Hei!

Olen ostanut vuosisadan vaihteen asunnon, jota suunnittelemme remontoida melko laajasti. Ajatuksena on muun muassa siirtää keittiö olohuoneen viereiseen huoneeseen ja korvata vanha keittiö makuuhuoneella. Asunnon pieni pulma on se, että kylpyhuone on melko pieni, noin 1,8x1,8 metriä, ja molemmat sisänurkista ovat hieman laajennetut ilmanvaihtoputkien (tai miksi niitä nyt kutsuukaan) vuoksi. Meillä on kaksi ideaa kylpyhuoneen laajentamiseksi, joista toinen sisältää laajentamisen eteiseen päin. Tässä tapauksessa viereisen huoneen (uuden keittiön) ovi olisi siirrettävä kauemmas vasemmalle kuvassa. Olen melko varma, että tämä seinä on kantava. Ymmärrän, että tähän työhön tarvitaan hyväksyntä ja vastuuhenkilö ja kaikkea sellaista, mutta mitä työ maksaisi suunnilleen? Puhummeko 50 tkr vai noin 200 tkr? Vai jopa enemmän? Olen tumpelo käsillä tekemisessä, joten jos teillä on tarjota vastauksia tai vinkkejä, selittäkää kuten selittäisit viisivuotiaalle haha.

Tiedoksi, olen tietoinen, että yläkerran naapuri on tehnyt samanlaisia remontteja (katso kuva numero 2 heidän pohjapiirroksesta ja mitä aiomme jäljitellä).

Toivon, että olen selittänyt tarpeeksi, jotta ymmärrätte kysymykseni!

Kiitos etukäteen!

• Asunnon pohjapiirros, jossa on keittiö, olohuone ja pieni kylpyhuone. Suunnitelma esittää ehdotuksia keittiön ja kylpyhuoneen paikan muuttamiseksi.
  • Pohjapiirros sekelskifteslägenhetistä, jossa on halli, kaksi makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja pieni kylpyhuone. Oviaukkoja merkitty.
BirgitS
Tervetuloa foorumille!

Valitettavasti on melko mahdotonta arvioida tämän tyyppisiä kustannuksia foorumilla. Se riippuu niin monesta asiasta, esim. miten seinät on rakennettu. Koska sinulla on naapuri, joka on tehnyt saman, on hyvä kysyä naapurilta.

• Tykkään
Johan456 ja 3 muuta
  • Laddar…
Olen samaa mieltä BirgitS:n kanssa. Kustannuksia on vaikea keskustella täällä. Itse pidän tarkasti huolta, etten ilmaise mielipiteitäni siitä. Asuntonne pohjapiirros on nykyaikainen uudistuspiirustus. Jotta voisi arvioida ideoidenne seuraukset, pitäisi olla käytettävissä alkuperäinen piirustus. Paksu seinä, johon haluatte siirtää oven, on varmasti kantava, kysymys on vain, miten. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi kustannuksiin. Usein käytettiin teräspalkkeja ovenaukkojen yläpuolella. Jos teillä on onnea, se voi olla yksinkertainen toimenpide, jos teillä on epäonnea, se voi olla hyvin laaja. Uudet putkiliitännät keittiöön voitte vetää kylpyhuoneen kautta, joten siitä ei pitäisi aiheutua ongelmaa sinänsä. Älkää vain kopioiko vaatekaapin sisustusta, joka naapurilla on makuuhuoneessaan. Se ei ole kovin miellyttävä.

