4 201 lukukertaa ·
17 vastausta
4k lukukertaa
17 vastausta
Sahaa puuregeli ohuemmaksi... miten? kestävä?
Sivu 1 / 2
Aion asentaa uudet ovet maaseudulla. Nykyiset ovet ovat pieniä ja karmit on naulattu koolinkeihin, joita lisäksi lastulevyseinät vasten kiinnittyvät.
Uuden oven karmi on hieman liian suuri mahtuakseen koolinkien (kaksi pystysuoraa ja yksi poikittainen) väliin. Voiko koolinkien kohdalla sahata puuttuvan senttimetrin vai onko vaarana, että ne muuttuvat liian heikoiksi?
Jos voi sahata, miten se kannattaisi tehdä? Pistosaha? Käsisaha?
Uuden oven karmi on hieman liian suuri mahtuakseen koolinkien (kaksi pystysuoraa ja yksi poikittainen) väliin. Voiko koolinkien kohdalla sahata puuttuvan senttimetrin vai onko vaarana, että ne muuttuvat liian heikoiksi?
Jos voi sahata, miten se kannattaisi tehdä? Pistosaha? Käsisaha?
se riippuu siitä, kuinka paljon sinun on suurennettava reikää, jos se on 10 mm, ei ongelmaa, mutta jos itse karmin leveys on 10 mm liian suuri, tarvitset tilaa drev me varten. joten siinä tapauksessa se pitäisi ehkä nostaa noin 40 mm, ja 2 tuuman kehys on 50 mm, joten pahimmassa tapauksessa poista 20 mm kummaltakin puolelta tai 10 vain toiselta puolelta.
puukkosaha tigersåg käsisaha kirves höylä kaikki vaihtoehdot ovat hyviä, ne vain toimivat eri nopeuksilla.
puukkosaha tigersåg käsisaha kirves höylä kaikki vaihtoehdot ovat hyviä, ne vain toimivat eri nopeuksilla.
Kiitos! Kyllä, ne ovat sisäovia. Ja karmin leveys on noin 1 cm liian leveä ympäriinsä. Tarvitsenko silti ylimääräistä tilaa jonkinlaiselle drev:lle (mikä on drev?) jos se on sisätiloissa?
Voin myös lisätä, jos se ei ollut selvä, että koolaukset ovat jo paikoillaan, ja ajatukseni oli sahata ne paikan päällä... vai täytyykö minun purkaa kaikki, sahata ja sitten asentaa uudelleen?
Voin myös lisätä, jos se ei ollut selvä, että koolaukset ovat jo paikoillaan, ja ajatukseni oli sahata ne paikan päällä... vai täytyykö minun purkaa kaikki, sahata ja sitten asentaa uudelleen?
Ota sirkkeli ja säädä se siihen syvyyteen, jonka aiot poistaa, tässä tapauksessa 10 mm. Sahaa sitten aivan pirusti sahausviiltoja poikittain koolausten yli. Sen jälkeen voit helposti poistaa puun kirveellä.
Drev on eristys, mutta ei ole niin välttämätön sisätiloissa, mahdollisesti se vaimentaa ääntä hieman. Piirrä, kuinka paljon sinun pitää poistaa oven reiän ympäriltä, ja käytä kädessä pidettävää sahaa, käytä yhdistelmäterää, joka pystyy sekä metalliin että puuhun, se tulee sujumaan täydellisesti, ja jos sinulla ei ole tai et voi lainata sellaista, käytä vain tavallista käsisahaa, onnea!
Jos sahaat pois jonkin naulan tai karmiruuvin, saatat joutua kiinnittämään sen uudestaan. Vähän riippuen siitä, mitä on takana, mutta jos kyseessä on naula (ja näin ollen todennäköisesti takana on puukiila), niin lyöt yksinkertaisesti uuden naulan aivan viereen, niin että edelleen on puukiila takana. Mutta odota, kunnes olet kokeillut, että uusi ovikarmi sopii. 
