Olen huomannut, että kellarin seinät ja erityisesti pesutupa murenevat alaosastaan.

Kellari on 50-luvun lopulta, ehkä 60-luvun alusta.

Tietääkö kukaan, mistä tämä johtuu? Mittasin ilmankosteuden 80%:iin, kun oli kuuminta, ja olen ostanut kosteudenpoistajan, joka pyrkii ylläpitämään 65%5ae6cc1e-5350-7a89.jpg
5ae6cc1e-5366-124c.jpg

Näyttää siltä, että seinät on maalattu uudelleen virheellisellä tiiviillä maalilla. Se ei ole hyväksi alustalle.

Kyllä, seinäsi imevät kosteutta alhaalta päin, ja niiden täytyy siksi voida "hengittää". Jos on maalattu tiiviillä maalilla, kosteus jää sisään ja rappaus irtoaa muurista.

Ok, täytyykö minun poistaa vanha maali? Miten se tehdään?

Mitä voin käyttää seinien korjaamiseen?

Käytin betoni-jyrsintä (tyyppi voimakas kulmahiomakone) timanttiterällä (sellainen, jossa on "palikoita") maalin ja irtonaisen rappauksen poistoon. Varoitus, se pöllyää hirvittävästi, vaikka vuokrasinkin koneen, joka oli kytketty rakennuspölynimuriin. Sitten tasoitin seinät rappauslaastilla C ja maalasin silikaattimaalilla. Pysyy hyvin kiinni vielä toistaiseksi, tosin on kulunut vasta vajaa 2 vuotta, joten en voi sanoa miten se näyttää 20 vuoden kuluttua.

Ok, se kuulostaa kivalta :) Joten onko se siis putsbruk C, jolla täytetään? vai onko se ainoastaan pintakerrokseen?

Sinun ei pitäisi "täyttää" mitään. Sinun pitää poistaa kaikki väri, mikä yleensä johtaa siihen, että koko seinä täytyy puhdistaa uudelleen. Pintakerros on väri, ja siinä sinun tulee käyttää jotain hengittävää (esim. silikaatti), juuri kuten b8q kirjoittaa.

Väriä ei kuitenkaan pitäisi levittää 2 kuukauden sisällä siitä, kun seinä on puhdistettu, koska rappauslaastin täytyy olla täysin kuiva.

fulingbusen sanoi:
Ok, täytyykö minun poistaa vanha maali? Kuinka se tehdään?

Mitä voin käyttää seinien korjaamiseen?
Kätevin tapa poistaa maali on "flexata" seinää, älä unohda vuokrata imuria, joka on tarkoitettu koneelle. Voit lukea siitä keskusteluketjun täällä:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/175663-slipa-bort-faerg-fran-betongvaegg-golv.html

Jos sinun sitten pitää korjata reikiä jne. vanhassa rappauksessa, tee se samalla tyyppisellä rappauksella, joka on siellä nyt. (Älä missään tapauksessa laita betonirappausta kalkkirappauksen päälle esimerkiksi). Maalaa lopuksi silikaattimaalilla.

Ok, mutta siellä on melko syviä "haavoja" joissakin paikoissa, joten oletan, että kyse on enemmän kuin pelkästä rappauksesta? Tosin se on ohuempi seinä, joka ei vaikuta kantavalta (levy päällä), mutta seinät koostuvat silti enemmän kuin pelkästä rappauksesta, vai kuinka?

Voinko määrittää, minkä tyyppinen rappaus/materiaali minulla on ilman, että kutsun paikalle alan asiantuntijaa?

Tässä tulee suurempi kuva, jonka pitäisi olla klikattavissa:
9e201113051PM5def.jpg

On hyvin vaikea sanoa pelkästään kuvan perusteella, mutta yleensä kalkkilaasti on huokoinen materiaali, jota on melko helppo "raaputtaa", kun taas betonipinnoite on paljon kovempaa.

Ehdottaisin aloittamaan koputtamalla osan laastista alas, jotta voit myös nähdä, mistä seinä on rakennettu. Koska on myöhäinen 50-luku tai varhainen 60-luku, se voi olla mitä tahansa kevyistä betonilohkoista, kuten blåbetong, siporex tai ytong, betonielementteihin. Jos se on kevyttä betonia, näet sen siitä, että seinä on muurattu, jos se on betonielementti, näet sen siitä, että seinässä on pitkät pystysaumat.

Edit: Mitä tarkoitat "platta över"?

Viimeksi muokattu:
"platta över" tarkoittaa, että kellarissani on katto, joka on valettu. Näkee muotin oksat katossa.

Tältä kellari näyttää, se on se ohut (120 mm) seinä pesukoneen yläpuolella/vieressä, joka on murentunut eniten:
00201123741PM6e29.jpg

Jos seinä on niin ohut kuin sanot, ja sen päällä on valettu laatta, sanoisin spontaanisti, että seinä on rakennettu betonielementeistä, mutta hakkaa pois vähän rappausta ja varmista tämä.

Oletko tarkistanut, että pesukoneen kaivo ei vuoda? Betoni imee itseensä vettä, ja ajan myötä vesikyllästetty betoni rapautuu.

Ei, en ole tarkistanut, mutta pesutuvan lattia on hieman korkeammalla kuin muut lattiat ja on haljennut joistakin paikoista.

Kuinka voin tarkistaa, vuotaako kaivo? Se kaivo on melko usein käytössä pesukoneen takia.

Jos myös pesutuvan lattia on halkeillut, voin melkein vannoa, että viemäri vuotaa. Sinulla on todennäköisesti vanha valurautaviemäri, joka on ruostunut puhki. Sen liitännät ovat luultavasti myös valurautaa ja huonolaatuisia. Avaa viemärinkansi ja valaise taskulampulla sisään, raaputa sisäpuolta talttapäällä tai vastaavalla. Huomaat helposti, jos se on rautaa ja vaikuttaa "mätä". Jos näin on, se täytyy vaihtaa.

Nyt olen tarkistanut kaivon mutta en ole yhtään viisaampi.
f6020111237596724.jpg
Se oli täynnä vanhaa laastia, nukkaa pesukoneesta ja vanhaa mönjää, mutta kun olin jaksanut poistaa kaiken moskan ja hakannut läpi vanhan laastin tai mitä se olikaan, näytti se kohtalaiselta. En nähnyt reikiä missään, vaikka se ei olekaan uudenveroinen.
470201112443895fc.jpg

En tiedä, mitä ajatella, että viemäri tai viemäriputki olisi rikki kuulostaa todennäköiseltä ja saattaa selittää viemärinhajun, jonka tunnen joskus, mutta koska ilmankosteus oli niin korkea ennen kuin asensin ilmankuivaimen, olen epäileväinen. Alla on kuva pesutuvan lattian halkeamista.
f302011124953acbd.jpg

Se, että minulla on samanlaisia, vaikka hieman pienempiä, vaurioita toisessa seinässä samanpaksuisena mutta talon toisessa päässä (pieni huone pohjapiirroksen alareunassa), saa minut myös uskomaan, että se johtuu ilmankosteudesta.
a302011125346516c.jpg

Taloa ei ole salaojitettu sen rakentamisen jälkeen, mutta tontilla on melko suuri kallistuma talon jälkeen, joten kuvittelen, ettei se ole mikään suurempi vaara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.