Hei,
Olen jo 14 vuotta omistanut terassin, jonka vieressä on ulkoterassi, jossa on asetettu kiviä (40x40). Olen halunnut laajentaa terassia saadakseni enemmän viihtyisää lankkua ja vähemmän rikkaruohonhoitoa.

Nyt on vihdoin aika laittaa uudet lankut nykyiselle terassille ja ajattelin samalla laajentaa terassia!

Koska loma on aivan liian lyhyt, jotta ehtisin nostaa kivet ja tehdä kaiken ”by the book”, ajattelin yksinkertaisesti rakentaa kivien päälle.

Koska en ole rakentanut terassia alun perin, en tiedä miltä näyttää lankkujen alla, mutta oletan, että siinä on standardi 45x145 runkorakenne.

Ajatukseni on, että jos nykyinen runkorakenne on kunnossa, voin vain laittaa uuden runkorakenteen kivilaattojen päälle ja asentaa uudet lankut.

Terassin uudessa osassa suunnitelmana on rakentaa pergola, kun kaikki työkalut ovat jo esillä.

On kuitenkin muutamia kysymyksiä.

Laatat vaikuttavat olevan korkeammalla kuin runkorakenteen alaosa, sillä aikomuksenani ei ole, että terassissa olisi korkeuseroja.
Voi toki olla, että runko on paljon paksumpi kuin ajattelen (45x145) ja siksi voin käyttää "ohuempaa" ja päästä samaan korkeuteen.

Olen miettinyt kosteutta, jos palkit ovat kivien päällä, kiinnityspinta-ala altistuu ajan myötä kosteudelle. Ensiöpaperi toimii, mutta tietääkseni sitä käytetään, kun on yksittäisiä laattoja.

Pergolan, ”katon” runkorakenteen, ajattelin kiinnittää julkisivuun ja sitten tukea jaloilla toisessa päässä, käsittääkseni tässä on samanlainen kosteusongelma, miten tämä ratkaistaan?

Edit:
Koska en halua kelluvia saumoja, olen päättänyt käyttää friisiä, joka tekee pituuksista samat. Kuinka minun pitäisi sovittaa runkorakenne tähän?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.