859 lukukertaa ·
3 vastausta
859 lukukertaa
3 vastausta
Uudelleenkäyttääkö putkia asbestitunneleista uuteen ilmanvaihtojärjestelmään???
Hei
Minulla oli asbestiputkia liitettynä 100 mm metalliputkiin painovoimaisessa ilmanvaihdossa. Yritys, joka asensi uuden ilmanvaihtojärjestelmän, sopi siitä, että kaikki materiaalit olisivat uusia, joten he tilasivat uudet putket ja äänenvaimentimet. Mutta makuuhuoneessa he käyttivät uudelleen vanhoja metalliputkia, jotka aikaisemmin oli liitetty asbestiputkiin poistoilmaputkina, ja nyt he käyttävät niitä tuloilmalle. Tämä muutos tehtiin ilman minun tietoani. WHO:n mukaan kaikkea asbestiin liittynyttä materiaalia pidetään saastuneena. Huomasin, että he olivat käyttäneet vanhoja putkia, kun huomasin, että mitään ei ollut heitetty pois, vaikka vanhat putket puuttuivat. Urakoitsija on nyt myöntänyt, että he käyttivät uudelleen vanhoja putkia.
Urakoitsija on sen jälkeen korjannut ja eristänyt putket. Pitäisikö minun vaatia heiltä uusien putkien asentamista? Mitä minun pitäisi tehdä?
Ystävällisin terveisin
/NM
Minulla oli asbestiputkia liitettynä 100 mm metalliputkiin painovoimaisessa ilmanvaihdossa. Yritys, joka asensi uuden ilmanvaihtojärjestelmän, sopi siitä, että kaikki materiaalit olisivat uusia, joten he tilasivat uudet putket ja äänenvaimentimet. Mutta makuuhuoneessa he käyttivät uudelleen vanhoja metalliputkia, jotka aikaisemmin oli liitetty asbestiputkiin poistoilmaputkina, ja nyt he käyttävät niitä tuloilmalle. Tämä muutos tehtiin ilman minun tietoani. WHO:n mukaan kaikkea asbestiin liittynyttä materiaalia pidetään saastuneena. Huomasin, että he olivat käyttäneet vanhoja putkia, kun huomasin, että mitään ei ollut heitetty pois, vaikka vanhat putket puuttuivat. Urakoitsija on nyt myöntänyt, että he käyttivät uudelleen vanhoja putkia.
Urakoitsija on sen jälkeen korjannut ja eristänyt putket. Pitäisikö minun vaatia heiltä uusien putkien asentamista? Mitä minun pitäisi tehdä?
Ystävällisin terveisin
/NM
Se, mitä voi jäädä jäljelle metalli-putkiin, ovat jäänteet asbestiputkista ja mahdollisesti se, mikä on irronnut, kun on työskennelty putkien kanssa. Jäljelle jää siis:
* Anna olla.
* Puhdista jollain, joka dokumentoidusti sitoo asbestihiukkasia.
* Vaihda kaikki putket uudelleen.
Sitten kysymys on siitä, kuinka paljon asbestia on huoneissa kaikista niistä vuosista, kun asbestiputket olivat asennettuina. Toimenpide, joka voi toimia tässä, on tietenkin joko puhdistaa jollain, joka dokumentoidusti sitoo asbestihiukkasia, tai vaihtaa kaikki pintamateriaalit, mikä tosin ei tarvitse olla muuta kuin että esimerkiksi maalataan seinät, katto ja vaihdetaan lattiamatto tai hiotaan plankut.
Yksi tapa selvittää tämä on mitata esiintymä ilmanvaihtoputkissa ja huoneiden katossa, seinissä ja lattiassa. Oletetaan, että huonekalut vaihdettiin omistajanvaihdoksen yhteydessä kuitenkin.
Lopuksi kysymys on siitä, kuinka pitkälle on valmis menemään terveytensä puolustamiseksi.
(mikä firma on tehnyt tämän ilman asian varmistamista, on tietysti mielenkiintoista lisättävänä)
* Anna olla.
* Puhdista jollain, joka dokumentoidusti sitoo asbestihiukkasia.
* Vaihda kaikki putket uudelleen.
Sitten kysymys on siitä, kuinka paljon asbestia on huoneissa kaikista niistä vuosista, kun asbestiputket olivat asennettuina. Toimenpide, joka voi toimia tässä, on tietenkin joko puhdistaa jollain, joka dokumentoidusti sitoo asbestihiukkasia, tai vaihtaa kaikki pintamateriaalit, mikä tosin ei tarvitse olla muuta kuin että esimerkiksi maalataan seinät, katto ja vaihdetaan lattiamatto tai hiotaan plankut.
Yksi tapa selvittää tämä on mitata esiintymä ilmanvaihtoputkissa ja huoneiden katossa, seinissä ja lattiassa. Oletetaan, että huonekalut vaihdettiin omistajanvaihdoksen yhteydessä kuitenkin.
Lopuksi kysymys on siitä, kuinka pitkälle on valmis menemään terveytensä puolustamiseksi.
(mikä firma on tehnyt tämän ilman asian varmistamista, on tietysti mielenkiintoista lisättävänä)
Nämä metalliputket olivat yhteydessä poistoilmareikiin huoneessa, jota emme käytä; itse asiassa nämä reiät tullaan sulkemaan koska siellä on tiettyä asbestia jota emme koske. Uusia reikiä on tehty uutta järjestelmää varten, mutta valitettavasti urakoitsija yrittää ehkä säästää rahaa käyttämällä vanhoja putkia. Olen sitä mieltä, että meidän tulisi käyttää uusia putkia ja uusia poisto- tai tuloilmapisteitä.spikplanka sanoi:
Se, mitä voi jäädä metalliputkiin on ehkä jäänteitä asbestiputkista ja mahdollisesti se, mikä on irronnut kun on työskennelty putkien kanssa. Joten silloin jää jäljelle:
* Anna olla.
* Puhdista jollain, joka on dokumentoidusti sitoutunut asbestihiukkasiin.
* Vaihtaa kaikki putket uudelleen.
Sitten on kysymys kuinka paljon asbestia on huoneissa kaikkina vuosina, jolloin asbestiputket loppujen lopuksi olivat asennettuina. Toimenpide, joka voi toimia tässä on tietysti joko puhdistaa jollain, joka on dokumentoidusti sitoutunut asbestihiukkasiin tai vaihtaa kaikki pintamateriaalit, mikä ei sinänsä tarvitse olla muuta kuin esim. että maalataan seinät, katto ja vaihdetaan lattiapäällyste tai hiotaan lankut.
Yksi tapa selvittää tämä on itse asiassa mitata esiintymää ilmanvaihtoputkissa ja huoneiden katossa, seinissä ja lattiassa. Lähdetään siitä, että kalusteet vaihdettiin omistajanvaihdon yhteydessä joka tapauksessa.
Lopuksi on kysymys kuinka pitkälle on valmis menemään puolustaakseen terveyttään.
(mikä firma, joka on tehnyt tämän ilman että asiaa on ankkuroitu, on tietenkin mielenkiintoinen lisänä)
Yritä poistaa kaikki asbesti talosta ennen kuin joku vahingossa koskettaa sitä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Tiivistä kellarista tuleva putket puunsuojakäsitellyllä puutavaralla?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Isolera vattenrör från brunn i torpargrund
Isolering -
Asbest runt vattenrör hus från 1927
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur pluggar jag ett okänt rör från trädgården, och lagar betonggolvet
Grund & Markarbeten -
Hur dra ventilationsrör från fläkt i skåp?
Kök