4 604 lukukertaa ·
10 vastausta
5k lukukertaa
10 vastausta
Styroksi siihen, mihin haluan laittaa maanvara laatan terassin perustaksi - miten teen sen?
Hei, ensimmäinen viestini täällä, toivottavasti teillä on hyviä ideoita tai näkemyksiä tähän 'ongelmaan':
Muutin uuteen taloon lokakuussa 2020. Nyt kevät alkaa ja sen mukana ensimmäinen ulkoprojekti: terassin rakentaminen!
Olen laittanut soraa kohtaan, johon terassi rakennetaan. Sora on asetettu siten, että on 28 cm paneeliin julkisivussa. Tämä siksi, että kun olen laittanut maalaatan + rungon + trallin, on vain muutama sentti jäljellä paneeliin (mikä mielestäni on siisteintä).
Maalaatta (35*35) käytetään 'perustana', johon laitan sitten kantavat palkit. Nyt mietin: tietyissä paikoissa talon ympärillä (missä syöksytorvet menevät maahan) on styroksia. Juuri siellä minun tarvitsee laittaa kantavat palkit ja siten maalaatat (katso kuva).
Nyt mietin:
1. Miksi siellä on styroksia? Onko se varmistamassa, ettei maa jäädy, ja siten, ettei putki/vesi maassa jäädy?
2. Voinko laittaa maalaatan siihen ilman ongelmia? Mietin eniten, eikö styroksi vain puristu alas eikä toimi kunnolla perustana?
3. Jos en voi laittaa niitä päälle, voinko leikata 35*35 palan, laittaa soraa siihen ja sitten laittaa maalaatan?
4. Jos teen kohdan 3:styroksi on siellä suojaamassa jäätymiseltä, mietin eniten, tarvitseeko minun tehdä jotain tälle? Eristää se jotenkin?
Kiitos avusta!
Muutin uuteen taloon lokakuussa 2020. Nyt kevät alkaa ja sen mukana ensimmäinen ulkoprojekti: terassin rakentaminen!
Olen laittanut soraa kohtaan, johon terassi rakennetaan. Sora on asetettu siten, että on 28 cm paneeliin julkisivussa. Tämä siksi, että kun olen laittanut maalaatan + rungon + trallin, on vain muutama sentti jäljellä paneeliin (mikä mielestäni on siisteintä).
Maalaatta (35*35) käytetään 'perustana', johon laitan sitten kantavat palkit. Nyt mietin: tietyissä paikoissa talon ympärillä (missä syöksytorvet menevät maahan) on styroksia. Juuri siellä minun tarvitsee laittaa kantavat palkit ja siten maalaatat (katso kuva).
Nyt mietin:
1. Miksi siellä on styroksia? Onko se varmistamassa, ettei maa jäädy, ja siten, ettei putki/vesi maassa jäädy?
2. Voinko laittaa maalaatan siihen ilman ongelmia? Mietin eniten, eikö styroksi vain puristu alas eikä toimi kunnolla perustana?
3. Jos en voi laittaa niitä päälle, voinko leikata 35*35 palan, laittaa soraa siihen ja sitten laittaa maalaatan?
4. Jos teen kohdan 3:styroksi on siellä suojaamassa jäätymiseltä, mietin eniten, tarvitseeko minun tehdä jotain tälle? Eristää se jotenkin?
Kiitos avusta!
Solumuovi on siellä estämässä kylmän pääsyn talon alle ja maan jäätymisen, mikä voi aiheuttaa routanousua. Riippuen siitä, millaista laatua se on, voit mahdollisesti asettaa laatat sen päälle.
Paras vastaus
Se solumuovi on todennäköisesti siellä suojaamassa rännikaivoa jäätymiseltä. Tällaiset levyt kestävät tosin jonkin verran painetta, joten voi toimia laittaa hieman kivituhkaa ja sitten tasoittaa sen päälle. Se riippuu vähän siitä, kuinka leveästi tolppien väli on ja siten kuinka paljon painetta laatat tuottavat maata vasten, ja tietysti millaista laatua solumuovi on.
