1 649 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Seinärakenne. Apu!
Hei
Olen parhaillaan remontoimassa huonetta kotona.
Kysymykseni on, pitäisikö minun käyttää ikääntymistä kestävää muovia vai ei.
Talo näyttää seuraavalta ulkoa sisäänpäin:
Tiili, asfaltilevy, eristys/runko, lastulevy, kipsilevy.
Ymmärtääkseni luettuani keskusteluja täällä, muovin tulisi olla eristyksen ja lastulevyn välissä. Onko tämä oikein?
Kun purin olemassa olevan kipsilevyn, sen takapuolella oli musta kumimainen pinta. Lisäksi sisäkaton ja kipsiseinän saumassa oli musta muovi, joka hyvinkin voisi olla ikääntymistä kestävää muovia. Kipsin takana ei kuitenkaan ollut lastulevyä.
Talo on 1,5-kerroksinen maanvaraisella laatalla. Keskeltä seitsemänkymmentäluvulta.
Tämä huone on alimmassa kerroksessa.
Joten pitäisikö levyn takana käyttää muovia vai ei?
Olen erittäin kiitollinen nopeista vastauksista, koska levyt pitäisi asentaa huomenna!
Olen parhaillaan remontoimassa huonetta kotona.
Kysymykseni on, pitäisikö minun käyttää ikääntymistä kestävää muovia vai ei.
Talo näyttää seuraavalta ulkoa sisäänpäin:
Tiili, asfaltilevy, eristys/runko, lastulevy, kipsilevy.
Ymmärtääkseni luettuani keskusteluja täällä, muovin tulisi olla eristyksen ja lastulevyn välissä. Onko tämä oikein?
Kun purin olemassa olevan kipsilevyn, sen takapuolella oli musta kumimainen pinta. Lisäksi sisäkaton ja kipsiseinän saumassa oli musta muovi, joka hyvinkin voisi olla ikääntymistä kestävää muovia. Kipsin takana ei kuitenkaan ollut lastulevyä.
Talo on 1,5-kerroksinen maanvaraisella laatalla. Keskeltä seitsemänkymmentäluvulta.
Tämä huone on alimmassa kerroksessa.
Joten pitäisikö levyn takana käyttää muovia vai ei?
Olen erittäin kiitollinen nopeista vastauksista, koska levyt pitäisi asentaa huomenna!
Sinun pitäisi varmaan käyttää muovia, jos taakse tulee mineraalivillaa, muuten on riski, että lämmin ilma, erityisesti talvella, tiivistyy seinän kylmempiin osiin ja tästä voi syntyä hometta ja muuta epämiellyttävää. Muovin tulee aina sijaita lämpimällä puolella, mutta jos haluat tehdä siitä vähän paremman, aseta ensin muovi, sitten vaakasuuntainen runko, johon asennat levyt. Tällä tavalla muovin lävistyksen riski pienenee huomattavasti tulevaisuudessa erilaisten ruuvinreikien ja muun, kuten sähkön asentamisen yhteydessä. Muovia ei tulisi puhkaista, ellei se ole aivan välttämätöntä. Tämä kuitenkin edellyttää, että muovi sijoitetaan enintään 1/3 sisään eristeen kokonaispaksuudesta.
Erittäin hyväOla78 sanoi:Sinun pitäisi todennäköisesti laittaa muovia, koska se tulee olemaan mineralullin takana, muuten riskeeraat, että lämmin ilma, etenkin talvella, kondensoituu seinän kylmempään osaan ja siitä voi tulla hometta ja muita epämiellyttäviä asioita. Muovin pitäisi aina olla lämpimällä puolella, mutta jos haluat tehdä sen vähän paremmin, laitat muovin ensin, sitten vaakasuoran kehikon, johon kiinnität levyt. Tällä tavalla vähennät merkittävästi riskiä, että rikoisit muovin tulevaisuudessa erilaisilla ruuvinrei'illä ja muilla, kun asennat sähköt ja vastaavaa. Muovia ei pitäisi mielellään rikkoa, ellei se ole välttämätöntä. Tämä edellyttää kuitenkin, että muovi tulee korkeintaan 1/3 osan syvyyteen kokonaisesta eristyspaksuudesta.
Mutta voitko selittää postauksen viimeisen lauseen?
Ok.
Mutta jos ymmärrän oikein, voin laittaa kaiken eristyksen muovin "kylmälle" puolelle. Mutta jos haluan laittaa eristystä jonkin eristyskerroksen väliin, niin enintään 1/3 sisäpuolelta laskettuna.
Ehkä tyhmiä kysymyksiä. Mutta vähän harmillista tehdä virheitä ja joutua tekemään uudelleen...
Mutta jos ymmärrän oikein, voin laittaa kaiken eristyksen muovin "kylmälle" puolelle. Mutta jos haluan laittaa eristystä jonkin eristyskerroksen väliin, niin enintään 1/3 sisäpuolelta laskettuna.
Ehkä tyhmiä kysymyksiä. Mutta vähän harmillista tehdä virheitä ja joutua tekemään uudelleen...
Joskus käy hyvin kun ajattelee. Kuitenkin se menee ulkopuolelle olemassa olevan tilanteen vuoksi...Ola78 sanoi:
Kiitos kaikesta avusta!
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
1-fas off grid i en 3-fas förmonterad central - hjälp med koppling :)
El -
Hjälp, hörnslip
Verktyg & Maskiner -
Hjälp med väggkonstruktion
Lösvirke & Timmerhus -
Apua seinärakenteeseen ristikkäisillä korsipuutuksilla laatan ulkopuolella
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
apua eri seinärakenteiden kanssa ja vähän neuvoja
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka