Hei Byggahus-foorumi,

Olen suunnittelemassa projektia, jossa aion rakentaa 2+2 Billy-kirjahyllyt, joiden taakse jää pienempi säilytystila. Säilytystilassa tulee olemaan paikka taittuvalle työpöydälle (jotta työpaikan tietokoneella voi piilottaa) sekä vaatekaappi kummallakin puolella. Kts. kuva 1.

Säilytystilan sisäänkäynti on tarkoitus "peittää" ulkopuolisella liukuovella, joka on tehty mm. vanerista. Kts. kuva 2.

Ulkoisen liukuoven ripustussysteemin/kiskon (ei piirretty luonnoksiin) aion kiinnittää 90x90 liimapuupalkkiin, joka kulkee kirjahyllyjen yläpuolella. Palkkia "pitämään ylhäällä" aion rakentaa kehikon tukipuille. Kts. kuva 3 (vinosti edestä) ja kuva 4 (vinosti takaa). Liimapuupalkki (90x90) on keltainen, vihreät tukipuut (95x45) aion kiinnittää viereisten seinien runkoon, kun taas valkoiset tukipuut (95x45) ovat "itsenäisiä". Kirjahyllyt asetetaan/rakennetaan mustille alueille.

Koska olen täysin noviisi tukipuiden rakentamisessa, arvostaisin todella paljon neuvoja ja vinkkejä kaikilta päteviltä henkilöiltä täällä foorumilla.
1. Onko rakenne tarpeeksi vakaa ulkoiselle liukuovelle, joka tulee painamaan noin 40-50 kg? Olen erityisesti huolissani vääntömomentista, joka syntyy, kun kisko/ovi kulkee muutaman senttimetrin liimapuupalkin edessä.
2. Miten rakennetta voitaisiin mahdollisesti parantaa?
3. Miten kiinnitän liimapuupalkin tukipuihin ja tukipuut toisiinsa? Olen ajatellut käyttää läpivientiruuveja ja kulmarautoja.
4. Vinkkejä sopivista ruuveista vihreiden tukipuiden kiinnittämiseen seinieni puutukeissa? Epäilen, että yhdessä seinässä (ulkoseinä) on puutukia, ja toisessa (kantava sisäseinä) on joko terästukia tai puutukia.

Kiitollinen kaikista vastauksista ja kommenteista.
Hans

• Kuva esittää suunnitelman sisäänrakennetuista kirjahyllyistä, joiden takana on piilotettuna säilytystila ja taittuva työpöytä.
  • Kuvassa on kaksi seinää vasten asennettua valkoista kirjahyllyä ja keskellä on ruskea liukuovi, joka peittää varastotilan.
  • Kuvassa näkyy suunniteltu runkorakenne, jossa on keltainen liimapuupalkki vihreiden ja valkoisten tukipalkkien välillä.
  • Rakenteen kehys: keltainen liimapuupalikka yläosassa ja vihreät, valkoiset sekä mustat tangot kehysten osina.
Onko kenelläkään vinkkejä tai neuvoja? Kaikki palaute arvostetaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.