• Tykkään
  • Haha
Johan456 ja 3 muuta
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Olen samaa mieltä BirgitS:n kanssa. Kustannuksia on vaikea keskustella täällä. Itse välttelen varovasti ilmaisemasta mielipiteitä siitä. Asuntonne piirustus on modernin tyylin uudelleenrakennuspiirustus. Jotta voisi arvioida ideoidenne seurauksia, täytyy olla pääsy alkuperäispiirustukseen. Paksu seinä, johon haluatte siirtää oven, on taatusti kantava, kysymys on vain kuinka. Tällä voi olla suuri merkitys kustannuksille. Usein käytettiin teräspalkkeja ovea varten. Jos teillä on onnea, se voi olla yksinkertainen toimenpide, jos ei, se voi olla paljon laajempi. Uusia putkiliitäntöjä keittiöön voitte vetää kylpyhuoneen kautta, joten se tuskin on ongelma sinänsä. Älkää kopioiko naapurinne makuuhuoneen vaatekaapistoa. Se ei ole kovin mukavaa.
Kiitos molemmille vastauksista. Ymmärrän, että asia on monimutkainen ja siksi kustannusarvio on vaikeaa. Mietin lähinnä, jos halvimmassakin tapauksessa se maksaisi satoja tuhansia, niin voimme heti unohtaa idean ennen kuin tutkimme enempää.

Talo on viime vuosisadan vaihteesta ja olen hankkinut kaikki saatavilla olevat rakennuslupadokumentit Kaupunkisuunnitteluvirastolta. Miten näen alkuperäispiirustuksesta mainitsemasi teräspalkit ja avaukset? Onko jokin erityinen piirustus, joka minun pitäisi etsiä ja ladata tänne kuvana?

Kiitos jälleen kerran, että käytätte aikaanne vastataksenne.

Ystävällisin terveisin,
Anton

Viimeksi muokattu:
MrJay
Siis, kustannusten arvioiminen on äärimmäisen vaikeaa.. sinulla voi olla perheystävä, joka työskentelee rakennusalalla ja tekee työn ilmaiseksi (materiaalit pois lukien) tai ahne firma, joka tekee sen 100 k euroa. Sen perusteella mitä näen, arvioisin, että työn arvo ei ole enempää kuin 20-30 k euroa, mutta sinun kannattaa pyytää vähintään kolme firmaa katsomaan sitä ja pyytää tarjous. Sen jälkeen voit muodostaa paremman arvion kustannuksista.

MrJay MrJay sanoi:
Tarkoitan, kustannusten arvioiminen on äärimmäisen vaikeaa... sinulla voi olla perheystävä, joka työskentelee rakennusalalla ja tekee työn ilmaiseksi (materiaalit poissuljettu) tai ahne yritys, joka tekee sen 100kkr:lla. Näkemäni mukaan arvioisin, että työvaiheen arvo ei ole enempää kuin 20-30kkr, mutta sinun kannattaa saada vähintään kolme yritystä katsomaan sitä ja pyytää tarjousta. Sen jälkeen voit saada paremman arvion kustannuksista.
Kiitos vastauksesta! Ei, minulla ei valitettavasti ole sellaisia kontakteja eikä ole tietoa tehdäkseni työtä itse. Mutta kuulostaa siltä, että työvaihe ei välttämättä ole niin kallis kuin pelkäsin, jos onni on myötä.

Onko kenelläkään arvioita, kuinka monta tuntia rakennusinsinööri/rakennesuunnittelija tarvitsee ratkaisun laskemiseen ja mitä he ottavat maksuksi tunnilta? Oletan, että hakemukseen ja vastuuhenkilöön liittyy kustannuksia SBK:lle. Mihin hintaan ne menevät suunnilleen? Jos nämä kustannukset ovat yhtä vaikeita arvioida kuin alkuperäiset kysymykseni niin pyydän ennakkoon anteeksi.

/ Anton

Aloita pohjapiirroksella. Ei ole varmaa, että on olemassa erityisiä rakennepiirustuksia.

J justusandersson sanoi:
Aloita pohjapiirroksella. Ei ole varmaa, että erillisiä rakennuspiirustuksia on olemassa.
Tässä tulevat alkuperäiset piirrokset. Tiedoksi, asunto sijaitsee toisessa kerroksessa, ja on se, joka näkyy kuvassa alhaalla oikealla pohjapiirroksessa. (He ovat sittemmin muuttaneet portaikkoja ja sisäänkäyntejä asuntoihin, kuten huomaatte).

