2 147 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Siirrä ulko-ovi lisäeristyksen yhteydessä
70-luvun talo, jossa on maanvarainen laatta.
Olen juuri nyt lisäämässä eristeitä koko julkisivulle ulkopuolelta 95 mm, ja nyt on tullut vuoro ulko-oviin/parvekeoviin.
Ajatuksena on siirtää niitä ulospäin, mutta silloin niillä ei ole betonia, johon nojata. Ajattelen kovasti ja minulla on muutama idea.
Vaihtoehto 1
Aseta sokkelieriste ja laita muutama leca-harkko. Kiilaa, aseta ovi. Täytä harkkojen väli vaahdolla ja kiinnitä ne kiilatulpalla tai vastaavalla. Valaa sisäpuolelle kynnyksen vasten.
Vaihtoehto 2
Puutarjeta. Tarvitsee laittaa kaksinkertainen määrä, jotta pääsee oikealle tasolle. Kiilaa, aseta ovi. Peitä tuulensuojakankaalla/teippaa. Päällystä vaakapuu sisäpuolelta sokkelieristeellä, täytä "kaivo" vaakapuun ja nykyisen laatan välillä klinkkeripalloilla ja valaa lattian tasolle. Tammitaisinovie.
Vaihtoehto 3
Sama kuin yllä, mutta laita eristettä kaivoon ja aseta tammitaisinovie päälle.
Minkä vaihtoehdon valitsisitte? Vai ehkä jotain aivan muuta? Nämä ovat vaihtoehdot, jotka tulivat mieleeni.
Olen juuri nyt lisäämässä eristeitä koko julkisivulle ulkopuolelta 95 mm, ja nyt on tullut vuoro ulko-oviin/parvekeoviin.
Ajatuksena on siirtää niitä ulospäin, mutta silloin niillä ei ole betonia, johon nojata. Ajattelen kovasti ja minulla on muutama idea.
Vaihtoehto 1
Aseta sokkelieriste ja laita muutama leca-harkko. Kiilaa, aseta ovi. Täytä harkkojen väli vaahdolla ja kiinnitä ne kiilatulpalla tai vastaavalla. Valaa sisäpuolelle kynnyksen vasten.
Vaihtoehto 2
Puutarjeta. Tarvitsee laittaa kaksinkertainen määrä, jotta pääsee oikealle tasolle. Kiilaa, aseta ovi. Peitä tuulensuojakankaalla/teippaa. Päällystä vaakapuu sisäpuolelta sokkelieristeellä, täytä "kaivo" vaakapuun ja nykyisen laatan välillä klinkkeripalloilla ja valaa lattian tasolle. Tammitaisinovie.
Vaihtoehto 3
Sama kuin yllä, mutta laita eristettä kaivoon ja aseta tammitaisinovie päälle.
Minkä vaihtoehdon valitsisitte? Vai ehkä jotain aivan muuta? Nämä ovat vaihtoehdot, jotka tulivat mieleeni.
95 mm smyygi ja jätä ovi paikoilleen 😀C Xcqn sanoi:70-luvun talo, jossa on maanvarainen laatta.
Olen juuri lisäeristämässä koko julkisivua ulkopuolelta 95mm ja nyt on tullut vuoroon ulko-ovet/parvekeovet.
Ajatus on siirtää ne ulos, mutta silloin niille ei ole betonia, jolle seisoa. Mietin asiaa kovasti ja minulla on pari ideaa.
Vaihtoehto 1
Aseta sokkelieristys ja laita muutama leca-block. Palkit, asenna ovi. Tiivistä lohkareiden välinen tila vaahdolla ja kiinnitä ne naulatulpilla tai vastaavilla. Valu sisäpuolelle kynnyksen vasten.
Vaihtoehto 2
Puusokkeli. Tarvitsee laittaa kaksinkertainen päästäkseen tasolle. Palkit, asenna ovi. Peitä tuulensuojakankaalla/teippaa. Vuoraa sokkeli sisäpuolelta sokkelieristyksellä, täytä "kaivo" sokkelin ja nykyisen laatan välillä klinkkerikuulilla ja valu lattian tasolle. Tammi kynnys.
Vaihtoehto 3
Sama kuin yllä, mutta laita eristys kaivoon ja aseta tammi kynnys päälle.
Minkä valitsisitte? Vai ehkä jotain aivan muuta? Nämä ovat vaihtoehdot, jotka keksin.
En ehtinyt ottaa ennen kuin tuli pimeää.T Tompafix sanoi:
Se on maavarainen laatta.
Ovi seisoo tänään betonilaatalla kynnyslistan ja kiilojen kanssa. Koska meillä on niin sanottu sandwich-rakenne, on lattian taso noin 9-10 cm korkeammalla kuin laatta. Lattia on muovi/solumuovieristetyn kevyen valun päällä.
Talossa oli tiili ennen lisäeristystä ja missä tiili sijaitsi laatan reunalla, siellä on nyt runkorakenne lisäeristykselle. Joten itse lisärakennus seisoo laatalla.
Tarvitsisi laittaa palkki tai kaksinkertaiset palkit päästäkseen lattian tasolle.
Toivottavasti tämä selittää asian.
Well, nyt se on selvää.
Ovi on lisäeristyksen kynnyksellä. Betonista valettu kiinni olemassa olevaan betoniin. Katsotaan, miten se kestää, kun tulee kylmä.
Puulista ei eristä kovin hyvin, joten on mahdollista, että kynnys jäähtyy.
En löytänyt parempaa ratkaisua ongelmaan.
Ovi on lisäeristyksen kynnyksellä. Betonista valettu kiinni olemassa olevaan betoniin. Katsotaan, miten se kestää, kun tulee kylmä.
Puulista ei eristä kovin hyvin, joten on mahdollista, että kynnys jäähtyy.
En löytänyt parempaa ratkaisua ongelmaan.
Klikkaa tästä vastataksesi