Hei,

Aion loveta rungon kantavalle tukipalkille naularaudalla ulkoseinän harjapuun kohdalla autotallissa. Kahdessa kohtaa tulee kiinteät ikkunat, jotka ovat 1200 leveitä. Kattotuolit ovat cc600. Mikä pitäisi olla upotettavan tukipuun mitat? Tarvitsenko kaksinkertaiset kohtiin, joissa on ikkuna? Runko on 45x120. Voiko upottaa niin, että tukipuuta jää jäljelle vain 30 mm?

Haluan myös tietää, kuinka vaakasuora tukipuu kiinnitetään. Naulataanko/ruuvataanko se jäljelle jääneeseen osaan vai kiinnitetäänkö vinoon ylös pystypuuhun ja alaspäin harjapuuhun?

Sama kysymys koskee liimapuupalkkia, joka kantaa kuorman autotallin oven yläpuolella. Kiinnitetäänkö se naulalevyllä tolppiin/tukipuihin vai miten se tehdään?
 
  • Tykkään
Getlostfamily
  • Laddar…
Tarvitsee tietää enemmän voidakseen antaa hyviä neuvoja. Tämä koskee sekä sitä, kuinka olet ajatellut ikkunoiden ylityksen, että yleisiä tietoja autotallin koosta. Yleisesti ottaen palkkien tulisi levätä pilareiden tai vastaavien tukipisteiden päällä. Jos käytetään esimerkiksi palkkikenkiä, mahdollinen kuormitus rajoittuu huomattavasti. Luonnokset tai piirustukset tarjoavat parhaan kommunikaation.
 
Hei,

Kysymykseni koskee ikkunan asennusta. Autotalli on noin 7x7 metriä. Matala kaltevuus eristetty peltikatto, joka lepää CC600-vasatuilla. Kaksi kiinteää ikkunaa 1200x400 toisella puolella, missä kattoristikot lepäävät. Vaakasuora ja pystysuora vasachi tai kuinka injackade-ruoteen nimi on, kulkee pitkin koko kantavaa ulkoseinää. Pitäisikö "pystysuoran vasan" olla 45x195 tai 45x220, ja pitäisikö käyttää kaksinkertaista eli 90x195/220 ikkunoiden yllä? Tämä jättää vain 30mm ruoteesta jäljelle.

Liimapuurakenne 90x450, joka menee autotallin oven yli, lepää 90x90 liimapuurungon ja 45x120 riittävällä kantopituudella. Kiinnitetäänkö yleensä palkki pylväisiin ja ruoteisiin naulat ja ankkuriruuvit? Kattoristikot lepäävät sitten palkin päällä, joten ei tarvita palkkikenkiä.
 
Jos ymmärrän sinua oikein, haluat poikkipuun kahden ikkunan ylle, jotka ovat 400 mm korkeat ja 1200 mm pitkät ja sijaitsevat peräkkäin autotallin seinällä. Tällöin palkin jänneväli on 2,6 metriä. Selviytyäksesi lumikuormasta (joka Tukholmassa on 2 kN/neliömetri) ja omapainosta, tarvitset palkin, joka koostuu kahdesta vierekkäin asennetusta 45x195 kokoisesta C24-luokan palkista.

Jos sinulla kuitenkin on yksi tai useampi pystytanko ikkunoiden välissä, johon palkki voi tukeutua, riittää yksi 45x145 C24-luokan palkki.

Liimapuupalkki täytyy kiinnittää sekä pituus- että sivusuunnassa. Yksinkertainen tapa tehdä tämä on käyttää kulmarautaa, joka asennetaan pylvään ja palkin alapuolen väliin, jossa palkki lepää. Ankkuriruuvit ovat hyviä. Raudan tulisi olla voimakkaasti mitoitettu. 90x450 kokoisesta liimapuupalkista tulee melko massiivinen kappale.
 
  • Tykkään
Landbogården ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos avusta. Kyseessä on kaksi erillistä ikkunaa, joiden välissä on salvat, joten tulkitsen, että koko seinän pituinen pystyssä oleva 195 riittäisi. Mietin tätä, koska tässä videossa he käyttivät kaksinkertaista ikkunan kohdalla. https://youtu.be/3KunI3KaiDA

Mitä tulee rautaan ja liimapuuhun. Tarkoitatko, että ruuvataan lättirauta tolpan päälle ja sitten asetetaan palkki tolpan päälle, ja sitten ruuvataan se osa raudasta, joka ulottuu tolpan ulkopuolelle, liimapuupalkin alapuolelle?

Kiitos jälleen.
 
Ongelmaa voi tarkastella monella tavalla. Youtube-klipissä tehdään ratkaisu, joka on yleisesti pätevä riippumatta siitä, missä päin maata ollaan (lumikuorma vaihtelee paljon etelän ja pohjoisen välillä) ja riippumatta rakennuksen koosta (rakennuksen katon pinta-ala määrää käsiteltävien kuormien kokonaismäärän). Kun ongelmaa tarkastellaan senhetkisistä lähtökohdista, saadaan optimaalisempi ratkaisu.

Jatkuva 195 mm koko pituudelta on ylimitoitettu, mutta tietenkin hyvä ratkaisu.

Toiseen kysymykseesi vastaukseni on kyllä, vaikka haluan kutsua sitä kulmateräkseksi, en litisteräkseksi.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.