Kun laajennustyöt olivat käynnissä, puusepät ihmettelivät, miksi halusin ilmanvaihdon julkisivun taakse jäävässä ilmarakossa, heidän mielestään sitä ei tarvittu. Nyt olen kuitenkin laittanut hiirinauhan alareunaan ja aion aloittaa paneloinnin. (Vaakapaneelina kielipaneeli/puolispontti 145 mm). Aiheesta oli olemassa joitakin vanhoja ketjuja, mutta en löytänyt hyvää esimerkkiä.
-Miten ratkaista ilmanvaihto kauniisti räystään yläreunassa helposti?
Ei ollut tarkoitusta rakentaa raakaponttia umpeen, vaan maalasin sen kuten näette
niin puusepät olivat yllättyneitä siitä, että halusin ilmanvaihdon julkisivun takana olevaan ilmarakoon, heidän mielestään sitä ei tarvita.
Ymmärrän puuseppiä!
Mutta olen yhtä kysyvä kuin sinä.
Luulen, etten ole koskaan nähnyt, että ilmarako on järjestetty tuulettumaan ylhäältä.
Eikä sitä ole koskaan tehty taloissani, ei niissä, joita olen ollut itse rakentamassa, eikä niissä, jotka ammattilaiset ovat rakentaneet.
Se voi olla tarpeetonta, ja että ilmarakon pääasiallinen tarkoitus on estää veden kapillaarinen kasautuminen ulkoseinän ja tuulensuojapaperin tai ulkogipsin välillä, vaan antaa sen valua alas, ja että "ilmavetoon" paneelin takana ei ole tarvetta.
Mutta en ole koskaan nähnyt, että tätä on tutkittu "tieteellisesti" järjestyksessä, jossa valvotaan kosteutta ilmarakossa ja ulkopaneelin sisäpuolella.
Vertailu rakenteiden välillä, joissa ilmarako on avoin ylhäältä tai ei.
Ehkä jotain Christer Harryssonille, meidän erinomainen emeritusprofessori rakennustekniikassa, tutkittavaksi.
Kuitenkin, jos teet raon ilmarakkoon ylhäältä, sinun tulisi asettaa hyttysverkko sinne, jotta siitä ei tule talviasunto kärpäsille, ampiaisille ja muille pienille ötököille.
Mitään vetämistä paneelin takana ei tarvita. En ole koskaan nähnyt sellaista ratkaisua. Mutta jos aiot tehdä sen, sinun täytyy lisätä ylimääräinen naulauslauta, jotta paneeli tulee pidemmälle ulos, ja kun teet peitelistat räystään kohdalle, sinun täytyy jättää rako aluslaudoituksen kohdalle, jotta ilma voi kiertää välissä. Tai sitten irrotat naulauslaudat räystäiden ympäriltä ja höyläät sitä muutaman cm alas. Arvelisin, että se on täysin turhaa lisätyötä.
Kiitos, kuulostaa hyvältä. Jatkan sitten nykyisellä rakenteella.
Nykyinen julkisivu oli naulattu suoraan pystypuutavaraa vasten, väliin puristettuna paperia. Kuitenkin se rakenne päästi lämpöä paljon ulos, mikä olisi voinut auttaa kuivumista sateen jälkeen. Nyt siitä tulee huomattavasti kylmempi rakenne. Siinä ilmankierto voisi olla hyödyksi kuivumiseen kunnon sateen jälkeen.
Herätän ketjun.
Vaihdoimme myös paneelia ja reagoin täysin samalla tavalla.
Minun maailmassani haluan ilmarakoa myös yläpuolelle, mutta täällä rakentajat tekevät samoin kuin sinun tapauksessasi.
Ehkä ei olekaan hyvin ilmaistu ratkaisu pitää avonaisena yläpuolelta myös..
Se vain sahaa pois pala vaakalaudoituksesta jokaisesta osasta. Pääty paneeli 10-20 mm päässä raakapontista ja peitä rako laudalla, joka on etäisyyksillä paneelista.
Herätän keskustelun henkiin.
Me myös vaihdamme paneelit ja huomasin saman asian.
Minun maailmassa haluan, että yläpuolella on myös ilmarako, mutta täällä rakentajat tekevät saman kuin sinun tapauksessasi.
Ehkä ei ole selkeä ratkaisu, että myös ylhäällä on avoinna..
Sanoisin, että se on tarpeetonta niin kauan kuin on ilmarako..
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.