Hei kaikki... :)
Olen piirtämässä 1 1/2 kerroksista taloa korotetulla seinällä, joka tulee olemaan noin 170 m2 ja 2,5 m korkeuteen kattoon kummassakin kerroksessa. Talo tulee olemaan noin 7x12m sisämitoiltaan. Ulkoseinät tulevat olemaan 240 mm paksuja, ja sisäseinät tehdään 45x145 rankarakenteella... saadaksesi sen mukavan tunteen, kun massiiviset peiliovet ovat paikoillaan, mutta ne voivat tietysti myös kantaa osan painosta? Sisäseinät tulevat olemaan tasaisesti jaettuina molemmissa kerroksissa eli noin 4+4+4m, ja ne tulevat olemaan talon suuntaisia seiniä, jotka sijoitetaan keskelle toisiaan molemmissa kerroksissa kantamaan kattotuoleja (45x145). Kysymys onkin, onko okei käyttää näitä kantavina seininä kattotuolien tukemiseksi, koska haluamme ylemmän kerroksen olevan yhtä leveä saadaksemme enemmän tilaa? Ja mitä korkeutta ja k/k-mittaa pitäisi käyttää kerrosten välisessä lattiarakenteessa (45x240? 600 k/k? 300 k/k kylpyhuoneessa? ???) Katto on tarkoitus eristää 290 mm villalla. Keskiosassa tulee olemaan myös harjakatto "näkyvällä palkistolla" 2. kerroksessa. Paljon kysymyksiä, mutta...... :-/

Bob_the_builder
Jos kysymys on, riittääkö 45x145 kantavaksi sisäseinäksi, vastaus on "enemmän kuin tarpeeksi". En ole koskaan kuullut, että mikään valmistaja käyttäisi enemmän kuin 45x120. Mielestäni on tilan tuhlausta käyttää sisäseinissä noin paksua puutavaraa. Ne ovat kuitenkin tukevia, jos esimerkiksi naulaat raakapontin runkoon ja sitten gyprosaanko sen päälle. Tavallisin lattianpalikka on todennäköisesti 45x220 (leveämpää on melkein mahdoton löytää, jos haluaa massiivipuuta). C/c 600, eli yksi jokaisen kattokannattimen väliin, c/c 300, jos aiot asentaa klinkkerilattian (tähän on myös muita ratkaisuja, kuten kaksinkertainen kipsilevy lastulevyn päällä palikoilla c/c 600).

45x220 c600 riittää hyvin lattiaan. Muista ristikkäistukea ne, niin saat lisää tukevuutta!

Kantaviin seiniin riittää 120 kuten Bob sanoi.

Kuulostaa yleisesti ottaen hyvin mitoitettuna!

Bob_the_builder
Ei ole selvää, aiotko rakentaa itse, mutta jos aiot (tai aiot tilata materiaalin itse), sinun on tärkeää tilata lujuusluokiteltua puutavaraa (luokka K24, joskus voidaan myös kutsua T2) lattiapalkkeihin.

Hyvä... ja kun sanotte sen, 45x120 kuulostaa paremmalta ratkaisulta... kiitos ;) Mitä mieltä olette Hanbjälkenin tukemisesta kattoristikoilla sisäseinillä, jotka tulevat olemaan "keskitetysti sijoitettuina Hanbjälkenin alla" talon pituudella ja jotka sitten puolestaan lepäävät seinien päällä lattiapalkkirakenteen ensimmäisessä kerroksessa? (ilman monia tukijalkoja, jotka ovat melko syvällä ja vievät tilaa), Tyyliin "Svensk Takstol" :-/ Toinen asia, olohuoneessa ensimmäisessä kerroksessa ei tule olemaan seinää. Onko ns. H-palkki suositeltava juuri tukemaan toisen kerroksen seinää, joka sitten puolestaan tukee Hanbjälkenia kattoristikossa.... Ymmärrän, että saattaa olla tarpeen jättää piirustuksia kantavuuslaskentaa varten jollekin arkkitehdille jne., mutta olisi kiva tietää, onko suunnilleen oikealla tiellä. Kiitos etukäteen..... :) Innokas CAD-käyttäjä

Ajatuksena on rakentaa se itse....mahdollisimman paljon ;D lasken materiaaleista...se alkaa olla harrastus, jossa on paljon rivejä Excelissä...mutta on todella hauskaa etsiä edullisimpia hintoja. Mutta ehkä kannattaa pyytää tarjouksia niin monelta kuin mahdollista materiaaleista ja ehkä myös soittaa kirvesmiehille ja kysyä mitä he haluavat, ehkä voisi jopa saada apua samalla rahalla.....heillä on tapana saada alennuksia materiaaleista ???

