I
Hei,

Jouduin jatkamaan viimeisen palan ikkunan pielukseen ikkunan ulkopuolella ja päätin kokeilla liimata sen, koska sekä naulaaminen että ruuvit eivät olleet käytettävissäni juuri nyt.

Pitkä puukappale liimattuna ja puristimella kiinnitettynä työpöydälle, vieressä oranssi liimapurkki. Puulaudan liitoskohta ikkunan reunukselle, puristettuna muovisella puristimella. Liitos on vinosti sahattu ja liimattu. Puinen lauta puristettuna oranssilla hihnalla mustaa kuviollista lattiaa vasten, yhdessä liimapurkin ja työkalun kanssa. Oranssi liimapullo, Casco Indoor, käytettäväksi puuliimauksessa sisätiloissa.

Lauta on viistosti sahattu, koska minulla oli ensin toinen ratkaisu mielessä. Tämä aiheutti hieman ongelmia liimapuristuksessa, mutta luulen, että lopulta siitä tuli melko hyvä. Jälkikäteen ajatellen minun olisi pitänyt piirtää viiva molempien palojen yli, jotta olisin helpommin nähnyt niiden olevan oikeassa asennossa. Huomasin myös, että liima on tarkoitettu sisäkäyttöön.

Ajatuksena on öljytä, pohjamaalata ja sitten maalata kaksi kerrosta. Juuri tämän palan on tarkoitus olla ikkunan yläpuolella, joten se ei altistu kovin paljoa säälle.

Mitä mieltä olette, kannattaako antaa kuivua kunnolla vai tyydynkö ruuvaamaan sen ylimääräisellä ruuvilla? Jos jatkankin eteenpäin, kuinka kauan pitäisi odottaa ennen kuin päästän puristuksen ja alan öljytä päätypuuta?

Suurin ongelma on varmaan se, että liima ei ole tarkoitettu ulkokäyttöön. Vesi ja kylmyys saavat ajan myötä sauman irtoamaan.

I
mm ehkä se voi joka tapauksessa auttaa saamaan asiat paikoilleen, mutta sitten varmaan joudun silti vetämään lisäruuvin harmi kyllä.

I Ironside sanoi:
Pakotettiin jatkamaan viimeinen pätkä ikkunalistaa ikkunan ulkopuolella ja päätin kokeilla liimata sen
Voi varmasti toimia jonkin aikaa, mutta kyllä valitsisin vedenkestävän liiman, jos liimaan jotain, joka on ulkona.

I
Joo, tein ilmeisesti virheen täällä. Harkitsen osan irrottamista ja uudelleen liimaamista. Jos käytän Casco Outdoor -liimaa, kuinka kauan minun täytyy pitää sitä puristuksen alla ennen kuin voin maalata seuraavan kerroksen? Käsikirjassa lukee 30 minuuttia, mutta pitääkö se todella paikkansa myös tässä tapauksessa? Pohjamaali, jonka olen levittänyt, täytyy joka tapauksessa kuivua myöhään iltaan asti ennen peittomaalin levittämistä, joten saatan olla menettämättä aikaa tekemällä sen uudelleen nyt.

Pohjamaali on kuivunut pinnasta mutta ilmeisesti pitää silti kovettua vähintään 24 tuntia.

Cheesen
Nyt olen nähnyt kaiken... Ostaa lauta rautakaupasta ja asentaa se olisi ollut sekä halvempaa, nopeampaa että parempaa.
Halvempaa, koska joudut tekemään työn uudelleen maalauksineen ja kaiken muun kanssa.
Nopeampaa, koska aika, jonka käytät jatkamiseen, olisi riittänyt matkalle ja mainitun laudan hankintaan.
Parempaa, koska vältät ulkona olevan sauman, joka tulee aina näkymään.

Laskeminen ulkona on vaikeaa saada hyväksi, se ei koskaan näytä täysin siistiltä ja sitä tehdään vain harvoissa tapauksissa liimalla.

• Tykkään
ajaxajax2000 ja 2 muuta
  • Laddar…
I Ironside sanoi:
Joo, tein ilmeisesti virheen tässä. Mietin, jos irrottaisin palan ja liimaisin sen uudelleen. Jos käytän Casco Outdoor liimaa, kuinka kauan minun täytyy pitää sitä puristuksessa ennen kuin voin maalata seuraavan kerroksen? Manuaalissa lukee 30 minuuttia, mutta päteekö se todella myös tässä tapauksessa? Pohjamaali pitää joka tapauksessa kuivua myöhään tänä iltana ennen kuin peiteväri lisätään, joten en ehkä menetäkään aikaa tehdessäni sen nyt uudelleen.

