Olen suunnittelemassa laajennusta, josta voi lukea täältä:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/

Nyt kun yritän tehdä laskelmaa ja olen päässyt ulkoseiniin, jään vähän jumiin koolinkien valinnan kanssa.
Nykyisen talon seinät ovat noin 220mm paksuja ja ajattelin, että lisäosan paksuus olisi suunnilleen sama.

Ajatukseni oli rakentaa seinät 170+45, mutta kun katson Beijeristä, 170mm koolinkia ei näytä olevan lyhyenä (2500mm). Onko se harvinainen mitoitus rakentamiseen?

maah maah sanoi:
Olen suunnittelemassa laajennusta, josta voi lukea täältä:
[linkki]

Nyt kun istun ja yritän tehdä kustannusarviota ja olen tullut ulkoseiniin, niin jään kiinni valittaessa koolauksia.
Nykyisen talon seinät ovat noin 220 mm paksuja ja ajattelin, että laajennus olisi suunnilleen saman paksuinen.

Ajatukseni oli rakentaa seinät 170+45, mutta kun katson koolauksia Beijerillä, niin näyttää ettei 170 mm koota ole lyhyenä (2500 mm). Onko se epätavallinen koko rakentaa?
Osta pitkät ja leikkaa puoliksi?

/ATW

Jos lähden siitä, mitä Beijerilla on varastossa, niin 145mm vaikuttaa olevan yleisin seinärangoille.

Kun mittaan olemassa olevia seiniä hieman tarkemmin, ovat ne 275mm ulkopaneelista kipsiin ja yritän selvittää, miten ne on rakennettu.
Kipsi 13mm
OSB 13mm
Asennuslista 45mm
Seinäranka 145mm
Rima 25mm
Paneeli 20–30mm

Tulee noin 260mm

Voisihan se pitää paikkansa, jos lähdetään 145mm seinärangasta?

sinullahan on varmaan ulkona kipsilevy tai asfaltlevy myös, se voi olla ne noin 15 mm jotka puuttuvat, tai siellä on kalvo

T tergo sanoi:
du har väl en skiva utegips eller asfaltboard utvändigt oxså kan vara de ca 15 mm som saknas, eller där sitter duk
En ole vielä tarkistanut, mitä siellä on, mutta kuten sanot, se on luultavasti jokin niistä.
Uusien seinien rakentamisen ei tarvitse olla täysin samanlaista kuin olemassa olevilla, mutta se helpottaa, jos haluaa, että uusi julkisivu on samalla tasolla vanhan kanssa.

E
170 tai 195 ovat yleisesti käytettyjä Resvirke laajennuksissa nykyään. Uudisrakentamisessa voi valita 220, jos eristysvaatimukset ovat korkeammat.

Tein äskettäin noin 60 neliömetrin laajennuksen Keski-Skånessa, täytin energiamääräykset 240 mm kivivillalla.
21 Ristilaudoitus 28-ulkokipsi 10-195-muovi-45-osb+kipsi 24, joten seinien paksuus on noin 320 mm.
Rakennuslupaa tarvitaan, joten pidä mielessäsi, että energiamääräykset on täytettävä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.