Bob_the_builder
Ei vaikuta mahdottomalta, että voisit päästä eroon tukijaloista tällä ratkaisulla, mutta ovatko tukijalat todellakin suuri ongelma? Mitä voit tehdä tilassa, jossa kattokorkeus on metri ja sen alla? Mielestäni olisi isompi huoli, jos kantava sydänseinä olisi myös yläkerrassa. Mitä tulee palkkeihin, niin teräs tai liimapuu ovat makuasioita. Jos haluaa näkyvän palkin, se on tietenkin liimapuu. Kattotuolivalmistaja voi nopeasti vastata, onko tämä yläkerran sydänseinä toteutettavissa, siitä sinun ei tarvitse maksaa arkkitehdille.

Bob_the_builder
Jo ajatus on rakentaa se itse....laskelmat materiaalista ovat käynnissä.. siitä alkaa tulla harrastus, jossa on paljon rivejä Exel:issä...mutta on todella hauskaa etsiä halvimpia hintoja. Mutta varmaan tarjoan mahdollisimman monelle materiaalista ja ehkä soitan myös kirvesmiehille ja katson mitä he haluavat, ehkä jopa voi saada apua samalla rahalla....heillä on yleensä omat alennukset materiaalista
Onnea matkaan! Olen samassa tilanteessa kuin sinä, mutta olen hieman edellä (seinät pystyssä, katto työn alla). Excel-tiedostot ovat täynnä... Valitettavasti voit unohtaa pohdintasi käsityöläisistä ja alennuksista. Et saa käsityöläisen alennusta, vaan hän laittaa sen voittona omaan taskuunsa (todennäköisesti maksat myös enemmän, jos ostat häneltä kuin jos ostat sieltä, mistä saat parhaan hinnan yksityishenkilönä).

Luultavasti se on niin kuin sanot Bob: kuinka kauan arvelet, että kestää ennen kuin on muuttovalmista, Oletko vapaana töistä, vai työskenteletkö talolla työpäivän jälkeen. Olen vain utelias.....itselläni varmaan pitää ottaa virkavapaata 1 vuosi saadakseni sen valmiiksi mahdollisimman pian. Meidän täytyy varmaan asua vähän edullisemmin sillä aikaa + sisällyttää menetetty tulo lainaan ???

Bob_the_builder
Olin vapaalla noin kolme kuukautta, sinä aikana sain valmiiksi ulkoisen VA:n, perustuksen (ryömintä-) ja lattianiskat. Nyt työskentelen ja asiat etenevät PALJON hitaammin :P Kaikki seinät ovat kuitenkin nyt pystyssä ja osa katosta. Kuivauspuhaltimet käyvät kuumina muutaman viikon kuluttua.... :-/ Muutto...? No, se joka elää, saa nähdä. Mutta se ei tule tapahtumaan rakentamisen aloituksen vuosipäivänä (elo), sen verran on varmaa. ::)

Onnea matkaan :) Palaan varmaan pian muiden pohdintojen kanssa...hei hei toistaiseksi!!

Olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa - kantavan seinän rakentaminen raakapinta 45x145mm rungolla on:

1. Rahan heittämistä hukkaan
2. Turhien huolien hankkimista, kun asennetaan sisäovien karmeja ylikokoisiin seiniin.
3. Arvokkaan huonetilan uhraamista ilman hyötyä.

Nykyaikaiset standardikarmit on suunniteltu seinille, joiden kokonaispaksuus on noin 95 tai 120 mm. Näillä paksuuksilla välttyy tarpeettomilta kittauksilta ja listoilta, kun karmien ja seinän paksuus vastaa toisiaan.

Vinkkini on rakentaa kantava seinä raakapinta 45x70 cc 300mm, jos haluat verhoilla seinän kahdella kerroksella levyjä kummallekin puolelle, tai vaihtoehtoisesti 45x95 cc 450mm, jos tyydyt yhteen kipsilevyyn. Molemmat seinät ovat noin 120mm paksuja valmiina, ja lisäksi ne kestävät kaikki puutalojen kuormat.

Onnea matkaan!

/Cson

Bob_the_builder
Tapetinvalmistajani antaman tiedon mukaan 45x70 ei saa käyttää kantavissa seinärakenteissa, vaan vaaditaan vähintään 45x95, mutta ehkä se on väärin?

Toivon todella niin. :)
Meillä on 45x70 seinissä.

Bob_the_builder
Ohhoh, kuninkaalla saattaa olla fusku-rakennelma talo! ;D Älä paina liian kovaa yläkerrassa ennen kuin tiedät, miten tämän asian laita on...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.