Hei

Purimme joitakin seiniä kellarissa, joissa oli naulattu masoniittilevyjä suoraan ulkoseinän puurunkoon. Ei kuitenkaan ollut merkkejä kosteudesta tai homeesta, vaikka ne olivat mahdollisesti olleet siellä 40-50 vuotta.

Talo on salaojittamaton, mutta sitä ympäröi hiekka, joten suhteellinen kosteus kellarissa on noin 35-40 %. Puu oli 12 % kosteudessa, eli erittäin kuivaa kellarissa.

Olen nyt miettinyt, kuinka siististi, helposti ja parhaiten korjata nämä seinät ilman, että joutuu rappaamaan ne uudelleen. Kokeilin jo kerran hakata seinän alas ja rapata sen uudelleen, mutta se oli hirveä työ eikä tulos ollut niin sileä kuin halusin. (Aloittelija rappaamisessa)

Pysyykö se, jos levittää tasoitetta seinille, kuten kipsitasoite, husfix tai hiekkatasoite? Vai olisiko parempi asentaa teräsrangat ja kipsilevyt ilmarako ylhäällä ja alhaalla?

Lattia on asennettu kelluvaksi platonmaton päälle.

Terveisin, Alexander

• Purettu seinä kipsilevyllä, eristys näkyvissä ja puurunko paljastettuna. Lattialla lepää työkaluja ja irrotetut materiaalit.
  • Kuva kipsilevyseinän rakennusprojektista, paljat ylärakenteet näkyvissä, osittain purettu lattiamateriaali, vasemmanpuoleinen seinä avattu näkyviin.
Teräsprofiilit plus kipsi toimivat varmasti. Jos olet huono tasoitustyössä, sinun ei kannata yrittää laajapohjaista tasoitusta.

Minulla on aivan sama tilanne edessäni. Aion luultavasti asentaa subfloorin ja teräsprofiileja OSB-levyjen ja kipsin kanssa. Onko joku tehnyt näin ja kokenut ääniongelmia?
Mietin eniten ilmanvaihtoa, minulla ei myöskään ole kosteutta, joten sitä ei ehkä tarvita, mutta olisi todella ärsyttävää jos sitä tarvitaan myöhemmin.

En mielellään jättäisi rakoa kattoon tai lattiaan, vaan ennemminkin käyttäisin aktiivista ilmanvaihtoa, joka ottaa ilmaa lattian ilmanvaihtoaukon kautta.
Pohdin vain, kuinka hyvin kamiina huoneessa tulee toimimaan silloin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.