4 757 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
Sandwich-rakenne sisäseinien eristämiseen
Hei Olen pohtinut ulkoseinien sisäpuolista lisäeristystä. Minulla on 30-luvun huvila, jossa on rappaus + paksut pystylaudoitetut lankut + Tretex. Ei siis paljon eristystä. Olen miettinyt, onko olemassa vaihtoehtoja perinteiselle lisäeristykselle kehystämällä ja lasikuitueristeellä. Olisi mukavaa, jos olisi kipsilevy, jonka taakse olisi liimattu EPS-solumuovia, joka voitaisiin vain ruuvata kiinni. Mutta en ole koskaan nähnyt sellaista. Siksi mietin hieman toista samankaltaista ratkaisua, josta haluaisin kuulla mielipiteitänne. Jos käyttää kipsiliimaa ja kiinnittää kovia EPS-solumuovilevyjä, jotka ovat 20-30 mm sisäseiniin. Kun se on kuivaa, kiinnitetään ja ruuvataan tavallinen tai remonttikipsilevy solumuovin päälle. Kipsiliima saisi levymateriaalit toimimaan sandwich-rakenteena ja olemaan tiukasti alustaa vasten. Täytyy tietenkin käyttää hieman pidempää kipsilevyn ruuvia, joka ulottuu lauta- seinään asti. Solumuovi toimisi myös höyrynsulkuna. Ajatuksena on vain jyrsiä hieman muoviputkia uuteen sähköön Tretex-levyyn ensin. Sen pitäisi kuitenkin antaa rakenne, joka ei paljoa paksuunnu ja on täysin ilman kylmäsiltoja, ja se voisi mennä todella nopeasti ja olla suhteellisen halpaa ..luulen. Mitä mieltä olette, onko tämä täysin hullua??? :blushing:
Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole samat edellytykset kuin sinulla, koska minulla on tiiliä ja siporexia, mutta olen tehnyt töitä yläkerrassa siitä asti kun muutimme sisään, ja siellä olen kiinnittänyt solumuovia lastulevyn kautta yhdelle seinälle. (100mm solumuovia ja sitten 22mm lattialastulevyä, sitten lattiakipsiä). Toisessa päädyssä on 100mm solumuovia, 22mm tukilautaa, 45 runkopuu ja välissä 70mm eristystä, mikä sen nimi nyt onkaan.
Kiinnittää koko paketti kerralla ilman, että tarvitsee merkitä, porata ja käyttää tulppia ja sitten osua oikein 200mm ruuvilla kuulostaa aivan liian yksinkertaiselta
Kiinnittää koko paketti kerralla ilman, että tarvitsee merkitä, porata ja käyttää tulppia ja sitten osua oikein 200mm ruuvilla kuulostaa aivan liian yksinkertaiselta
Jäsen
· Västra Götaland
· 970 viestiä
Solumuovia ei yleensä käytetä sisätiloissa paloominaisuuksien vuoksi, mutta puulastu ja lastulevyjä käytetään edelleen, joten se on harkinnanvaraista. Jos haluat välttää kylmäsiltoja, löytyy aina metallirankoja.
Solumuovi Siporexia vastaan kuulosti parhaalta korvissani kun kuuntelin itseäni 
On todellakin vaikeaa löytää tietoa juuri tästä rakennustavasta, olen huomannut.
Ihan kuin kaikki rakentaisivat majoja puusta tässä maassa
Tietysti ei pidä eristää niin, että tiilet halkeavat pakkasen vuoksi, mutta missä menee raja?
Pitäisikö sisäseinän olla niin kylmä kuin täällä?
Tiiliä, Siporexia, Tretexiä ja kaikissa seinissä ei edes ole Tretexiä.
Mielestäni paloominaisuuksia ei kannata enää pohtia enempää, sillä jos tuli on päässyt gyprocin ja lastulevyn läpi solumuoviin, ollaan jo aika huonossa tilanteessa.
