Hei foorum, olen etsinyt betoni reseptejä, mutta ne kuvataan eri tavoin riippuen siitä, mistä katsoo. Jotkut kuvaavat kg, toiset L. Kuka punnitsee hiekan ja soran? Hyvä resepti litroina olisi mahtava!

Aion sekoittaa pyörivällä sekoittimella ja haluaisin, että betonin laatu on "hyvä". Tuen muuri tulee toimimaan tukena tulevalle uima-altaalle, ja näin ollen muurin sisäpuoli täytetään makadamilla ja siihen päälle tulee betonilaatta.

Aion käyttää Finjan 250x400 lohkoja ja asentaa raudoituksen ohjeiden mukaisesti.

1 osa sementtiä. 3 osaa hienoa hiekkaa on tarpeeksi vahvaa muurauksessa. Miten sitten mittaat sen, ei ole merkitystä. Sokkelissa sama, mutta betonisoraa, joka on hieman karkeampaa, ja voi eduksi olla mukana 1 osa sepeliä. Täyttää enemmän. Ennen kuin sokkeli on kuivunut, lyö maahan noin 40 - 50 cm pituinen harjateräs 12 tai 16, joka jää esiin saman verran kuin kivi on korkea. Sopiva etäisyys niiden välillä on noin 60 cm, tai miten kiviin sopii. Ensimmäiseen kerroksen porataan 25 mm reikiä ja kivi pujotetaan, reikä täytetään laastilla (ohut betoni), jotta muuri pysyy paikoillaan eikä kallistu ulospäin.

Sain reseptin betonitoimittajalta, jota käytimme, kun valimme perustamme. Olen sekoittanut yhteensä 3 kuutiota samalla reseptillä nyt. Se vastaa c25/30 ja vct 0,66.
Resepti oli kilogrammoina, mutta mittasin yksinkertaisesti määrän 10 litran ämpäreillä, mikä antaa seuraavan:
4 ämpäriä betonisoraa
2,5 ämpäriä sepeliä 8/16
20kg sementtiä
9,2 litraa vettä
0,12 litraa juoksutusainetta

Tämä antaa noin 66 litraa valmista betonia. Minulla on suuri pakkomylly, joten olen käyttänyt 4 säkkiä sementtiä kerrallaan. En ole mitannut vettä, vaan lisännyt sitä vähitellen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.