4 335 lukukertaa ·
28 vastausta
4k lukukertaa
28 vastausta
Sopiva liimapuupalkki autokatos?
Hei
minulla on tänään autokatos missä on varasto, ja auto-osuuden leveys on 4,2 m (myös varaston), noin 20 asteen W-kattotuolit, betonitiilet. Se on 6 m pitkä ja siinä on kaksi "osastoa", eli kaksi tolppaa kummallakin puolella, jotka ovat 3 m:n päässä toisistaan.
Tällä hetkellä siellä on vain 145x45 hammarbandetin alla… ja se on vajonnut pahasti. Lasken rakennusohjeiden mukaan reiän tekemistä ulkoseinään ja saan arvoksi 56x270….
Eikö se ole vähän liikaa? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta yritän ymmärtää verrattuna niihin vähäisiin, jotka ovat nyt paikoillaan. Rakennettu vuonna 1988.
On vajonnut 30 mm tolppien välillä…
minulla on tänään autokatos missä on varasto, ja auto-osuuden leveys on 4,2 m (myös varaston), noin 20 asteen W-kattotuolit, betonitiilet. Se on 6 m pitkä ja siinä on kaksi "osastoa", eli kaksi tolppaa kummallakin puolella, jotka ovat 3 m:n päässä toisistaan.
Tällä hetkellä siellä on vain 145x45 hammarbandetin alla… ja se on vajonnut pahasti. Lasken rakennusohjeiden mukaan reiän tekemistä ulkoseinään ja saan arvoksi 56x270….
Eikö se ole vähän liikaa? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta yritän ymmärtää verrattuna niihin vähäisiin, jotka ovat nyt paikoillaan. Rakennettu vuonna 1988.
On vajonnut 30 mm tolppien välillä…
120 c-c, lumivyöhyke 1.5. Kattoristikon muoto ei todennäköisesti ole niin merkittävä. Mutta tavallinen WS scorp1on sanoi:
Pienempi rooli kyllä, mutta laskeaksesi kuinka suuri kuorma jakautuu kantopalkkiin edustavasti, se on tärkeä.
Kantopalkkiin kohdistuu erilaisia kuormituksia riippuen siitä, missä keskimmäinen tuki (jossa vinotangot liittyvät yläkehykseen) on sijoitettu.
Kantopalkkiin kohdistuu erilaisia kuormituksia riippuen siitä, missä keskimmäinen tuki (jossa vinotangot liittyvät yläkehykseen) on sijoitettu.
Onko katon rakenteisiin tänään kohdistunut muita kuormituksia kuin lumikuorma ja betonitiilet (lukuun ottamatta kattoristikon vähäistä omaa painoa)? En näe syytä, miksi 45x145 C24 kantopalkki ei toimisi...
EDIT:
Unohdin alusrungon kuormituksen, joka vaikuttaa kantopalkkiin. 45x145 C24 on aivan liian heikko, teoreettisesti hyötyaste ylittää 100% kaikissa tarkasteluissa. Loppulliseksi muodonmuutokseksi saan laskettua 24 mm.
Teoreettisesti saan myös, että tarvitaan 56x270 GL28cs.
EDIT:
Unohdin alusrungon kuormituksen, joka vaikuttaa kantopalkkiin. 45x145 C24 on aivan liian heikko, teoreettisesti hyötyaste ylittää 100% kaikissa tarkasteluissa. Loppulliseksi muodonmuutokseksi saan laskettua 24 mm.
Teoreettisesti saan myös, että tarvitaan 56x270 GL28cs.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinulla on autokatos, joka on kooltaan 4,2x6 metriä. Katto on tuettu W-kattotuoleilla, joiden kallistus on noin 20° c/c 1200 mm. Kattotuolit lepäävät kahdella pilaririvillä, joissa kummassakin on kolme pilaria. Pilarit on yhdistetty palkeilla, jotka ovat 45x145 mm. Onko tämä oikea kuvaus?
Niin olen tulkinnut sen.J justusandersson sanoi:
joo, ja ne ovat voimakkaasti muotoutuneita, 120x45 hammarband on 145-köyden päällä, joten ajatus sen vahvistamisesta on liimata-ruuvata se uuteen liimapuupalkiin, jossa saat sen toimimaan 56x225:llä.J justusandersson sanoi:
kaikki voima katolta menee kantavalle palkille, puhdasta fysiikkaa, mikään ei katoa. joten jokainen kattotuoli painaa hammarbandet yhtä suurella voimalla kummallakin puolella, ja se on kaiken yläpuolella olevan summa.S scorp1on sanoi:
Pahoittelut, muistelin että kattotuolit pitäisi myös laskea... kannatinhirteen riittää kuten sanoit 56x225 GL28cs.B Boan sanoi:
Käyttöaste momentti: 84%
Käyttöaste puristus. kohtisuoraan kuitu: 94.2%
Käyttöaste leikkauskestävyys: 91%
Alustava taipuma: 2.44mm
Lopullinen taipuma: 4.4 mm
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
56x225 riittää, mutta ei suurella marginaalilla. Jos palkit altistuvat paljon sääolosuhteille, suosittelisin käyttämään 56x270. Tällainen epäsymmetrinen ratkaisu, jossa vain päätyjen kattotuolit lepäävät suoraan pilarin päällä, ei ole optimaalinen.
Se ei ole ehkä vaarallista, jos mitoitetaan ilmastoluokalle 3, kmod =0.65. Se vähentää lujuutta melko paljon turvallisuustekijöiden lisäksi.J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mitkä ovat kohdistetut kuormat?
