Hei, olen rakentamassa maakellaria, olen muurannut seinät Finja-betoniharkoilla, 200x190x400mm, ja olen ajatellut valaa katon.

Kysymys 1: Voiko valaa matalaluisen kaarimuodon sisäpuolelle mutta ulkopuolelle tasaisen katon, eli onko kestävyys sama? Tiedän, että se ei ehkä ole optimaalista, mutta en tiedä, miten muuten rakentaa muotti.

Kysymys 2: Kuinka paksu pitäisi valaa, leveyteni on 280, pituus 450 sisäisellä lisäseinällä? Olen miettinyt noin 15 cm ohuimmillaan, ehkä se on ylimitoitettu, mutta mieluummin enemmän kuin vähemmän.

Ajatuksena on, että katon tulisi kestää kauan ja kestää vähintään 50-70 cm multaa sen päällä.

Olen tietoinen siitä, että betonin määrä on suuri, enkä ole erityisesti huolissani valamisessa onnistumisesta, kunhan saan hieman enemmän tietoa paksuudesta ja siitä, voiko kaariajatusta toteuttaa vai onko koko suunnitelma typerä. Olen avoin ehdotuksille ja rakentavalle kritiikille, kysymyksille.

Pahoittelen hieman epäselvää kuvausta. Kiitos etukäteen.

Viimeksi muokattu:
Sinulla ei ole mahdollisuutta liittää pohjapiirrosta/piirustusta. Se on suhteellisen suuri katto, johon kohdistuu paljon kuormitusta, joten suosittelen, että joku laskee sen.

• Tykkään
CCGDE
  • Laddar…
B bossespecial sanoi:
Sinulla ei ole mahdollisuutta liittää pohjapiirrosta. Se on suhteellisen suuri katto, jossa on paljon kuormaa, joten suosittelen, että joku laskee sen.
Kiitos vastauksesta ensimmäiseen kysymykseeni, ajattelin kuten he tekevät täällä
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-jordkallare/

Yläkaavio

• Jordkellarin yläpuolen piirros, jossa mitat: 80 cm, 120 cm, 240 cm, 280 cm, 360 cm, 400 cm, 440 cm ja oviaukot merkitty tekstillä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.