Hei,

Olen huomannut, että meillä on kosteutta kellarissa, tulee betonilaatasta. Ei kovin paljon, mutta riittävästi siihen, että poistan riskirakenteen puun ja betonin välillä, jotta voin tehdä oikein. Ajattelin paljastaa betonin ja laittaa seuraavan yhdistelmän päälle:

Platonmatto
Solumuovi S100, johon jyrsin uria lattialämmitysputkelle käsijyrsimellä
Lattialämmitysputki asetetaan uriin.
Lattialevy
Matto.

Muutamia kysymyksiä:
* Toimisiko tämä ratkaisu?
* Olisiko hyötyä laittaa esimerkiksi muovia tai mattoa platonmaton alle? Vai pitäisikö sen olla suoraan betonia vasten?
* Betoni on melko epätasaista tällä hetkellä, tarvitseeko minun tasoittaa se? Voinko käyttää betonia siihen?
* Onko mahdollista tuulettaa platonmaton alla, vai onko betonin ja maton välillä liian vähän tilaa?
* Tuleeko lattialevystä liian heikko? Onko se altis vaurioille, kun se on maton alla?

Ystävällisin terveisin,

Stefan

Epäyhtenäinen betonilaatta on helpoiten tasoitettavissa tasoitemassalla, niin minä olisin tehnyt.
Laitoin Platon-maton, jossa oli valmiiksi uritettu styrox, vesikiertoinen lattialämmitys levityspeltiä käyttäen ja laminaattilattia sen päälle, toimii hyvin, joten sen pitäisi toimia myös lattiakipsin ja maton kanssa, mutta luulen, että lämmön leviäminen on helpompaa laminaattilattialla kuin kipsillä ja matolla.

Platonmattan on tarkoitettu tuulettamaan kosteutta ylös sokkelin kautta, mutta luulen lukeneeni jostain, että toiminto ei ole 100%:n varma, mutta en ole asiantuntija sillä alalla.
Meillä ei ollut lainkaan kosteutta meidän laatassa, kun mittasimme.

• Tykkään
Joakim84
  • Laddar…
Jan-Å sanoi:
Epätasainen betonilaatta on varmaankin helpointa tasoittaa itsetasoittuvalla lattiatasoitteella, niin tekisin.
Laitoin platonmaton, jossa on valmiit urat polystyreenissä, vesikiertoinen lattialämmitys jakolevyillä ja laminaattilattia siihen päälle, toimii hyvin, joten sen pitäisi toimia myös kipsilattian ja maton kanssa, mutta uskon, että lämmön leviäminen on helpompaa laminaattilattian kuin kipsin+maton kanssa.

Platonmaton tarkoitus on tuulettaa kosteutta listojen kautta, mutta olen jostain lukenut, että tämä toiminto ei ole täysin 100%-varma, mutta en ole asiantuntija tällä alueella. Meillä ei ollut lainkaan kosteutta laatassamme kun mittasimme.
Kiitos vastauksesta!
Hyvä tietää, etten ole täysin hakoteillä.

Itsetasoittuva lattiatasoite on siis se, mitä tarvitaan, ja ennen sitä puhdistan betonin luultavasti.

Seuraavaksi täytyy rakentaa seinät ensin (jotka myös ovat poissa) ja lattia viimeiseksi, muuten minulla on vaikeuksia ilmastoitujen sokkelien kanssa.

Tietääkö kukaan, onko olemassa mekaanista ilmastointiratkaisua platonmatolle? Betonin ja maton välissä on niin vähän ilmaa, ettei sinne mahdu suoraan tuuletinta.

Kipsilevy, joka on päällystetty paperilla, voi myös homehtua. Mutta se voi toimia, jos on styroksi ja lattialämmitys alla.

nimhed sanoi:
Pappinklädd golvgips kan mögla den också. Men det kanske fungerar om man har cellplast med golvvärme under.
joo, olen miettinyt sitä myös. Tulin siihen tulokseen, että kipsilevy pitäisi kestää paremmin kuin lattialastulevy? Vai onko lattialastulevy parempi valinta?

Nja, platonmatto ei tuuleta kovin hyvin itsestään, olen lukenut jostain, mutta koska meidän laatta oli kuiva, tyydyimme siihen järjestelmään.
On olemassa muita, aktiivisempia tuuletusjärjestelmiä, kuten Nivell-system, minulla ei ole siitä henkilökohtaista kokemusta, mutta foorumilla on vanhoja keskusteluja siitä ja vaihtoehtoisista järjestelmistä.