Hieman hauskaa, olen itse asiassa käynyt siinä talossa, Kastelligatan - Risåsgatan kulmassa Kommendantsängenissä Göteborgissa. Piirustukset ovat vähän sekavia, kun yrittää nähdä yksityiskohtia, mutta olen melko varma, että paksujen seinien aukot ovat tiilivalleja. Jos aukko on siirrettävä, on todennäköisesti helpointa vahvistaa uusi aukko teräspalkeilla. Järjestely vaatii uuden rakennussuunnitelman ja taitavan muurarin. Kannattaa ehkä harkita vaihtoehtoa, jossa keittiöön sisäänkäynti tapahtuu olohuoneen kautta.

Haha, sieltä näkee! Se on todella kaunis talo minun mielestäni.
Ok, eli kuulostaa siltä, että on melko paljon työtä, jos tulkitsen sinua oikein? Yritän saada yhteyttä vanhaan asukkaan ylemmällä kerroksella, joka teki saman työn 2015, nähdäkseni miten he tekivät. Onko mahdollista jotenkin käyttää uudelleen mahdollisia laskelmia, joita tehtiin silloin? Vai onko se täysin erilainen laskelma koska se asunto on kerrosta ylempänä?

Niin, yksi vaihtoehto on sulkea aukko kokonaan ja käyttää vain olohuoneen kaksoisovia, jos haluamme laajentaa kylpyhuonetta eteiseen päin. Vaihtoehto 2 on laajentaa kylpyhuonetta yhteen makuuhuoneeseen päin ja käyttää sisäänrakennusta, jossa ventilointiputket kulkevat, suihkuseinänä tyyliin. Mutta järkevin tuntuu olevan käyttää mieluummin tilaa suuresta eteisestä kuin pienentää yhtä makuuhuonetta kylpyhuoneen laajentamiseksi.

Kiitos vastauksesta jälleen kerran!

/ Anton

J justusandersson sanoi:
Hieman hauskaa, olen itse asiassa ollut tuossa talossa, Kastellgatanin ja Risåsgatanin kulmassa Kommendantsängenissä Göteborgissa. Piirustukset ovat hieman sekavat, kun yrittää nähdä yksityiskohtia, mutta olen melko varma, että paksujen seinien aukot ovat muurattuja holvikaareja. Jos haluaa siirtää aukkoa, on varmaankin helpointa vahvistaa uusi aukko teräspalkeilla. Järjestely vaatii uuden rakennussuunnitelman ja taitavan muurarin. Kannattaa ehkä harkita vaihtoehtoa, jossa keittiön sisäänkäynti tapahtuu olohuoneen kautta.
Hei taas, kiitos vastauksistasi!
Lyhyt kysymys taas vain. Mainitsit ensimmäisessä viestissäsi ketjussa, että kantavaan seinään voi tehdä helpompia ja huomattavasti vaikeampia toimenpiteitä. Missä "muuratut holvikaaret" ja teräspalkein vahvistaminen sijaitsevat tuolla asteikolla?

/ Anton

Ehdottomasti vaikeampi.

Ei vastaus, jota halusin saada, mutta ei paljon tehtävissä. Kiitos avustasi ja asiantuntemuksestasi!
Mitä käytännössä tarkoittaa muuratut holvit? Olen yrittänyt googlata, mutta en löydä selkeää vastausta. Tarkoittaako se, että se on muurattu tiiliseinä? Vai onko seinä rakennettu betonista?

Viimeksi muokattu:
MultiMan
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Renoveralgh
  • Laddar…
Kiitos tästä!
Se on minun amatöörinä, etten oikein ymmärrä, miksi pitäisi muurata kaariholvi sen sijaan, että tekisi "tavallisen vaakasuoran" rakenteen, jos ainoa tarkoitus on toimia kantavana seinänä. Vai onko kaariholvi vain itse seinän aukon yläpuolella?
Siinä tapauksessa, miten tämä vaikuttaa, jos teen uuden aukon seinään ja varmistan sen esimerkiksi teräspalkilla, ja sitten vain peitän vanhan aukon seinässä kiinni?

/ Anton

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.