Hei, olemme remontoimassa taloamme ja harkitsemme mahdollisuutta poistaa seinä ja avata tila keittiön ja ruokailutilan välillä. Mutta ennen kuin otamme yhteyttä rakennesuunnittelijaan ja teemme rakennusilmoituksen, mietin palkin kokoa.
Meillä on vain 210 cm korkeutta lattian alapintaan, joten jos palkista tulee liian suuri, tuntuu ettei ole vaivan arvoista jatkaa prosessia.
Kuvassa oleva lautaseinä on se, jonka haluaisimme poistaa. Avautumasta tulisi melko tarkalleen 3 m. Ajatukseni on upottaa "miekka" tai jäykiste hirren päähän, tehdä lovi ja asettaa palkki siihen. Toisessa päässä tulee olemaan tolppa.
Talo on 9,3 m pitkä ja 6,8 m syvä/leveä. Asumme hieman Tukholman eteläpuolella.
Vanha kuva esitteestä. Keittiö on nykyisin ”oleskelutilassa” ja haluaisimme avata seinän ”ruokasalin” suuntaan.
Ja kuva yläkerrasta, jossa olen yrittänyt piirtää, mistä seinä menee alemmassa kerroksessa.
Mitä mieltä olette? Riittäisikö HEA 140? Vai tarvitsemeko vielä vahvemman palkin?
Hei, olen yrittänyt löytää kuvan kattotuoleista, jotka ovat samanlaisia kuin meidän, mutta en löydä mitään täysin vastaavaa. Kattotuolit muistuttavat tämän kuvan kattotuoleja. Ainoastaan alaosan tukijalat on kiinnitetty melkein ulkoseinän luona, ja sitten ne kallistuvat sisäänpäin ja ovat kiinnitettynä pääjalkaan noin 80–100 cm ulkoseinän pystysuorasta linjasta sisäänpäin, katso kuva 2. Yläkerran makuuhuoneen sisäkatto on kiinnitetty hanpuolisiin. Joten meillä on ehkä hieman yli metri hanpuuoista harjaan. Ulkoseinät, joita pääjalat tukevat, nousevat noin 40 cm ylemmäksi kuin yläkerran lattiataso. Palaan puutavaran mittoihin myöhemmin.
Talo on rakennettu vuonna 1840 työväenasunnoksi, mutta se sai perusteellisen remontin joskus vuosina 1900-1920, jolloin kattokulmaa kasvatettiin ja yläkerros rakennettiin. Samoin laitettiin julkisivutiilet ja rappaus.
Jonkinlainen kattokuorma vaikuttaa palkkiin, jos piirustuksesi pitäisi ohjata. HEA 140 on luultavasti liian heikko. Missä lumivyöryvyöhykkeessä talo sijaitsee?
Kiitos, että otit aikaa vastata!
Olin olettanut, että seinä oli vain tueksi lattian palkistolle/alavartalolle. Koska tuet ovat niin lähellä ulkoseiniä ja hanakkapalkki on 2/3 harjan korkeudelle.
Vaikuttaa haastavalta saada palkki, jonka alta voi kävellä, jos se on paljon korkeampi kuin 150, koska se on myös vuorattava.
Jatkokysymys, jos tarvitaan tukevampi kuin HEA140
Onko olemassa palkkia, joka kestäisi ja on alle 150 korkeudeltaan, esimerkiksi HEB140?
Vaihtoehtoisesti, kuinka suuren aukon luulet voivan tehdä HEA/B 140:llä?
On vaikeaa vanhan talon kanssa, kun sitä ei voi nähdä todellisuudessa. On luultavasti tapoja vähentää kattokuormia ullakolla tehtävillä toimenpiteillä, jos tätä ei käytetä aktiivisesti. Jokainen dm jännevälin lyhennys tekee ihmeitä. Yksi mahdollisuus, kun korkeussuunnassa on vähän tilaa, on käyttää liimapuuta vaakatasossa. 165x315 vaakatasossa vastaa tuskin 90x270 pystysuunnassa. Vastaavaa mahdollisuutta teräksellä ei ole, koska profiilit ovat lukittuja.
On vaikeaa vanhan talon kanssa, kun sitä ei voi nähdä todellisuudessa. On luultavasti tapoja vähentää kattorasituksia toimenpiteillä ullakolla, jos sitä ei käytetä aktiivisesti. Jokainen dm jännevälin vähennys tekee ihmeitä. Yksi mahdollisuus, kun korkeudesta on pulaa, on käyttää liimapuuta vaakatasossa. 165x315 vaakana vastaa tuskin 90x270 pystyasennossa. Vastaavaa mahdollisuutta teräksellä ei ole, sillä profiilit ovat lukittuja.
Ainoat makuuhuoneemme ovat "ullakolla", joten se käytetään. Vai viittaatko kissankäytäviin ja tilaan makuuhuoneiden yläpuolella, alasalvan ja harjan välissä?
Kissankäytävät ovat tyhjiä lukuun ottamatta laatikkoa, jossa on vähän joulukoristeita, joten siellä on mahdollisuus tehdä melkein mitä tahansa. Kissankäytävät ovat melkein 2 metriä leveitä, mikä tarkoittaa, että meillä ei ole viistokattoa yläkerrassa asuintilassa.
Meillä oli talon oston yhteydessä paikalla puuseppä, joka sanoi, että kissankäytävien seinillä ei ollut kantavaa tehtävää, vaikka ne on rakennettu makuuasennossa olevasta hirrestä. Mutta mielestämme suuret kissankäytävät näkyvällä hirrellä tuovat viehätysvoimaa, joten olemme päättäneet pitää ne.
En pääse alasalvan yläpuolella olevaan tilaan, juoksu kattolautojen ja kissankäytävän seinän väliin on noin 7 cm, joten minun pitäisi purkaa kattopaneeli saadakseni pääsyn.
Voin ottaa kuvia viikon lopussa ja mitata lattia- ja kattopalkkien mitat, jos uskot niiden auttavan ja vaikuttavan?
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että teen aukosta vähän pienemmän, mutta minun on vaikea arvioida, mihin voisin tukea palkin. Toisessa päässä, päätyseinässä, kellariseinä kulkee alla, jonka toivon voivan kantaa taakan, muuten voin vahvistaa seinää kellarissa. Ja palkin toisessa päässä on osa tavanomaista hirsi-runkoa, jonka ajattelin voivan kantaa palkin. Epäselvää on, miten kannan taakan, jos teen aukosta pienemmän. Mutta siihen rakennussuunnittelija voi ehkä auttaa myöhemmin.
Tällä hetkellä olen ensisijaisesti kiinnostunut selvittämään, voimmeko tehdä aukon, josta pystyy kulkemaan suorana, ja kuinka suuri tuo aukko voisi silloin olla. Tekninen puoli voidaan sitten ratkaista myöhemmin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.