Hei,
Tarkoituksena on korjata vesivahinko välipohjassa, ja täytyy vaihtaa pari metriä vaurioituneita palkkeja. Nykyinen mitoitus on 70x160. On vaikeaa löytää tätä mittaa puutavarasta. Jos käytän kaksi kappaletta 45x145 (niin että siitä tulee 90x145), onko jollakin ehdotuksia, miten kiinnitän sen vanhaan välipohjaan, jotta se olisi vahva? Muutamalla lyhyellä puulla olen vakuuttunut, että se on riittävän vahva, vai olenko nyt aivan väärässä?
Alkuperäinen ajatus oli saavuttaa kuten Träguiden osoittaa täällä alla, mutta se ei onnistu, kun paksuus poikkeaa. Ehkä voisi sahata pois sentin kummaltakin puolelta, jotta uusi sääntö olisi 70 laskoksen alla?
Periaatteessa ei pitäisi koskaan liittää kantavaa palkkia.
Et voi vain laittaa 45x170 kummallekin puolelle alkuperäisestä palkkia siten, että ne saavat myös tukea tuilta? (Jos palkin korkeus ei voi olla enempää kuin 160, sinun täytyy sahata 170-palkit alas 160:aan.)
Muuten pienemmät sahat pystyvät yleensä tekemään mittatilaustyötä. Lähin vakiomitat sahattuna, joka pitäisi olla tilattavissa mistä tahansa puutavarakaupasta (paitsi mahdollisesti halpaketjuista), on 75x175 mm (3x7").
Epäilen, että olet mitannut hieman huolimattomasti. Nykyisen palkin mitat pitäisi voida liittää tuumamittaan. Leveys voi olla 3 tuumaa, eli 75 mm. Korkeus voisi olla 6,5 tuumaa, eli 162,5 mm. Yksinkertainen vaihtoehto on korvata vaurioituneet palkit liimapuulla. Yksi vakiomitta on 78x180 mm, joka on helppo sahata oikeaan korkeuteen. Olen samaa mieltä Oldboyin kanssa, älä jatka vaurioituneita sääntöjä.
Tämä on mielestäni hieman kevytmielinen lausunto. Se riippuu mm. vahinkojen sijainnista sekä korjaajan rakennustekniikan asiantuntemuksesta. Vähemmän tietämyksen ja kokemuksen omaavalle on luultavasti helpompaa vaihtaa koko säännön.
Kyllä, tietenkin. Mutta eihän puuoppaan tarkoituksetta käsittele sillä tavalla liittämistä. Vahvin on noin 1/3 päästä tukea ja heikoin keskellä tai tukipisteen keskellä.
Talo on rakennettu 36, ja se, joka sen rakensi, omisti oman sahan, joten en usko, että koko rakennuksessa on standardimitta jossain kohtaa
Jänneväli on 4,5 m.
Osat, jotka ovat vaurioituneet ja täytyy vaihtaa, ovat toisessa päässä. Pahiten vaurioituneen osan joudun leikkaamaan 2 m pois ja joitakin muita 1 m kutakin, jotta vaurioituneeseen puuhun jäisi hyvä marginaali.
Keskustelin rakentajan kanssa, joka mielestäni oli sitä mieltä, että 45x170 riittäisi, leikkaa 160 asti ja kunnon päällekkäisyydellä hieman yli metri ja naulaliitos toimisi. Muutamia tuettimia siihen henkseleiksi ja vyöksi, ja sitten vain mennään.
Pidän tästä ratkaisusta, jos teistäkin tuntuu, että se toimii. Koko lattian vaihtaminen olisi äärimmäisen paljon suurempi prosessi, joka tekisi meistä kodittomia siksi ajaksi, joten sitä vältän todella mielelläni.
Mutta jos koko välipohja on paljastettu, voit vahvistaa sen koko pituudelta. Ja sinun tulisi varmasti pysyä vähintään samassa korkeudessa kuin nykyiset palkit. Jänneväli on hieman liian pitkä jopa 220 mm korkealle palkille, jos muistan taulukot oikein.
hempularens huomautus on tärkeä, pitkällä jännevälillä myös koko 70x160 palkit ovat liian heikkoja täyttämään nykyiset vaatimukset enimmäistaipumasta ja joustosta. Palkit, jotka ovat lahovaurioituneet kannatuskohdissa, on vaihdettava kokonaan. Huomaa, että tukipuut eivät vaikuta taipumaan.
Kyllä, se auttaa käytännössä. Mutta mitoitussäännöt on tehty kestämään 200 kg / neliömetri. Joten silloin ei voida ottaa huomioon lyhyttä palkkia, koska kaikki neliömetrit ovat yhtä kuormitettuja.
Sen sijaan se auttaa pistekuormituksen tapauksessa (en muista, miltä se kuormitustapaus näyttää).
Kumpi tahansa. Vaihda lahovaurioituneet osat ja ruuvaa tai ruuviliimaa pitkä uusi tukipuu koko pituudelle, niin saat enemmän kuin riittävästi varmuutta. Mutta jos olet ollut tyytyväinen joustoon sellaisena kuin se on nykyään, riittää se, mitä olet jo ehdottanut.
Ja, kantavuus kuten se on tänään, on täysin okei. Melko jäykkä toisin sanoen. Tämä tapahtuu, kun se näyttää tältä lahovaurion kanssa. Lattia on paljastettu alapuolelta, mutta jos aion päästä ytimeen saadakseni eston, minun on revittävä lattia toisessa kerroksessa, mikä tuo mukanaan paljon asioita, joita haluan välttää. Melko paljon alkuperäisiä palkkeja on hienoja ja ne tullaan säilyttämään.
Kun olin kantanut ulos kaikki sahanpurut, jotka olivat välipohjassa, uskon, että voin mennä melko voimakkaasti alaspäin mitassa, sahanpuru painaa!
Olen tilannut nyt 45x170 säännöt. Tulen naulaamaan ne ylös kunnollisella limityksellä (1-2m). Lupaan, että voit sanoa 'mitä minä sanoin', jos romu kaatuu
Kyllä, notko kuten se on nyt, on aivan ok. Melko jäykkä toisin sanoen. Se, kun se näyttää siltä kuin mätävaurio olisi.
Lattia on paljastettu alapuolelta, mutta jos haluan päästä käsiksi sydänseinään päästäkseni poikkeamaan, minun on purettava lattia yläkerrassa, mikä tuo mukanaan paljon asioita, joita mieluiten vältän. Monia alkuperäisiä palkkeja on hienoja ja ne säilytetään.
Kun olin kantanut pois kaiken sahanpurun, joka oli välipalkistossa, uskon, että voin oikeastaan pienentää huomattavasti mitoitusta, sahanpuru painaa!
On olemassa hieno säie pystykiskoista täällä: [linkki]
Mutta en halua, että koko välipalkiston pitävyys riippuu pelkästään pystykiskosta, mutta ylimääräisenä tukena se tuntuu hyvältä.
Olen tilannut 45x170 koolausta nyt. Aion naulata ne kunnollisella limityksellä (1-2m). Lupaan, että saatte sanoa 'mitä minä sanoin', jos kyseessä oleva roska romahtaa
Kuten aina, kiitos avusta. Byggahus on fantastinen!
Ketju, johon viittaat, käsittelee lähinnä ristikkolovitusta.
On tärkeää erottaa käsitteet. Pystykisko EI ole sama asia kuin ristikkolovitus.
Stickan
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.