Ennen tasoitteen levitystä käytetään primeria, joka sivellään/rullataan kiinni tarttuvuuden parantamiseksi.

Kellarissa kipsi on luultavasti parempi kuin lastulevy, minä laitoin kuten sanottu laminaattilattian suoraan styroxin päälle, muuten laatat suoraan betonin/tasoitteen päälle on paras vaihtoehto jos levyssä on kosteuden siirtymistä.
Henkilökohtaisesti suosin lattialämmitystä, vaikka on myös kosteusongelmien riski, joskin myös JOS lämmitys sammutetaan täysin kesäaikaan.

Milkshaken
Mielestäni sinun pitäisi katsoa nivellsystemiä http://www.nivellsystem.se/sv/
Hieman hankalampi asentaa kuin tämä Giha...: http://www.hisab.se/website1/sd_page/9/1/index.php?

Molemmat lattiat maksavat jonkin verran... (Noin 5-700:- /kvm) mutta ne ovat jokaisen pennin arvoisia....
Giha:ssa sinulla on esim. styroksi levyn alla..... Silloin ei tarvita ylimääräistä lattialämmitystä.....
Molemmat lattiat voidaan varustaa ilmanvaihtokanavistolla, joka tuulettaa kosteutta ja hajua.... Ne asennetaan mielellään tuuletetun jalkalistan kanssa, (kuten itse sanoit haluavasi)

Milkshaken
lähetän mukana muutaman kuvan Gihalattiasta, jonka asensin jokin aika sitten..... otan kuvan, kun se on täysin valmis..... :)

Jan-Å sanoi:
Henkilökohtaisesti suosin lattialämmitystä, vaikka onkin olemassa kosteusongelmien riski, jos sammuttaa lämmityksen kokonaan kesäkaudella.
Olen samaa mieltä. Kellarissamme on vesikiertoinen lattialämmitys ja klinkkeri (tehty aiemman omistajan toimesta) pääosin eristämättömän laatan päällä, ja siitä aiheutuu käänteinen kosteuden liike ja melko kostea ilmasto, kun meillä on lämmitys pois päältä kesäkaudella. Mutta se on silti parempi kuin jos meillä olisi jäätävän kylmä kellarissa koko talven (meillä on siellä sekä suihku että pesutupa).

Kun tein uudestaan kellarini lattian, joka oli todella epätasainen, kiinnitin rautakulmat lattiaan ja puulistat tasolle. Eristin listojen väliin ja käytin rei'itettyä betonivaneria (melkein ilmainen) päällä. Ylhäällä kokolattiamatto, joka on tarkoitettu parvekkeelle (tuuletettu ja ei mitään orgaanista). Tuloksena oli hengittävä, pehmeä ja lämmin lattia kävellä. Ei mitään puuta betonia vasten, halpaa! Tosin ilman lattialämmitystä.

Hei, olen myös tekemässä kellariani ja olen asentanut plattonmatan ja solumuovia siihen. Minusta tuntuu, että kuulen napsahtavan äänen, kun kävelen solumuovin päällä nyt.
Tietääkö kukaan, korjaantuuko tämä itsestään, kun olen asentanut vaahtomuovin ja parketin?

Onko muuten olemassa erityistä solumuovia, jota käytetään lattialle, jotta se ei narahtaisi ja narisisi?

Jan-Å sanoi:
Epätasainen betonilaatta on luultavasti helpointa tasoittaa tasoitusmassalla, niin olisin tehnyt.
Jatkokysymys. Miksi tasoitusmassa? Onko se tartunnan vuoksi vai? Tulee paljon kalliimmaksi kuin tasoittaa betonilla (4-5 kertaa kalliimpaa).
Eikö voi käyttää betonia sen sijaan?

>
stew sanoi:
Jatkokysymys. Miksi tasoitemassa? Onko se kiinnittymisen vuoksi vai? Onhan se paljon kalliimpaa kuin tasoittaa betonilla (4-5 kertaa kalliimpaa).
Eikö voi käyttää betonia sen sijaan?
Betoni voi ehkä halkeilla, jos sitä valaa ohut kerros?

fulingbusen sanoi:
Betoni saattaa halkeilla, jos valaa ohuen kerroksen?
Kuulostaa järkevältä! Onko joku, joka voi varmasti sanoa, että tämä on syy?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.