Peruskysymys on siis, pitäisikö minun aloittaa tämä itse vai yrittääkö löytää joku, joka haluaa laskea sen ja sitten puuseppä työhön.

Edellytykset:
-1/5 kerroksinen talo -58 rakennettu rankarakenteella
-Kantava keskimuuriseinä (2"4 CC 60)
-Nykyinen aukko on 150cm ja se kannattelee 3"9.
-Yksi pylväs on vaihdettu sorvattuun kappaleeseen.
-Yläkerrassa on vielä suurempi kaari, joten se kantaa lähinnä välipohjan.
Sisäkuva huoneesta, jossa kaareva väliovi ilman ovea, ruokapöytä ja ikkunat puutarhanäkymällä. Yksi pylväs tukee aukkoa.

Ajateltu toimenpide on siis poistaa pylväs ja saada kaari 60cm leveämmäksi. Työjärjestys:

-Tukijalat ylös molemmin puolin.
-ottaa pois pylväs ja nykyinen palkki
-koota 2"4 nykyiselle seinäkehikolle, jotta saataisiin jotain, mihin asettaa liimapuupalkki.
-nostaa 90*315 liimapuupalkki (tai vastaava, eli ylimitoitettu
-Valmis!

Pitäisikö minun aloittaa itse? Onko jotain erityistä, jota minun täytyy ottaa huomioon?

Liitän mukaan joitakin rakennuspiirustuksia kantavista seinistä, yläkerran pohjapiirroksesta, kattotuolista sekä valvaaren suoraan yläpuolella olevan kattotuolin rakenteesta, joka koostuu 2 kupolista:
Rakennuspiirustuksia kantavista seinistä, yläkerran pohjapiirros, kattoristikko ja katon rakenne, jossa on kaksi kupua.

Olen tehnyt laskelman byggbeskrivningar.se-sivustolla. 90*270 liimapuuta näyttää olevan sopivasti ylimitoitettu. Kuitenkin aloituspituus (52mm) on tiukka jo olemassa olevassa rakenteessa (2"4) ja sivupilaria varten sain valita vain yhden liimapuupalkin, toivoin pärjääväni 95*45:llä.

Toisaalta mielestäni tilanteeni pitäisi aiheuttaa pienemmän kuormituksen kuin esimerkki, koska minulla on kantava sisäseinä (portaikon ympärillä), joka tukee hieman välipohjaa ja koska minulla on kattoikkunoita holvin yläpuolella, niin kattotuolit pitäisi kuormittaa vähemmän kuin laskelmassa.

Rakennuslaskelma: eurooppalainen standardi EKS9, rakennesuunnitelma limträ-puuosille, sisältäen kuormitukset ja mitat, näkymä talon osasta.

Voit korjata tämän itse, jos olet kätevä käsistäsi. Varmista, ettei kukaan ole yläkerrassa ennen kuin olet valmis. Suosittelen käyttämään 9x9-palkkia, mutta tavallinen puutavara riittää pilariin. Kantavuus on hyvin mitoitettu. Haluaisin lisätä, että tavallisesti rakenneuudistuksista vaaditaan rakennusilmoitus.

• Tykkään
Dsl
  • Laddar…
Kuvassa mielestäni aukko näyttää olevan yli 2m.

• Tykkään
Dsl
  • Laddar…
Villa vista sanoi:
Voit korjata tämän itse, jos olet kätevä käsistäsi. Varmista, että kukaan ei ole yläkerrassa ennen kuin olet valmis. Suosittelen, että käytät 9x9 pylväitä, mutta tavallinen puutavara riittää pylvääseen. Väli on hyvin mitoitettu. Haluan lisätä, että yleensä tarvitaan rakennusilmoitus rakenteellisiin muutoksiin.
Ah, sitten on saatava valmista samana päivänä, koska makuuhuone on yläkerrassa :)

Pidän itseäni hieman enemmän kuin kätevä käsistäni, teen kaikki remontit itse (yritän pysyä poissa sähköstä tietysti), mutta en ole tehnyt suurempia muutoksia kantaviin osiin aiemmin.