Pohjamaali on pinnalta kuiva mutta sen täytyy ilmeisesti kuitenkin kovettua vähintään 24 tuntia.
Avoin aika on lyhyt puuliimalla, mutta odota vuorokausi ennen kuin liima saavuttaa täydet lujuudet. En tiedä, miten se vaikuttaa siihen, että sinetöit sauman maalilla, mutta tyhmää ottaa riski.

• Tykkään
Ironside
  • Laddar…
I
Cheesen Cheesen sanoi:
Ja nyt olen nähnyt kaiken... Laudan ostaminen rautakaupasta ja sen kiinnittäminen olisi ollut sekä halvempaa, nopeampaa että parempaa. Halvempaa siksi, että joudut uudelleen tekemään työn maalauksineen kaikkineen. Nopeampaa, koska aika, jonka käytät saumaukseen, olisi riittänyt matkaan ja kyseisen laudan ostamiseen. Parempaa, koska vältät ulkona olevan sauman, joka tulee aina näkymään. Ulkona saumauksen tekeminen on vaikeaa saada hyväksi, se ei koskaan näytä täysin ja sitä tehdään vain harvinaisissa tapauksissa liimalla.
Olen samaa mieltä, että uusi lauta on parempi, mutta miksi minun tarvitsee tehdä koko työ uudelleen maalauksineen ja kaikkineen? Olenhan vasta pohjamaalannut tähän mennessä, joten jos irrotan palan ja liimaan ulkokäyttöön tarkoitetulla liimalla, en odota, että minun tarvitsee maalata mitään uudelleen, pohjamaalaushan on vain siksi, että maali tarttuisi paremmin ja tässä sauma on vähäpätöinen. Uuden laudan hakeminen ja ostaminen vie ehdottomasti kauemmin kuin tämän yhdistäminen. Se oli aika nopea työ, mikä näkyy myös kuvista. Itse lauta maksoi ehkä 130 kr, plus matka lautatarhalle. Tämä erityinen lista tulee kuten sanottu olemaan ikkunan yläpuolella, mutta meidän julkisivun sisällä (puutalo meksikolaistiilellä, jossa tiili ulottuu vähän ulos), joten se on aika suojattu. On hyvin harvinaista, että siellä valuisi vettä. Laudan vaihtaminen nyt tarkoittaa, että minun täytyy lähteä ostamaan uusi, hakea saha, sahata ja pohjamaalata, mikä puolestaan tarkoittaa, että minun on odotettava vielä 24 tuntia. Joten on useita syitä, miksi valinta oli näin, jos lista olisi ollut enemmän altistettuna, olisin tehnyt lisätyön suoraan, mutta nyt se ei ole.

I Ironside sanoi:
Ymmärrän, että uusi lauta on parempi, mutta miksi minun tarvitsee tehdä uudelleen koko työ maalaamisen ja kaiken kanssa? Olen vasta pohjamaalannut, joten jos irrotan osan ja liimaan ulkoliimalla, en odota, että minun tarvitsee maalata uudelleen mitään, pohjamaalin tarkoitus on vain, että maali tarttuu paremmin ja tässä saumasta tulee merkityksetön.

Uuden laudan ajaminen ja ostaminen vie ehdottomasti enemmän aikaa kuin tämän yhteen liittäminen. Se oli aika nopea työ, mikä näkyy myös kuvissa.

Lauta itsessään maksoi ehkä 130 kr, plus matka lautatarhalle.

Juuri tämä verhoilu tulee istumaan ikkunan yläpuolella, mutta meidän julkisivun sisäpuolella (puutalo, jossa on meksikolaista tiiltä, jossa tiili ulottuu vähän), joten se on melko suojattu. On hyvin harvinaista, että siellä valuisi vettä.

Nyt laudan vaihtaminen tarkoittaa sitä, että minun täytyy lähteä ostamaan uusi, ottaa saha esiin taas, sahata ja pohjamaalata, mikä puolestaan tarkoittaa, että minun täytyy odottaa vielä 24 tuntia.

Joten on useita syitä, miksi valinta tehtiin näin, jos verhoilu olisi ollut alttiimpi, olisin tehnyt lisätyön heti, mutta nyt se ei ole.
Mutta jos olet jo liimannut muulla liimalla, se on peittänyt huokoset, joten uusi liima ei tartu hyvin. Se on, jos voit sahata pois molemmilta puolilta ulommat millimetrit.

• Tykkään
ajaxajax2000
  • Laddar…
I
Okay, päätin ostaa uuden brädan sen sijaan, se korjataan myöhemmin vain.

• Tykkään
Cruzze
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.