...ja kuten otsikko osoittaa. Olemme ottaneet esiin piipun/tiiliseinän ja pohdimme, kuinka käsitellä sitä kestämään roiskeet sekä vähentämään pölyämistä... Tiedän, että toimenpiteet ovat peruuttamattomia, ja siksi haluan kuulla mielipiteitä siitä, miten te olette tehneet ja ajatelleet.

- lakata
- sivellä silikaattisidoksella
- jättää ennalleen
- muuta?

Onko se savupiippu, jota käytetään tulenpitämiseen?

Silloin se täytyy puhdistaa, muuten riskoit polttokiellon. Tarkista säännöt nuohoojalta.

Muutenhan se ei liene itse tiili, joka pölyää, vaan mahdollisesti huonot saumat? Siinä tapauksessa olisin jyrsinyt saumat auki, saumannut uudelleen ja sen jälkeen pessyt heikolla happoliuoksella. (HUOM! on esikasteltava runsaasti) ja huuhdottava sen jälkeen.

ei polttoa, ja jos testauksessa käy ilmi, että se ei ole tiivis, asennamme sisäputken. Luultavasti saumat pölyävät, mutta niiden jyrsiminen ja saumaaminen uudelleen on "liian myöhäistä"... En aio tehdä sitä, koska pölyäisi valtavasti. Hyvä vinkki, mutta kuten sanottu, liian myöhäistä meille.

• Tykkään
Marcusdurge
  • Laddar…
Jos et halua fugaa uudelleen, ainoat vakavasti otettavat vaihtoehdot ovat puhdistaa tai slammata.

Vaimoni kävi läpi savupiippumme byggmaxista ostetulla karkearapsoitteella ja teki vähän kuvioita, ehkä ei maailman kauneimpia, mutta meillä oli ongelma, että sauma putosi lattialle...

Nyt on mainittava, että meillä on putkia siinä, eikä silloin tule suoria lämpötilan muutoksia....muutoin tasoite ei ehkä ole paras valinta.

Kaivoin esiin tiiliseinän makuuhuoneestamme ja käsittelin sen pellavaöljyn ja balsamitärpentin seoksella. Suihkutin sitten tätä kukkakastelupullolla ja annoin imeytyä hetken. Pyyhin sitten ylimäärän pois rätillä, mutta sitä ei jäänyt paljon. Se ei käytännössä pölyä lainkaan samalla kun se säilyttää kauniin kiillon koko ajan. Kuitenkin se ei suojaa suoraan tahroilta, mutta se ei ole ongelma meidän tapauksessa. Tiilen lakkaaminen näytää mielestäni halvalta, vähän pizzeria varoitus.

• Tykkään
matueb01 ja 1 muu
  • Laddar…
falkn sanoi:
. Tiilien lakkaaminen näyttää mielestäni halvalta, vähän kuin pizzeria varoitus.
Olen samaa mieltä, ja siksi haluamme hieman vaihtoehtoja.

Olemme ottaneet esiin seinän, koska pidämme ulkonäöstä. Sen sitten rappaaminen tai tasoittaminen ei ole sitä, mitä tavoittelemme ulkonäön vuoksi.

falkn sanoi:
Minä otin esille tiiliseinän makuuhuoneessamme ja käsittelin sen pellavaöljyn ja balsamitärpentin sekoituksella.
Miten sekoitit? Kuinka paljon pellavaöljyä ja kuinka paljon balsamitärpentiiniä?

Haba_tsutt sanoi:
Olen samaa mieltä, ja siksi haluamme hieman vaihtoehtoja.

Olemme valinneet muurin ulkonäön vuoksi. Joten sen slammaaminen/putsaaminen/tasoittaminen ei ole tavoitteemme ulkonäön vuoksi.
Silloin mielestäni kannattaa ehdottomasti käyttää pellavaöljyä. Teimme sen yli 3 vuotta sitten ja se näyttää edelleen yhtä hyvältä. Se kuitenkin haisee pitkään öljyltä ja ensimmäisinä päivinä liuottimelta, joten huolehdi hyvästä ilmanvaihdosta.

falkn sanoi:
Tiilien lakkauksen mielestäni näyttää halvalta, vähän pizzeria-varoitus.
Jos nyt harkitsee lakkaamista, sen ei välttämättä tarvitse olla kiiltävää lakkaa.

