projekteja, jotka priorisoitiin, joten askeleet eivät ole vielä asennettu, mutta päivä milloin tahansa nyt niin...
Edit: Mainitset "oikean kierrosluvun terälle". Miten tiedän, mikä kierrosluku on oikea? Kokeilin itse, kun tein tämän, mutta jos on olemassa jokin peukalosääntö, niin siitä voisi olla apua ensi kerralla.