Olen tekemässä kylpyhuoneen remonttia kellarissa ja jatkan vanhaa kysymystä (http://www.byggahus.se/forum/byggma...lken-puts-faerg-som-anvaents-i-kaellaren.html) tässä ketjussa, sillä aihe on hieman muuttunut.

Aiemmin mietin, mitä maalia oli käytetty ja voinko rappaa sen päälle, mutta nyt suurin osa rappauksesta ja irtonaisesta maalista on sen sijaan poistettu. Nyt minun pitäisi rappaa seinät ja mietin, mitä rappausta tulisi käyttää. Koska olen uusi "kivitaloissa", olen lukenut vähän foorumeilta ja netistä, mutta en ole tullut paljon viisaammaksi kuin että ei voi käyttää "kovempaa" rappausta kuin mitä olemassa oleva seinä kestää.

Minulla on kaksi seinää, jotka on korjattava.

1. Ulkoseinä on selvästi korjattu (rapattu ja maalattu) yhdessä kohdassa mutta ei toisessa. Huone oli aiemmin kaksi varastoa, ja väliä olevan seinän olen purkanut ja siirtänyt saadakseni isomman huoneen. Liitetyssä kuvassa vasen osa on selvästi uudempi, luultavasti sementtiä tai KC, sillä se on todella kova. Oikea puoli on myös enemmän tai vähemmän puhdistettu maalista ja rappauksesta, mutta täällä on paljon heikompi rappaus. Näkee, että siinä on kaksi kerrosta, alempi on ehkä kalkkia, talon perusta on luultavasti tehty noin vuonna 1918, kuten näette, olen perusmuurissa, joka näyttää koostuvan laastista ja kivestä. Tämä seinä haluan rapata ja maalata.

2. Kaksi sisäseinää on puhdistettu tiileen asti, tiili ja laasti saumassa tuntuvat erittäin heikoilta. Yksi tiiliseinä, lyhyt sivu ovella, pitää rapata ja maalata. Suuremmassa tiiliseinässä täytän vain pahimmat kolot ja sitten kiinnitän kosteudenkestävät levyt tähän laatoittamista varten, tuntuu helpoimmalta ja nopeimmalta tavalta saada laatoittamiseen sopiva pinta.

Nyt kysymys kuuluu, onko olemassa rappaustyyppiä, jota voisin käyttää tässä, erityisesti ulkoseinää varten?

• Kellarissa keskeneräinen seinäremontti, kaksi ikkunaa yläreunassa, vanhaa ja uutta rappausta näkyvissä eri puolilla seinää.
Jos se on nyt sekoitus putstyper + että minun pitää ajaa tegelväggen, toimiiko se sitten ajaa KC putsbruk C? Vai voiko sitä käyttää vain aiemmilla KC pinnoilla?

Tavallinen rappauslaasti B toimii erinomaisesti. Kuitenkin edellyttäen, ettet rappaa "pehmeämmällä" laastilla.

Et siis saa käyttää kovempaa laastia kuin mitä on taustalla. Jos sinulla on puhdas tiiliseinä, B-laasti toimii siis oikein hyvin. Jos kuitenkin aiot korjata kuvassa olevan seinän (jonka juuri näin):) sinun on varmistettava, ettet käytä kovempaa laastia kuin se, mitä on alla. Vanhoissa kellareissa on yleistä, että pinta on rapattu tavallisella kalkkilaastilla (eli laastissa ei ole sementtiä), etkä tällöin saa korjata sitä pinnalla laastilla, joka sisältää sementtiä. Vaihtoehtoisesti voit poistaa koko vanhan rappauksen ja levittää uudella laastilla. Sinulla on siis perinteinen kalkkilaasti, sitten tulee rappauslaasti C (sisältää vähän sementtiä), rappauslaasti B (hieman enemmän sementtiä) ja sementtilaasti A (paljon sementtiä).

• Tykkään
Nemloh
  • Laddar…
Kiitos avusta. Byggvaruhusetin suosituksen perusteella käytän C-laastin varmuuden vuoksi. Seinä, joka pitää korjata, on rapattu vähintään kahdella eri rappaustyypillä, joista yksi oli helppo irrottaa ja toinen ei irtoa ilman äärimmäistä väkivaltaa, arvelen, että se oli kalkki- tai sementtipohjainen. Samoin tiiliseinän saumat ovat melko heikot, joten hän suositteli hieman miedompaa laastia. Joten toivon vain, että se, mikä nyt pysyy kiinni, on sementti tai joku kc-variantti, ja katsotaan vähän ajan kuluttua, putoaako se taas.... :)

MMR sanoi:
Kiitos avusta. Rakennuskaupan suosituksen mukaan käytän C käyttötarkoituksen vuoksi varmuuden vuoksi. Seinä, joka on korjattava, on rapattu vähintään kahdella eri rappaustyypillä, yksi joka oli helppo koputtaa alas ja toinen jota ei voi poistaa ilman äärimmäistä väkivaltaa, luulen että se oli kalkki- tai sementtipohjainen. Tegeliseinän saumat ovat myös melko heikot, joten hän suositteli hieman miedompaa rappausta. Joten minun on vain toivottava, että se mikä nyt pysyy kiinni on sementti tai joku kc variaatio ja katsotaan hetken päästä putoaako se taas alas.... :)
Hei MMR,

Pieni uteliaisuus siitä, miten seinäsi kanssa kävi?

Minulla on vuonna 1924 rakennettu talo, jonka kellariseinät on rapattu ja jotka irtoavat. Tuntuu todella huokoiselta, mutta en halua koputtaa kaikkea alas, vain korjata pahimmat.

Toistaiseksi se kestää :) Maalattu silikaattimaalilla ja näyttää hyvältä.

Kuten sanottu, koputin kaiken löysän pois (katso kuva ylhäällä) ja rappasin seinän uudelleen.

Olen selaillut foorumia, mutta minun tapaustani ei käsitellä täällä kunnolla.

Kellarissani on kalkkilaasti vuodelta -58, joka on maalattu muovimaalilla. Maali on hilseillyt, ja aikaisemmat omistajat yrittivät poistaa sen painepesurilla kohtalaisella menestyksellä.
Tulos on nyt se, että voin raapia alas laastia sormellani, sekä seinistä että katosta.

Eräs yritys, jonka kanssa puhuin, piti riittävänä poistaa maali ja vahvistusrapata seinät. Meillä ei kuitenkaan ole enää kotitalousvähennystä jäljellä, joten vaikuttaisi siltä, että joudun tekemään työn itse.
Mikä on helpoin ja paras tapa toteuttaa maallikkona?

1) Vahvistusrapata itse
2) Irrottaa laasti ja rappaa uudelleen
3) Muut ehdotukset

(katossa, joka on myös rapattu, ajattelin asentaa kipsilevyt puurunkojen päälle (maan yläpuolella), jotka kiinnitän betoniin laastin takana)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.