4 953 lukukertaa ·
2 vastausta
5k lukukertaa
2 vastausta
Tasakatto, jota ei koskaan tarvitse lapioida
Hei, kirjoitan uudelleen erään idean vuoksi projektiin, jota työskentelen.
Kyse on kattoterassista, jonka tulee kestää minkä tahansa lumimäärän. Vedeneristys hoidetaan 3,6 asteen kattokaltevuuden avulla ja harvalla puulattialla sen päällä, ilman kaltevuutta. Tällä tavalla vesi voi valua pois samalla kun on ulkotila upealla näkymällä.
Jotta katto voisi kestää maksimaalisen kuormituksen, ratkaisu voisi olla, että talon neljässä kulmassa olisi betonipilarit, joiden päällä katto on. Olen itse aloittelija, mutta voisiko tämä toimia? Loppuosa talosta (kaksi kerrosta plus kattoterassi) voitaisiin sitten rakentaa suhteellisen kevyestä puutavarasta, lukuun ottamatta kattotuoleja.
Kyse on kattoterassista, jonka tulee kestää minkä tahansa lumimäärän. Vedeneristys hoidetaan 3,6 asteen kattokaltevuuden avulla ja harvalla puulattialla sen päällä, ilman kaltevuutta. Tällä tavalla vesi voi valua pois samalla kun on ulkotila upealla näkymällä.
Jotta katto voisi kestää maksimaalisen kuormituksen, ratkaisu voisi olla, että talon neljässä kulmassa olisi betonipilarit, joiden päällä katto on. Olen itse aloittelija, mutta voisiko tämä toimia? Loppuosa talosta (kaksi kerrosta plus kattoterassi) voitaisiin sitten rakentaa suhteellisen kevyestä puutavarasta, lukuun ottamatta kattotuoleja.
Joo, se kyllä toimisi, mutta todennäköisesti on halvempaa romuttaa betonipilarit ja rakentaa seinät tavallisilla 195 tai 220 listoilla. Haluat kuitenkin melko paksut seinät eristyksen vuoksi. Tasakattojen rakentaminen ei myöskään ole mitään erikoista, pitäisi olla tavallisia mitoitaulukoita valitsemallesi kattorakenteelle ja sille lumivyöhykkeelle, jossa talo sijaitsee. Jos hieman ylilaskelmoit katon mitoitaulukoiden perusteella, riski, että lunta olisi liikaa, on käytännössä olematon.