6 577 lukukertaa ·
8 vastausta
7k lukukertaa
8 vastausta
Sekoita oma betoni-fraktio?
Hei.
Aion sekoittaa oman betonin ja mietin, kuinka tarkkaa on käyttää oikeita raekokoja kiviaineksessa, voiko sementtipitoisuutta lisätä hieman? Olin ajatellut 300kg/m3.
Kysyn tätä siksi, että mietin, voinko käyttää omaa soraa vai täytyykö minun ostaa kaikki sorakuopasta.
Jos käytän omaa soraa, palojen/palasten koot ovat hyvin vaihtelevia. 0-50mm noin.
Sitten minulla on jonkin verran mursketta, jota harkitsen käyttää, mahdollisesti, 0-35 uskoakseni se on ehkä hieman karkeampaa mutta karkeaa tienpohjasoraa joka tapauksessa.
Ja jos minun pitää ostaa "kuopasta", mitä minun pitäisi tilata ja missä suhteissa.
Kiitollinen vinkeistä.
Aion sekoittaa oman betonin ja mietin, kuinka tarkkaa on käyttää oikeita raekokoja kiviaineksessa, voiko sementtipitoisuutta lisätä hieman? Olin ajatellut 300kg/m3.
Kysyn tätä siksi, että mietin, voinko käyttää omaa soraa vai täytyykö minun ostaa kaikki sorakuopasta.
Jos käytän omaa soraa, palojen/palasten koot ovat hyvin vaihtelevia. 0-50mm noin.
Sitten minulla on jonkin verran mursketta, jota harkitsen käyttää, mahdollisesti, 0-35 uskoakseni se on ehkä hieman karkeampaa mutta karkeaa tienpohjasoraa joka tapauksessa.
Ja jos minun pitää ostaa "kuopasta", mitä minun pitäisi tilata ja missä suhteissa.
Kiitollinen vinkeistä.
Ole varovainen, ettet ota mukaan liian paljon "0", eli hienoa mtrl, ballastista.
Tällöin tarvitaan paljon enemmän sementtiä, jotta betonin vahvuus olisi sama.
Cement-säkeissä on usein reseptejä - noudata niitä!
Tällöin tarvitaan paljon enemmän sementtiä, jotta betonin vahvuus olisi sama.
Cement-säkeissä on usein reseptejä - noudata niitä!
Kun "0" tarkoittaa kivituhkaa, luulisin? Olen kuullut, että se ei vaikuta tarpeeseen sementille tai vedelle. Minun täytyy sekoittaa aika monta kuutiota, joten olisi hyvä, jos voisi sekoittaa yhden pussin sementtiä ja käyttää suurin osa kiviaineksesta jo olemassa olevasta materiaalista, jotta vältetään sekoittelu monien eri kasojen kanssa. Silloin voisi olla järkevää käyttää isompaa pussia sementille.
Vai pitäisikö käyttää luonnonsoraa ja ostaa jokin erityisesti seulottu fraktio?
Vai pitäisikö käyttää luonnonsoraa ja ostaa jokin erityisesti seulottu fraktio?
Mahdollista,
Mutta toki oli enemmän sementtiä kyseessä stenmjöl, mutta pari kiloa (5-10) enemmän tai vähemmän ei mielestäni ollut niin paljon.
Kai voin heittää yhden 25 kilon säkin lisää jokaiseen kasaan...
tai lisätä luonnonsoran osuutta, mutta juuri siksi kysyinkin, toimiiko osiktat (enemmän tai vähemmän) luonnonsora tyydyttävästi. Sen tulisi olla laatta ja joitakin pilareita varten.
Tai ostaa kaikki ballastia...
Mutta toki oli enemmän sementtiä kyseessä stenmjöl, mutta pari kiloa (5-10) enemmän tai vähemmän ei mielestäni ollut niin paljon.
Kai voin heittää yhden 25 kilon säkin lisää jokaiseen kasaan...
tai lisätä luonnonsoran osuutta, mutta juuri siksi kysyinkin, toimiiko osiktat (enemmän tai vähemmän) luonnonsora tyydyttävästi. Sen tulisi olla laatta ja joitakin pilareita varten.
Tai ostaa kaikki ballastia...
Olen valanut osia, joissa olen käyttänyt 0-8 mursketta luonnonsoran sijasta yhdessä 8-16 kanssa ja kyllä, reseptiä pitää hieman muokata, jotta siitä tulee tarpeeksi tahmea
.
Olen myös valanut valmiiksi murskatulla 0-18:lla ja sielläkin haluaa lisätä ylimääräisen lapion luonnonsoraa tai kaksi saadakseen paremman koostumuksen.
Tämä on ollut pieniin tukimuureihin ja vastaaviin, joten en ole tarvinnut niin suurta lujuutta.
Olen myös valanut valmiiksi murskatulla 0-18:lla ja sielläkin haluaa lisätä ylimääräisen lapion luonnonsoraa tai kaksi saadakseen paremman koostumuksen.
Tämä on ollut pieniin tukimuureihin ja vastaaviin, joten en ole tarvinnut niin suurta lujuutta.
riippuu kokonaan soran mitoista ja onko se kostea....
lisää oikeaan koostumukseen on hyvä...aloita noin 80-90 litraa.
Jos aiot valaa paljon, on parasta tehdä alusta lähtien oikein, muuten joudut tekemään uudelleen myöhemmin, kun se halkeilee ja jäätyy rikki.
Ota yhteyttä ammattilaisiin, jos olet epävarma...
lisää oikeaan koostumukseen on hyvä...aloita noin 80-90 litraa.
Jos aiot valaa paljon, on parasta tehdä alusta lähtien oikein, muuten joudut tekemään uudelleen myöhemmin, kun se halkeilee ja jäätyy rikki.
Ota yhteyttä ammattilaisiin, jos olet epävarma...
"Ammattilaiset" saavat varmaan btg:nsa autoon.. Pitää ostaa ballastit ajan pakosta. Sementti maksaa noin 250 kr per erä ja alle kuution ballastit arviolta noin 200. Noin 500 kr kuutio, täysin ok jos se laskelma pitää paikkansa, tulee noin 7-800 halvemmaksi kuin ostettu btg.. Jo kaksi kuutiota tunnissa tuo mukavaa säästöä..
Klikkaa tästä vastataksesi