hordak
Hei,
Minulla on kesämökin alla perustukset, jotka ovat melkein tulleet tiensä päähän, ja olen alkanut laatia suunnitelmaa toimenpiteitä varten.
Mökki täytyy suoristaa hieman sekä asentaa uusia perustuspilareita vaadittuun syvyyteen. Nykyinen perustus on, kuten sanottu, pilareita kolmessa rivissä noin 2,5 metrin välein. Toinen mökin pääty lepää kuitenkin valetun muurin päällä, joka on pakkasrajan alapuolella (kuvan oikeassa reunassa).

Ajatus, joka minulla on, on käyttää teräspalkkia mökin alla, nostaa tunkilla ja antaa palkkien sitten levätä uusien pilareiden päällä (vain palkkien tuet pilareiden päällä palkkien ulkoreunoissa), eli antaa palkkien jäädä osaksi perustusta.
Tuleeko kuorma laskea eri tavalla kuin tavallisen linjakuorman kohdalla, kun lattian kannatinrakenne lepää vain kolmessa pisteessä (ulkoseinät ja kantava linja keskellä taloa) palkkien päällä?

Ajattelen spontaanisti, että HEB180 riittäisi, mutta täytyy kuten sanottu laskea hieman tarkemmin.
Teräspalkit ja plintit vapaa-ajan asunnon pohjalle, mitat 10 m ja 5 m, plinttien välinen etäisyys 2,75 m, yksi sivu tukee valettuun seinään.
 

Paras vastaus

Tämänhetkisellä geometrialla en usko, että ero on suuri, jos lasketaan se linjakuormana tai kolmena pistekuormana. En ole tarkistanut riittääkö HEB 180. Käytä linjakuormaa.
 
  • Tykkään
hus520
  • Laddar…
S
1. En ymmärrä oikein mitä tarkoitat, viittaatko siihen, että pitäisikö lattiarakenteiden kuorma laskea eri tavalla (jos niin on, vastaus on ei, lattiarakenteiden kuorma on linjakuorma) vai viittaatko siihen, voiko teräspalkkien kuormaa pitää linjakuormana tai pistemäisinä kuormina?

Jos kyse on jälkimmäisestä, en ymmärrä miksi et laske alas tulevia kuormia pistemäisinä voimina. Jos aiot asentaa vain pilareita, jotka tukevat palkkien ulkoreunoja, pidät teräspalkkia vapaasti tuettuna. Tässä tapauksessa on 50% ero maksimimomentissa, jos palkkiin kohdistuva kuorma on 3 pistemäistä voimaa tai linjakuorma.

2. Onko ajatus nostaa talo ja valaa uudet pilarit, jotka ovat pidemmät kuin vanhat?
 
S
Ohita kohta 2, oletan että teet uudet plintit lyhyemmiksi kuin vanhat, jotta kaikki on samalla tasolla sitten kun palkit lasketaan.
 
hordak
Hei ja kiitos vastauksistanne,
Tarkoitin kuormaa teräspalkkien yli ja ajattelin, että voisin yksinkertaistaa sitä itselleni laskemalla viivakuorman sijaan pistekuorman, koska en ole aiemmin laskenut pistekuormia, mutta voinhan aina oppia :)

Ajatus perustuksista on, että nykyiset ulkoseinien alla olevat (eivät näy piirroksessa) korvataan niillä, joihin palkit nojautuvat, ja että mökin alla olevat nykyiset (eivät myöskään näkyvissä) jäävät paikoilleen, mutta ilman yhteyttä palkkiin, koska ne liikkuvat roudan mukana.
 
S
Okei, kyllä, laskisin ne joka tapauksessa pistekuormiksi, koska se on edustavin. Liitän kuvan viivakuorman ja pistekuormien erosta. Kerro, jos tarvitset apua mitoituksessa.
 
