B
Hei

minulla on tänään autokatos missä on varasto, ja auto-osuuden leveys on 4,2 m (myös varaston), noin 20 asteen W-kattotuolit, betonitiilet. Se on 6 m pitkä ja siinä on kaksi "osastoa", eli kaksi tolppaa kummallakin puolella, jotka ovat 3 m:n päässä toisistaan.
Tällä hetkellä siellä on vain 145x45 hammarbandetin alla… ja se on vajonnut pahasti. Lasken rakennusohjeiden mukaan reiän tekemistä ulkoseinään ja saan arvoksi 56x270….
Eikö se ole vähän liikaa? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta yritän ymmärtää verrattuna niihin vähäisiin, jotka ovat nyt paikoillaan. Rakennettu vuonna 1988.
On vajonnut 30 mm tolppien välillä…
 
S
Tarvitaan tietoa lumivyöhykkeestä, kattotuolien välinen keskietäisyys ja olisi hyvä saada myös kattotuolipiirros, jotta voidaan tehdä edustavampi kuormalaskenta kantopalkille.
 
B
S scorp1on sanoi:
Tarvitaan tietoa lumivyöhykkeestä, kattoristikoiden keskietäisyydestä ja kattoristikon piirustus olisi myös hyvä, jotta saadaan edustavampi kuormituslaskenta kantavalle palkille.
120 c-c, lumivyöhyke 1.5. Kattoristikon muoto ei todennäköisesti ole niin merkittävä. Mutta tavallinen W
 
S
Pienempi rooli kyllä, mutta laskeaksesi kuinka suuri kuorma jakautuu kantopalkkiin edustavasti, se on tärkeä.

Kantopalkkiin kohdistuu erilaisia kuormituksia riippuen siitä, missä keskimmäinen tuki (jossa vinotangot liittyvät yläkehykseen) on sijoitettu.
 
S
Onko katon rakenteisiin tänään kohdistunut muita kuormituksia kuin lumikuorma ja betonitiilet (lukuun ottamatta kattoristikon vähäistä omaa painoa)? En näe syytä, miksi 45x145 C24 kantopalkki ei toimisi...

EDIT:
Unohdin alusrungon kuormituksen, joka vaikuttaa kantopalkkiin. 45x145 C24 on aivan liian heikko, teoreettisesti hyötyaste ylittää 100% kaikissa tarkasteluissa. Loppulliseksi muodonmuutokseksi saan laskettua 24 mm.

Teoreettisesti saan myös, että tarvitaan 56x270 GL28cs.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Boan
  • Laddar…
Sinulla on autokatos, joka on kooltaan 4,2x6 metriä. Katto on tuettu W-kattotuoleilla, joiden kallistus on noin 20° c/c 1200 mm. Kattotuolit lepäävät kahdella pilaririvillä, joissa kummassakin on kolme pilaria. Pilarit on yhdistetty palkeilla, jotka ovat 45x145 mm. Onko tämä oikea kuvaus?
 
S
J justusandersson sanoi:
Sinulla on autokatos, joka on 4,2x6 metriä. Kattoa kannattavat W-kattotuolit, joiden kaltevuus on noin 20° c/c 1200 mm. Kattotuolit lepäävät kahdella pilaririvillä, joista kummassakin on kolme pilaria. Pilarit yhdistetään palkoilla, jotka ovat 45x145 mm. Onko tämä oikea kuvaus?
Niin olen tulkinnut sen.
 
  • Tykkään
Boan
  • Laddar…
B
J justusandersson sanoi:
Sinulla on carport, joka on 4,2x6 metriä. Katto kannatetaan W-kattotuoleilla, joiden kaltevuus on noin 20°, c/c 1200 mm. Kattotuolit lepäävät kahden pylväsrivistön päällä, kummassakin kolme pylvästä. Pylväät yhdistetään 45x145 mm pitkillä palkkeilla. Onko tämä oikea kuvaus?
joo, ja ne ovat voimakkaasti muotoutuneita, 120x45 hammarband on 145-köyden päällä, joten ajatus sen vahvistamisesta on liimata-ruuvata se uuteen liimapuupalkiin, jossa saat sen toimimaan 56x225:llä.
 
B
S scorp1on sanoi:
Pienempi rooli toki, mutta sen laskeminen, kuinka suuri kuorma jakautuu alaspäin kantaviin palkkeihin, on tärkeää.

Kantaviin palkkeihin kohdistuva kuormitus vaihtelee riippuen siitä, missä keskimmäinen tuki (missä vinotangot liittyvät yläkehykseen) on sijoitettu.
kaikki voima katolta menee kantavalle palkille, puhdasta fysiikkaa, mikään ei katoa. joten jokainen kattotuoli painaa hammarbandet yhtä suurella voimalla kummallakin puolella, ja se on kaiken yläpuolella olevan summa.
 
  • Tykkään
-MH-
  • Laddar…
En ole ehkä täysin mukana tässä, mutta eikö ole parempi ja yksinkertaisempi, jos pilarit ovat suoraan kattotuolien alla?
 
S
B Boan sanoi:
kaikki voima katosta tulee mennä kannatinhirteen, puhdas fysiikka, mikään ei katoa. joten jokainen kattotuoli tulee painaa tukipalkkia vasten samalla voimalla molemmilta puolilta, ja se on kaiken yläpuolella olevan summa.
Pahoittelut, muistelin että kattotuolit pitäisi myös laskea... kannatinhirteen riittää kuten sanoit 56x225 GL28cs.

Käyttöaste momentti: 84%
Käyttöaste puristus. kohtisuoraan kuitu: 94.2%
Käyttöaste leikkauskestävyys: 91%

Alustava taipuma: 2.44mm
Lopullinen taipuma: 4.4 mm
 
  • Tykkään
Boan
  • Laddar…
56x225 riittää, mutta ei suurella marginaalilla. Jos palkit altistuvat paljon sääolosuhteille, suosittelisin käyttämään 56x270. Tällainen epäsymmetrinen ratkaisu, jossa vain päätyjen kattotuolit lepäävät suoraan pilarin päällä, ei ole optimaalinen.
 
S
J justusandersson sanoi:
56x225 riittää, mutta ei suurella varalla. Jos palkit altistuvat paljon sääolosuhteille, suosittelen 56x270. Tällainen epäsymmetrinen ratkaisu, jossa vain päätyjen kattotuolit lepäävät suoraan pylvään päällä, ei ole optimaalinen.
Se ei ole ehkä vaarallista, jos mitoitetaan ilmastoluokalle 3, kmod =0.65. Se vähentää lujuutta melko paljon turvallisuustekijöiden lisäksi.
 
Mitkä ovat kohdistetut kuormat?
 
S
noin 6.2 kN. Laskettiin 0.6 kN/m^2 omapainolla raskaalle katolle ja 1.5 kN/m^2 lumikuorma maassa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.