Aion tehdä uuden välipohjan makuuhuoneeseen. Vanha huojuu ja on vino ja epätasainen (yli 100 vuotta vanha).
Huone on 6 m leveä ja 5 m pitkä. Keskellä alla on kantava pylväs, jonka mitat ovat 200x200 mm.
Ajattelen laittaa palkin tai vastaavan keskelle huonetta, jotta saadaan kaksi puoliskoa, joissa on 3 m jänneväli.
Kysymys on, voiko tämän ratkaista järkevästi puumateriaalilla vai onko minun pakko käyttää teräspalkkia?
Haluan pitää välipohjan paksuuden mahdollisimman alhaisena. Sen päälle tulee sitten ruuviliimattu lattialastulevy.
Se ei ollut edes oikea palkistorakenne. Tukki keskellä (johon mahdollisesti aion laittaa teräspalkin) eikä mitään rimoja, vain lautoja. Kuitenkin huoneen alla oli palkkeja, jotka ovat antaneet tiettyä vahvuutta.
Aion tehdä uuden lattian makuuhuoneeseen. Vanha joustaa ja on vino ja epätasainen (yli 100 vuotta vanha).
Huone on 6 m leveä ja 5 m pitkä. Keskellä on kantava pylväs, joka on 200x200 mm.
Ajattelen palkkia tai vastaavaa keskelle huonetta, jotta saadaan kaksi 3 m:n jännevälin puoliskoa.
Kysymys on, voiko sen ratkaista järkevästi puulla, vai pitääkö minun laittaa teräspalkki?
Haluan pitää lattian paksuuden mahdollisimman pienenä. Sen päälle tulee ruuvattava lattialastulevy.
[kuva]
Pitäisikö palkin olla lattian sisällä vai alemmassa kerroksessa?
Voit pienentää lattian mittoja pienemmillä cc-mitoilla lattian kannattajien välillä.
Tässä voit leikitellä vähän mitoilla ja vastaavilla https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/
Palkki tulee upottaa lattiaan. Ajattelin käyttää 120x45 kakkosnelosta, jaolla 300cc. Tämä riittää 264 cm jännevälille: Golvbjälkar av konstruktionsvirke i ett fack - TräGuiden (traguiden.se)
Toki minulla on 300 cm, mutta se on melko lähellä.
Jos haluat pysyä vain 120mm niin ei ole mitään puupalkkia, joka kestäisi vaatimukset. Silloin pitää käyttää teräspalkkia. Mutta voit kääntää lattian, jolloin jänneväli on vain 2.5m.