  • Kaaviokuva pistekuormien ja viivakuorman vaikutuksista momentti- ja leikkausvoimadiagrammeihin palkin rakenteissa.
hordak
Kiitos!
Huomasin juuri, että en kuitenkaan täysin ymmärrä, kuinka linjakuormitus pitäisi laskea tässä tapauksessa, koska suurin paino tulee ilmeisesti kuitenkin ulkoseinien päälle.
Vaikea arvioida talon painoa, mutta en usko, että se olisi enempää kuin 7-8 tonnia (rangarakenne 45x95 villaeristeellä, ulkopuolella puupaneeli ja sisällä jokin pehmeä puukuitulevy sekä kattopellit katolla). Suunnitteilla on kuitenkin mahdollinen lisäeristys ja kipsilevytys sisäpuolelle. Ei suurempia sisäasennuksia, raskain (paitsi mahdolliset asukkaat) on varmaankin lämminvesivaraaja 100 litraa. Lumivyöhykkeessä 4-4,5 (Tänndalen), pelkästään siitä tulee kattokuorma 264 kN (66 neliömetriä x 4 kN/m2).

Ajattelin ensin, voisinko käyttää samaa kuin kattotuolin alahilamuottina, joka ulottuu koko 5 metrin leveydelle, ja pienellä "käänteisellä suunnittelulla" arvioida, mihin ne on mitoitettu.
Jos sinulla on jotain ohjeita oikeaan suuntaan, olisin erittäin kiitollinen :)
 
Viimeksi muokattu:
S scorp1on sanoi:
Okei, kyllä, laskisin ne ainakin pistekuormina, koska se on edustavinta. Liitän kuvan, jossa näkyy ero linjakuorman ja pistekuorman välillä. Kerro, jos tarvitset apua mitoituksessa.
Pitäisikö todella olla 3 saman kokoista pistekuormaa? Pistekuormat ulkoseinien alla täytyy kai olla paljon suuremmat, kun ne käsittelevät katon ja seinien painoa?
Linjakuorma palkissa lähellä päätyä tuntuu oikealta.
 
S
Olet oikeassa, halusin vain havainnollistaa eroa
K Kane sanoi:
Pitäisikö niiden todella olla 3 pistekuormaa samalla koolla? Pistokuormat ulkoseinien alla täytyy olla paljon suuremmat, koska ne käsittelevät katto- ja seinäpainot?
Linjakuorma palkilla lähimpänä päätyä tuntuu oikealta.
Kuten mainitset, se on oikein, halusin vain havainnollistaa eroa. Päätyä pitkin ne ovat yhä pistemäisiä voimia teoreettisesti, mutta koska koolauksien väli on niin pieni, se ei tee suurta eroa, vaan siitä tulee linjakuorma.

Poikkisuunnassa sitä vastoin (kuten luulin hordak tarkoittavan) ei näin ole.
 
S
hordak hordak sanoi:
Kiitos!
Huomasin juuri, että minulla ei ole täysin selvää, miten linjakuormitus pitäisi laskea tässä tapauksessa, koska suurin paino (luultavasti) kuitenkin tulee ulkoseinien päälle.
Vaikea arvioida talon painoa, mutta en ajatelisi enempää kuin 7-8 tonnia (kehikko 45x95 mineraalivillalla, ulkona puupaneeli ja pehmeä puukuitulevy sisällä sekä kattopelti katossa). Suunnitelmissa lisäeristys ja kipsilevytys sisäpuolella. Ei suurempia sisäasennuksia, raskain (paitsi mahdolliset asukkaat) on mahdollisesti 100 litran lämminvesivaraaja. Lumi-alue 4-4,5 (Tänndalen), pelkästään tämä antaa katon kuormaksi 264 kN (66 kvm x 4 kN/m2).

Ajattelin ensin, voisinko käyttää samoja kattotuolien alaosia, jotka ylittävät koko 5 metrin leveyden, ja pienellä "käänteisellä suunnittelulla" arvioida, mitä varten ne on mitoitettu.
Jos sinulla on jokin vinkki oikeaan suuntaan, olisin erittäin kiitollinen :)
Saat pistekuormia alas kattotuoleista, jotka sitten jakautuvat eteenpäin alas tolppiin ja lopuksi alas pitkän sivun palkkeihin (likimääräinen linjakuormitus ottamalla pistekuormien summa jaettuna seinän pituudella). Katon kuormituksen lisäksi sinulla on myös ulkoseinän paino, jonka voit laskea ja jakaa seinän pituudella saadaksesi linjakuormituksen.
 