Matta lakka näkyy hädin tuskin mutta pitäisi kai sitoa pölyä? :confused:

Lakkasin meidän betongilla (nuretanolja). Näyttää kiiltävämmältä kuvassa kuin todellisuudessa. Ulkona rappaus ei ole ollenkaan tarpeen. Käytetty piippu on glidgjuten ja kaikki hyväksytty/testattu nokikolari.

Tiiliseinäinen nurkkaus, jossa moderni takka, tulen palaessa kirkkaasti lasiluukun takana. Lattiassa puuta ja kaakelia, vieressä kynttilöitä.

• Tykkään
Sandy72 ja 7 muuta
  • Laddar…
Haba_tsutt sanoi:
Kuinka sekoitit? Kuinka paljon pellavaöljyä ja kuinka paljon balsamitärpentiiniä?
Meidän seinä oli noin 14 m2 ja muistaakseni sekoitin 1:2 eli yksi osa tärpättiä ja 2 osaa öljyä, mutta en muista tarkkaan. Jos aiot suihkuttaa sitä, sen pitäisi olla tarpeeksi juoksevaa. Yhteensä meni alle 2 litraa öljyä.

Kyllä, voi lakata mataksi, mutta se ei silti saa samaa pintaa kuin öljyä käytettäessä. Katson, jos minulla on jokin kuva seinästämme puhelimessa.

Muokkaus

Tämä kuva on päivää öljykäsittelyn jälkeen ja seinä näyttää edelleen periaatteessa identtiseltä.

Tiiliseinä, joka on käsitelty öljyllä; kuva otettu päivää hoidon jälkeen. Seinässä on erilaisia punaisia ja ruskeita sävyjä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
annjang ja 4 muuta
  • Laddar…
Olen suunnilleen samassa tilanteessa ja minulla on kaksi lyhyttä seinää aukossa, jossa olen paljastanut tiilen. Olen vanhan ja murenevan laastin takia poistanut 25 mm saumasta ja aion nyt saumata uudelleen. Suunnitelmana on pestä suolahapolla kalkkijäämien poistamiseksi rappauksesta. Mutta nyt olen löytänyt tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=58JYI_7u94k ja siinä käytetään muurahaishappoa vain 1,5 %:na. Minulla on teknistä suolahappoa 30 % :x

Mitä happoa minun pitäisi käyttää välttääkseni värimuutoksia?
Pitäisikö minun pestä ennen uuden sauman levittämistä vai jälkeen?

roland53 sanoi:
Jos niin, olisin jyrsijännyt saumat ja saumannut uudelleen, minkä jälkeen pesisin heikolla happoliuoksella. (HUOM. täytyy silloin kastella runsaasti) ja huuhdella jälkeenpäin.
Tämä on suunnilleen se, mitä ajattelin tehdä, onko sinulla vinkkejä happon ja sauman valinnassa?
Loin tämän ketjun http://www.byggahus.se/forum/fasad/247771-foga-om-och-tvatta-eller-tvatta-och-foga-om.html ja sain siellä suosituksen käyttää tätä laastia saumaani varten: http://www.weber.se/fasad-puts-och-m...rbruk-m05.html
Valinta haposta oli video, jota linkitän yllä, ja sai minut ajattelemaan asiaa uudelleen.

Viimeksi muokattu:
Nyt olen teroittanut korviani hieman ymmärtääkseni tanskaa paremmin, ja mitä tanskalaiset kutsuvat "Murersyre", ei siis ole muurahaishappo, vaan hyvin laimennettua suolahappoa. Joten se on siis vain laimennettava 30%:sta 1,5%:iin. Mutta kysymys sauma-aineen valinnasta sekä siitä, kuinka puhdasta kivien välissä pitäisi olla ennen uuden sauman asettamista, on edelleen avoinna.

Hei,

falkn, miltä seinät näyttävät nyt? Kosteat vai kuivat ulkonäöltään? Olen aiemmin lakannut tiiliä, ja silloin niistä tulee hyvin kiiltäviä ja loistavia. Nyt aion tehdä uuden seinän, mutta en halua sen olevan liian "punainen", vaan enemmän mattapintainen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.