Tarvitsisin hieman inputia sydänseinän suhteen, joka on vähän tiellä uuden pohjaratkaisuni kanssa. Lyhyesti sanottuna haluan sinne liimapuupalkin, joka vie mahdollisimman vähän tilaa alaspäin (kuten kaikki haluavat) ja jonka leveydellä ei ole niin suurta merkitystä.
Avaus tulee olemaan melko suuri, 4 m, joten palkin pitäisi olla melko kunnollinen. 315 mm on luultavasti korkein, mitä voimme hyväksyä, koska saamme sen vain 45 mm sisäkattoon...
Olen katsonut erilaisia palkkivaihtoehtoja, mutta en oikein tiedä, miten ne suhtautuvat toisiinsa lujuudeltaan.
Oletan, että kysymykseni tulee oikeastaan vertaamaan näitä kokoja:
90x315
115x315
140X225
Voisin myös käyttää kaksois 90x225 tai 270, kaikki korkeusrajoituksen vuoksi...
Minulla ei ole oikein hyviä piirustuksia konsultoitavaksi, joten olen ottanut yhteyttä kuntaan nähdäkseni mitä heillä on arkistossa. Olen purkanut osan sisäkatosta nähdäkseni mitä sen takana on ja voin todeta, että sydänseinä pitää ainakin ylemmän kerroksen lattian ylhäällä. Se on 45x200 palkit, jotka lepäävät sydänseinällä ja pitävät yläkertaa pystyssä...
Puinen talo, jossa on kaksi kerrosta ja ullakko, rakennettu 80-luvulla Tukholman seudulla.
Riippumatta siitä, minkä kokoinen palkki vaaditaan (edellyttäen, että lasketaan kunnollisten piirustusten perusteella), voidaan sanoa jotain kolmesta liimapuupalkin mitasta, jotka olet maininnut: 90x315, 115x315 ja 140x225. 115x315 on jäykin, ja 140x225 on huomattavasti vähemmän jäykkä kuin muut. Kun jänneväli on 4 m, voidaan se luultavasti jättää pois. Alin palkki, joka voi korvata 90x315 ja 115x315, on 215x270. Se on jopa hieman parempi. On hyvä tietää, että liimapuupalkin korkeutta voidaan aina pienentää lisäämällä paksuutta. Tällä on kuitenkin aina hintansa suuremman materiaalinkulutuksen muodossa. 4 m pitkä 215x315 kestää noin 15 kN/m tasaisen kuorman ilman, että taipuu yli 1/300 jännevälistä. Tällaisen ensisijaisen palkin kohdalla voi kuitenkin olla syytä rajoittaa taipumista enemmän.
Kiitos vastauksista, ne selkeyttävät vähän, mitä vastaan olen. Olen saanut kunnalta tänään koko "nipun" piirustuksia ja laitan tänne muutamia, jotka uskon olevan merkityksellisiä.
Olen merkinnyt punaisella sen osan kantavasta seinästä, joka on korvattava palkilla. Sininen on uusi seinä.
En tiedä, selkeyttävätkö nämä piirustukset mitään, sillä minulla on vaikeuksia nähdä/ymmärtää, tukeeko kantava seinä jokin osaa katosta vai ei... Olin ylhäällä ullakolla nähdäkseni, miten se on siellä, mutta en tullut paljon viisaammaksi.
Meillä on talossa neljä erilaista liimapuupalkkia, mutta ne ovat kaikki "ulkoisilla kantavilla" osilla.
Se on omaperäisesti rakennettu talo! Piirustukset ovat valitettavasti vähän sumeita. On vaikea nähdä tarkkoja mittoja. Kuorma liimapuupalkilla on luultavasti noin 12 kN/m. Tämä viittaa 215x270 mm palkkiin. Mutta kuten sanottu, se pitäisi tarkistaa piirustuksista, joista voi mitata.
Mitä voin nähdä, kattotuolit ovat rinnakkain poistettavan seinän kanssa, joten vain seinän pitäisi kannatella yläkerrosta.
Näen vain kokonaismitan ulkoseinien välillä, mutta näyttää siltä, että on suunnilleen yhtä pitkä matka purettavasta seinästä ja julkisivusta molemmin puolin seinää, noin 4 m, voiko se pitää paikkansa?
On totta, että kattotuolit kulkevat rinnakkain kantavan seinän kanssa ja että se on tarkalleen 4 m molemmilla puolilla sitä.
Yritän korjata kuvia niin, että ne eivät ole niin sumeita. Sain ne TIF-muodossa ja jouduin tallentamaan uudelleen ja pienentämään niitä ladatakseni, mutta se ei mennyt aivan hyvin. Aion yrittää uudelleen huomenna.
Googlailin nopeasti, ja näyttää siltä, että 215x270 palkin löytäminen ei ole kovin helppoa, ehkä täytyy valita 115x315 kuitenkin. Mutta kuten sanottu, parempien kuvien kanssa se ehkä selviää ja antaa paremman käsityksen kokonaisuudesta.
Miksi liimapuupalkki?
Meillä on 5 metrin aukko, jossa sydänseinä on korvattu 5400 mm pitkällä HEA-teräspalkilla, joka on 200 mm korkea. Se sijaitsee lattian sisällä eikä näy lainkaan. Ota teräspalkki, niin se häiritsee paljon vähemmän. Ja teräspalkki voidaan verhoilla puulla tai jollain muulla, jotta teidän ei tarvitse nähdä sitä.
Koska kyseessä on HEA palkki, ei sitäkään ole poissuljettu, jos osoittautuu, että liimapuupalkki on 315 mm ja HEA palkki noin 200 + kipsi, se on ehdottomasti mielenkiintoinen vaihtoehto.
Yritä uudelleen joidenkin kuvien kanssa nähdäksesi, paranevatko ne.
215x270 on tilaustuote, mutta sen saaminen ei ole ongelma. Teräspalkit toimivat erittäin hyvin, kun ne voidaan upottaa lattiaan. Tässä tapauksessa ne ovat tarpeeton monimutkaisuus, joka lisäksi on kallis.
TIFF on hankala formaatti, jos sitä ei voi pakata. Tiedostot kasvavat erittäin suuriksi.
Jos haluat matalimman mahdollisen liimapuupalkin, se on 215x270. On aina olemassa vaihtoehtoisia ja vastaavia liimapuupalkin mittoja. Se on yksi suurista eduista.
Kuormituksen kannalta riittää 90x90, mutta mitoitus tulisi valita palkin leveyden mukaan, jotta saadaan järkevä tuki. Muista, että pylväiden on seisottava pisteissä, jotka kestävät suuren pistekuorman, joka on tapauksen - lähempänä 30 kN, eli noin 3 tonnia kappaleelta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.