  • Tykkään
hordak
  • Laddar…
1) Uudet peruspilarit, joilla teräspalkit lepäävät, on sijoitettu ulkoseinien ulkopuolelle. Ulkoiset pistekuormat sijaitsevat siis melko lähellä mutta eivät teräspalkin tukipisteen yläpuolella.
2) Kolmen alkuperäisen kantavan palkin kuormanjakaumaa (jotka siis lepäävät teräspalkkien päällä) ei voida tietää yksityiskohtaisesti ilman tietoa talon rakenteesta. Tämä koskee erityisesti kysymystä siitä, onko olemassa kantava seinä. Jos näin on ja talossa on normaalit kattotuolit (eli ei ristikkoa), keskimmäinen kantava palkki joutuu huomattavasti suuremmille kuormille.
 
hordak
Gjorde det enkelt för mig att tänka att grävning för de nya plintarna kan ske utanför ytterväggarna och då med mindre risk för påverkan av de befintliga plintarna vid nygrävning. Men vid närmare eftertanke borde en tillfällig extrastöttning och någon vettig grävmaskinist kunna gräva snett in under ytterväggarna så att de nya plintarna hamnar rakt under.
Tror att takstolarna kan klassas som vanliga, har dock stödben ca 1 meter in från vardera takfot. Överarmarna enligt handling 2"6, underarm 2"5 (byggt 1955). Golvreglar 2"7. Ingen hjärtvägg finns, däremot en tidigare yttervägg som efter tillbyggnad utgör innervägg (under vilken den första raden av gamla plintgrunden börjar), där trycket antagligen är högre över mellersta bärlinan, då takstolen över denna vägg även har en stolpe från nock till underarmen.
Kuva kahdesta keltaisesta kattotuolista, jotka on piirretty muotoina, yhden alapuolella teksti "Takstol över tidigare yttervägg".

Väggen mellan sovrum 2 och 3 är en mycket enkel skiljevägg på 45x45 regel med glipor mellan vägg och innertak. Har dock för avsikt att regla upp en ny vägg där med 45x95, vilket också borde öka trycket på mellersta bärlinan.
Pohjapiirros yksikerroksisesta talosta, jossa on kolme makuuhuonetta, olohuone/keittiö, kylpyhuone ja halli. Alkuperäinen ulkoseinä merkitty.
 
S
J justusandersson sanoi:
1) Uudet betonijohdot, joiden päällä teräspalkit lepäävät, on sijoitettu ulkoseinien ulkopuolelle. Ulkoiset pistekuormat sijoittuvat siis melko lähelle mutta eivät teräspalkin tuen päälle.
2) Kolmen alkuperäisen kantavan palkin kuormanjakaumaa (joiden siis pitäisi levätä teräspalkkien päällä) ei voi tietää tarkkaan tietämättä talon rakennetta. Erityisesti koskee kysymystä siitä, onko olemassa kantava sisäseinä. Jos näin on ja talossa on normaalit katon ristikkorakenteet (ei esimerkiksi ristikkoristikot), keskimmäinen palkki altistuu huomattavasti suuremmille kuormille.
Sillä ei ole merkitystä, pitävätkö kuormat rajoittua pistekuormina vai linjakuormina pitkällä sivulla, jos pistekuormat ovat lähellä tukia.

Kohta 2 olen samaa mieltä, mutta kuten sanottu, se oli vain tarkoitus näyttää ero linjakuorman ja pistekuormien välillä, kuten tulkitsin, että hän tarkoitti poikkisuunnassa.
 
hordak
Vain pysyäksesi kärryillä ja vastata mahdollisimman oikein, tvärriktningen - onko se kohtisuoraan pitkää sivua vastaan, ts. samaan suuntaan kuin kattotuolit menevät? :seenoevil:
 
S
hordak hordak sanoi:
Vain jotta voisin pysyä mukana ja vastata mahdollisimman oikein, tvärriktningen - onko se kohtisuoraan pitkää sivua vastaan, eli samaan suuntaan kuin kattotuolit menevät? :seenoevil:
Pitää paikkansa
 
  • Tykkään
hordak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.