Jos maasta on olemassa lähtötietoja, niistä saattaa löytyä vastauksia. Itse ehkä pyrkisin minimoimaan kuorman juuri siinä kohtaa ja toivoisin parasta.
Viimeinen keino voisi olla eristeen poistaminen kokonaan. Korvaisin sen tarkasti pakatulla soralla ja sitten asettaisin lämpökaapelin putkeen.
Jos maasta on olemassa lähtötietoja, niistä saattaa löytyä vastauksia. Itse ehkä pyrkisin minimoimaan kuorman juuri siinä kohtaa ja toivoisin parasta.
Viimeinen keino voisi olla eristeen poistaminen kokonaan. Korvaisin sen tarkasti pakatulla soralla ja sitten asettaisin lämpökaapelin putkeen.
Kiitos vastauksesta. Näin olen juuri ratkaissut sen! Hyvä tietää, että ajattelet samoin, silloin se tuntuu tiiviiltä ratkaisulta.P pysen78 sanoi:Tuo solumuovi on todennäköisesti siellä suojaamassa syöksytorven putkea jäätymiseltä.
Vaikka sellaiset levyt kestävätkin jonkin verran painetta, voi toimia laittaa vähän kivituhkaa ja sitten tasoittaa sen päällä. Se riippuu vähän siitä, kuinka leveä väli tolppien välillä on ja siten kuinka paljon painetta laatat tuottavat maata vasten, ja tietysti minkälaatuista solumuovia se on.
Jos maalle on olemassa suunnitelma-asiakirjoja, ne voivat antaa vastauksen. Itse olisin varmaan yrittänyt minimoida kuorman juuri siellä ja sitten toivonut parasta.
Viimeisenä keinona olisi voinut olla poistaa eriste kokonaan. Korvata se soralla, jonka tiivistät huolellisesti, ja sitten työntää lämmityskaapeli putkeen.
Kiitos vastauksesta. Tämä johti siihen, että löysin ratkaisun ongelmaan. Joka oli täsmälleen mitä pysen78 kuvailee alla.Matti_75 sanoi:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Ratkaisu ei toivottavasti ollut eristyksen poistaminen? Eristys on siellä, jotta routa ei pääse talon alle.
Ei, todennäköisesti eristys on siellä reunajäätymissuojana, estämään roudan aiheuttamaa kohoamista laatan alla, joka saattaisi muuten haljeta pohjalaatan sekä aiheuttaa siirtymisiä koko talorungossa.P pysen78 sanoi:Tuo solumuovi on todennäköisesti siellä suojaamassa syöksytorven putkea jäätymistä vastaan.
Toki sellaiset levyt kestävät jonkin verran painetta, joten voi toimia, että laittaa vähän kivenjauhoa ja sitten tasoittaa sen päälle. Riippuu vähän siitä, kuinka leveällä tolppien välillä on, ja siten kuinka paljon painetta laatat tulevat kohdistamaan maahan, ja tietenkin, minkälaista laatua solumuovi on.
Jos on olemassa suunnitelmadokumentteja maasta, ne voivat antaa vastauksen. Itse olisin ehkä yrittänyt minimoida kuorman juuri siinä kohdassa, ja sitten toivonut parasta.
Viimeinen keino voisi olla eristeen poistaminen kokonaan. Korvata se hiekalla, joka tiivistetään huolellisesti, ja sitten laittaa lämmityskaapeli putkeen.
Jos se on reunajäätymissuoja, sen poistaminen on vakavaa.
Itse olen laittanut reunajäätymissuojan koko perustuksen ympäri, mutta olisin varmaankin pärjännyt eristämällä vain kulmat, niin arvioin sen silloin, kun valitsin kuinka paljon laittaisin reunajäätymissuojaa, ...mutta ... better be safe than sorry ... Ja ei maksa niin paljon, ei verrattuna koko talon hintaan, tai mitä vahinko voisi maksaa ...
Voit tarkistaa, onko se reunajäätymissuoja, sillä silloin se menee ympäri talon, tai sitten se on vain pohjalaatan kaikissa kulmissa, noin 1,2-2 metriä kummallekin puolelle.
Jos se on estämässä sadevesiputken jäätymistä, se on todennäköisesti vain putken yläpuolella, ei muualle päin.
Reunaeristystä ei löydy koskaan vanhoista taloista. Se tuli vasta, kun alettiin eristää kunnolla talon alapohjan alla.
Aikaisemmin eristystä ei ollut lainkaan tai se oli niin vähäistä, että kaikki talosta vuotanut lämpö piti roudan loitolla.
Mutta kun talon alla alettiin käyttää 20-30 cm solumuovia tai jopa enemmän eristyksenä, tuli ongelmaksi, että routa hiipii laatan alle.
Kun valitaan reunaeristystä (tai voidaan jättää se pois), huomioidaan maan routa-alttius, perustusyvyys sekä ilmastovyöhyke. Pohjois-Ruotsissa voidaan myös laskea mukaan lumipeitteen eristävä vaikutus.
Aikaisemmin eristystä ei ollut lainkaan tai se oli niin vähäistä, että kaikki talosta vuotanut lämpö piti roudan loitolla.
Mutta kun talon alla alettiin käyttää 20-30 cm solumuovia tai jopa enemmän eristyksenä, tuli ongelmaksi, että routa hiipii laatan alle.
Kun valitaan reunaeristystä (tai voidaan jättää se pois), huomioidaan maan routa-alttius, perustusyvyys sekä ilmastovyöhyke. Pohjois-Ruotsissa voidaan myös laskea mukaan lumipeitteen eristävä vaikutus.
Onko tämä jotain uutta vai liittyykö se ilmastovyöhykkeeseen? Olen tehnyt talojen perustuksia 80-luvulta alkaen Etelä-Suomessa ja nähnyt, miten kehitys on edistynyt eristämättömistä laatoista Rockwooliin ja nykyisin 40 cm solumuoviin laatan alla. Mutta eristää laatan ulkopuolelta oli minulle uutta. Sen sijaan olen perusmuuriin eristänyt suuria rakennuksia, mutta silloin olemme laittaneet yhden rivin 240 cm seinän sisäpuolelle ja sitten eristämätön laatta kivimurskaan loput.Mikael_L sanoi:
Perusmuuriin liittyvää eristystä ei koskaan löydä vanhoista taloista. Se tuli ensin, kun alettiin eristää enemmän perusteellisesti talon pohjalaatan alle. Aikaisemmin ei ollut mitään tai niin vähän eristystä, että kaikki talosta tullut lämmönvuoto piti routaa loitolla. Mutta kun eristys talon alla alkoi olla 20-30 cm solumuovia tai jopa enemmän, tuli ongelma siitä, että routa hiipii laatan alle.
Kun valitaan perusmuurin eristys (tai voidaan jättää se pois), otetaan huomioon maan routavaara, perustamissyvyys sekä ilmastovyöhyke. Ja voidaan myös huomioida lumipeitteen eristävä vaikutus Pohjois-Suomessa.
Mutta ymmärrän periaatteen ja tarkoituksen, vaikka meillä päin koskaan ei ole ollut ongelmia roudan aiheuttaman laatan nosteen kanssa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Färdigställa fritidshus till villastandard?
Fritidshus -
Köpare av hus hävdar fel beskrivning av brunn och vill ha skadestånd
Köpa & Sälja hus -
Stänga av vatten i villa inför blandarbyte
Vatten & Avlopp -
Kommun vill köpa tomtmark där trottoar går för 1kr/m2
Juridik -
Luft-Luft +Värmeumpsberedare eller annat i äldre villa?
Värmepumpar