Oli sama ongelma ja sahasin auki kaksi sisäovea + ulko-oven. Käytin Festool + kiskoa yhdessä ovessa, mutta vain koska välineet olivat saatavilla. Se pölyää huomattavasti, joten on hyvä olla tukeva alusta.
Pistosaha ulko-ovelle, toimii jos saha on hyvä, terä ei mene läpi palkista, joten täytyy sahata molemmilta puolilta. Valitettavasti rikoin sahani vaihdelaatikon kun tein sen.
Fein toisessa sisäovessa, tämä siksi että mielestäni poistettava osa oli niin ohut, se vie ikuisuuden, päädyin lopulta käyttämään sähköhöylää vähän.
Mutta virheeni oli, että tein reiät sisäoviin talvella ja nyt niissä on hankaluuksia kesällä, kun karmin/oven on turvonnut. Jos uskot, että ovi voi turvota, on harmi, jos on ottanut liian vähän pois.
Nyt ajattelin sahata sisäoviin lisää (+1cm) ja käytän katkasusahaa + japaninsahaa, se vie vähän aikaa, mutta on vähiten monimutkaista.
Pistosaha ulko-ovelle, toimii jos saha on hyvä, terä ei mene läpi palkista, joten täytyy sahata molemmilta puolilta. Valitettavasti rikoin sahani vaihdelaatikon kun tein sen.
Fein toisessa sisäovessa, tämä siksi että mielestäni poistettava osa oli niin ohut, se vie ikuisuuden, päädyin lopulta käyttämään sähköhöylää vähän.
Mutta virheeni oli, että tein reiät sisäoviin talvella ja nyt niissä on hankaluuksia kesällä, kun karmin/oven on turvonnut. Jos uskot, että ovi voi turvota, on harmi, jos on ottanut liian vähän pois.
Nyt ajattelin sahata sisäoviin lisää (+1cm) ja käytän katkasusahaa + japaninsahaa, se vie vähän aikaa, mutta on vähiten monimutkaista.
Mielenkiintoisia ehdotuksia, hyvä vaihtelu ideoissa. Olen itsekin miettinyt samanlaisia asioita. Minulla on sirkkeli ja kirves, luulen että myös taltta. Mutta kuulostaa myös kätevältä tiikerisahalla, katson jos voin hankkia sellaisen.
Eli on siis hyvä yrittää tehdä tämä pian, kun ilman kosteus on vielä suurempi, jotta kaikki sopisi kauniisti kuivana talvena.
Käytön luultavasti jätän väliin...
Eli on siis hyvä yrittää tehdä tämä pian, kun ilman kosteus on vielä suurempi, jotta kaikki sopisi kauniisti kuivana talvena.
Käytön luultavasti jätän väliin...
Mutta rakoista minun ei kai tarvitse välittää, kun yritän saada karmit paikoilleen? Raot voin kai käsitellä myöhemmin vähän vuorivillalla, akryylillä tai mitä ikinä tarvitaan riippuen siitä, kuinka suuria ne ovat. Kunhan karmit ovat paikoillaan siis.
Tiikerisahaa olen myös kokeillut sääntöjen halkaisemiseen. Se toimii myös, mutta vie aikaa ja on hieman vaikea saada leikkuuta suorakulmaiseksi. Se voi lähteä vaeltamaan toiselle puolelle. Mutta se riippuu varmasti paljon terästä ja koneesta. Paras ja halvin työkalu on kärsivällisyys tuntuu siltä.
Joo, aivan oikein.Stefan H sanoi:
Sinun tarvitsee vain suunnata noin yksi tai kaksi mm rako, jotta se kestää hieman lämpötila- ja kosteusliikettä. Sitten myös karmin on tietenkin mahduttava suoraksi sekä vaaka- että pystyasennossa, muuten joudut ottamaan enemmän esiin siellä missä tarvitaan.