90*90 rakenteen vuoksi, oletan? Siellä on jo 2"4 seinäsääntö kummallakin puolella aukkoa, joten tolppa ruuvataan joka tapauksessa tähän.

Olen tietoinen, että rakennusilmoitus tarvitaan. Nämä verkkolaskelmat kai riittävät dokumentaatioksi?

hempularen sanoi:
Kuvassa mielestäni aukko näyttää olevan enemmän kuin 2m.
Tänään se on 201cm, jos en laske mukaan verhoilua. Jos tarvitsen 90*90 pylväät kummallekin puolelle, se tulee päättymään 13cm kapeampana, eli 188. Tämä lisää osaltaan ylimitoitusta :)

Ei ole mahdollista sahata olemassa olevaa seinää saadaksesi suuremman tuen? 2x4 tuuman lauta, joka on tukevasti kiinnitetty olemassa olevaan seinään, riittää muuten. Se tuki, joka siitä tulee, on hieman heikko.

• Tykkään
Dsl
  • Laddar…
Villa vista sanoi:
Ei voi sahata olemassa olevaan seinään niin, että saat isomman tukeuman? 2 tuumaa 4, joka on kunnolla kiinnitetty olemassa olevaan seinään riittää muuten. Tukeumasta tulee vähän heikko
Ongelma on se, että se pysähtyy olemassa oleviin kantaviin koolauksiin. Vaihtoehtona on sitten sahata nämä pois ja asettaa liimapuupalkki myös näiden päälle. Silloin riittäisi, että kiinnitetään 95*45 toiselle puolelle, jotta saadaan noin 100 mm tukeuma molemmille puolille.

Näin siis: (paint skills)
Yläkaaviossa nykytila, jossa kantavat palkit, ja alakaaviossa ratkaisu limilamellipalkilla.

Se tuntuu turvallisemmalta. Jos on vaikeaa saada oikea istuvuus palkille, voit kiilata sahauksen ja palkin väliin.

Hanki mielellään stämp ja paina vähän sillä ennen kuin kiinnität palkin, niin vältät roikkumisen alusta alkaen. Älä unohda, että tuen siirtymän lattiaan alle täytyy olla hyvä. Mieluiten useiden palkkien yli tai alaspäin seinän kohdalle lattian alle, jos se on olemassa.

corre sanoi:
Hanki mielellään stämp ja kokeile vähän ennen kuin asennat palkin, niin vältät roikkumisen alusta alkaen.
Älä unohda, että siirtymisen tukirakenteesta lattialle alapuolella on oltava kunnollinen. Mielellään useiden palkkien tai alapuolella olevan seinän kautta, jos sellainen on.
Ajattelin stämpata 4 pisteeseen kummallakin puolella ja käyttää 2*45 mm reglar sekä lattiassa että katossa kuorman jakamiseksi. Riittäisikö se jännitteen luomiseen?

Kaikki lepää samalla tavalla kuin nyt. Veikkaan, että seinän alla on lattiajäne, jonka päällä reglar ovat. Tämä jäne on suoraan betonia vasten.

Rakennuksen pohjapiirustus ja leikkauspiirros, mittakaavassa 1:100, sisältäen huoneiden nimet ja mittasuhteet. Näkymä lännestä.

No sitten rakennusilmoitus on jätetty! Uskotteko, että rakennusvirasto hyväksyy tämän piirustuksen, jonka yhdistin paintilla/openofficella yhdessä yllä olevan laskelman kanssa?

Tarvitset vähintään 45*120, jotta stämpistä on todellista hyötyä muuallakin kuin pistekuormituksessa.
2 kpl 45*90 toimii varmasti myös hyvin, mutta 45*45 taipuu liian helposti.

• Tykkään
Dsl
  • Laddar…
Ei, 45*45 tekee kyllä suuria reikiä minun juuri kipsattuun kattooni :)

Ajattelin ehkä 120+195mm ja lisäksi yrittää tukea suurin piirtein lattiaregelin ja kattopalkin alla.

• Tykkään
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.