Mutta totta kai on olemassa pistorasioita ja sellaisia, jotka ovat lähempänä solumuovia.
Se voi olla kiinnostavaa, jos talossa on vain seiniä, mutta jos siinä on kalusteita, ne varmasti palavat siinä missä muutkin.
On todellakin vaikeaa löytää tietoa juuri tästä rakennustavasta, olen huomannut.
Ihan kuin kaikki rakentaisivat majoja puusta tässä maassa
Tietysti ei pidä eristää niin, että tiilet halkeavat pakkasen vuoksi, mutta missä menee raja?
Pitäisikö sisäseinän olla niin kylmä kuin täällä?
Tiiliä, Siporexia, Tretexiä ja kaikissa seinissä ei edes ole Tretexiä.
Mielestäni paloominaisuuksia ei kannata enää pohtia enempää, sillä jos tuli on päässyt gyprocin ja lastulevyn läpi solumuoviin, ollaan jo aika huonossa tilanteessa.
Mutta totta kai on olemassa pistorasioita ja sellaisia, jotka ovat lähempänä solumuovia.
Se voi olla kiinnostavaa, jos talossa on vain seiniä, mutta jos siinä on kalusteita, ne varmasti palavat siinä missä muutkin.
Teräskiskot ovat tietysti selvä vaihtoehto puurimoille, mutta niissä on silti huomattavasti enemmän työtä monine vaiheineen verrattuna ajatukseeni käyttää vain kipsiä, solumuovia ja liimaa. En myöskään näe, mikä parantuisi, jos kyseessä on pienin mahdollinen lisärakenne (luulisin 45 mm rimat). EPS-solumuovilla harkitsen käyttäväni 20 tai 30 mm, ja mahdollisesti käyttäisin vain 6 mm remonttikipsiä. Olen lukenut jonkun solumuovin valmistajan tietolomakkeesta, että EPS-solumuovi eristää paljon paremmin kuin lasivilla. Jos perustellaan sillä, etten voi käyttää kipsipalkkikiinnittimiä, se on jotain, josta en kuitenkaan pidä. Tukeva lankku seinä on olemassa tretex-levyn takana.Apprentice sanoi:
Viimeksi muokattu:
Onpa siis... :wow: juuri mitä olin miettinyt! d^_^barne sanoi:
Erona on varmaan se, että heillä on erikoisranka konstruktionissaan, mikä todennäköisesti tarvitaan, jos eristystä on 55 mm tai jos ei ole puuta, johon kiinnittää levy. Mutta heillä on myös 30 mm eristys.
Yritän etsiä hinta-arvioita. Voisin kuvitella, että se ei ole saanut niin paljon suosiota, koska se voi olla kalliimpaa hukkaa, kun se on esiasennettu!? EPS-levyjä on eri kokoisina ja niissä on viistetyt saumat, mikä sallii hieman enemmän "palapeliä" kuin kipsi, josta yleensä tulee paljon hukkaa.
Löysin hieman tietoa:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/PAROC%20XEW%20200_WB.indd.pdf
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Arb3048.pdf
Mutta jos kuten minun tapauksessani haluaa käyttää 30 mm EPS:ää ja on taustalla lankaseinä, johon kiinnittää tretex-levy, sen pitäisi toimia ilman rankoja. Erityisesti, jos käytän hammastettua laastia Kipsilevyliima saumoissa, mikä vähentäisi riskiä liikkumisen saumoissa. Toinen ongelma on, että en löydä kipsiruuvia, joka olisi pidempi kuin 57 mm, koska se pitäisi olla noin 53 mm lankaseinään, ja siten tarvitsisin ruuvin vähintään 67 mm.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
Isolera runt rökrörets genomföring
Isolering -
Isolera befintliga ytterväggar med förpackningschips
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Mögel på vägg i isolerat förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Är det värt att isolera golvet till förrådet
Grund & Markarbeten